Vélemény

Na de mégis, minek van szükség alternatív színtársulatokra?

Na de mégis, minek van szükség alternatív színtársulatokra?

2021. május 13., csütörtök
Na de mégis, minek van szükség alternatív színtársulatokra?

Dodekafón, abszurd, befogadhatatlan - mondja a kommersz kultúrára befenyített, de apolitikus ember. Nemzetietlen, balliberális, Woodstock-fenomén - mondják a politikai szélsőségek, melynek ,,tudásbázisaként" szolgáló sajtóorgánumokat meg se merjük említeni. A nyilvánosságban valahogy eképpen röpködnek a jelzők az országos médiában "kultúrharcként" emlegetett témában.

A magyar lakosságnak viszont csak egy nagyon szűk rétege jár gyakran színházba és a közéletben rendszeresen feltűnő színészeken kívül szinte senkit nem tudna megnevezni, ezért az egyszerűség kedvéért inkább pártpolitikai alapokon válogatja meg magának, hogy milyen színházat fogyaszt - vagy épp azt fogyasztja, amit a vezető médiumok felkínálnak nekik.

Ezért aztán a magyar színházi kultúrának tulajdonképpen nincs saját szellemi tőkéje, mert nem a közönség műveltsége alapján kínálkozik fel. Itt nyernek értelmet az alternatív színházak.

Az alternatív színtér gazdasága

Szegeden jelenleg hat alternatív színház illetve színtársulat található: A THEALTER-t szervező MASZK Egyesület, a Metanoia Artopédia, a Homo Ludens Project-nek is otthont adó ZUG, a Szegedi Pinceszínház, a Kövér Béla Bábszínház és a Szegedi Gyermekszínház. Ezeknek a társulatoknak a nagyrésze nem csak Szegeden, de az ország egészét tekintve rendkívüli módon szükségük van a szakminisztériumok és az önkormányzatok pályázati támogatására, költségvetésüket igyekeznek minimalizálni. Sok társulat főként a jegyek árából és adományokból próbál tőkét termelni. Hogy miért? Mert ezeknek a színtársulatoknak a nagyrésze egész egyszerűen éhbéren, hovatovább önkéntes alapon működik. Ráadásul előadásaik nagyon sokszor alig érnek el pár tíz vagy száz embert, a ZUG Színházba például 50-en se nagyon férnek be.

Ezzel szemben a Szegedi Nemzeti Színház és a Szabadtéri több tízezer látogatónak örvendenek, általánosságban pedig jóval több állami és önkormányzati támogatást is kapnak, népszerűsítik a várost és közhasznú feladatot látnak el a számára.

Az alternatív színtér szellemi tőkéje

A Szabadtérin rendszeresen könnyed musical-ek, kommersz prózák, családbarát, a kortárs problémákra nem reflektáló, ,,felhőtlen, egész estés szórakozást" nyújtó műsorokat játszanak, melyek a professzionális, magas közéleti presztízsnek örvendő színészeket, rendezőket és írókat vonultatnak fel.

Magyarán: nem kell hozzá műértő vagy érett közönségnek lenni. Ezek pedig a legtöbb esetben kizárják a kortárs, posztmodern, progresszív formanyelveket, valamint a kreatív, új és eredeti színdarabokat.

A Broadway-t és a brit színházat a Szabadtéri évek óta kaptafára importálja. Persze annyi évtized után, amin a Szabadtéri túl van, piaci szempontból túl nagy kockázat lenne már akár egy Beckett-drámát is bevenni a repertoárba. Most viszont, hogy a Szegedi Nemzetihez került a Szabadtéri, ez alaposan megváltozhat.

Az alternatív színházak mindezzel szemben alulról szerveződnek, önkéntesek, sok esetben diákok által, a Homo Ludens Project például rendszeresen együtt tevékenykedik a Tömörkény Gimnázium tanulóival. Ezeket a szerveződéseket pedig sokszor összefűzik az interaktív előadások, performanszok térnyerésével, az improvizációval, sőt, sok esetben a karitatív, jótékonysági megmozdulásokkal.

inkább a művészetek kiteljesedése, a kísérletezés és az egyének, mintsem a közönség és a profit irányába hajlanak.

Ezzel együtt pedig tematikailag és a művészi formanyelvek és technikák tekintetében is bátrabbak, érettebbek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.