Vélemény

Hogyan tovább, Jobbik? (1. rész) - reakció a hozzászólásokra

Hogyan tovább, Jobbik? (1. rész) - reakció a hozzászólásokra

2010. július 21., szerda
Hogyan tovább, Jobbik? (1. rész) - reakció a hozzászólásokra

Azt sejtettem, hogy a

tegnapi bejegyzésem

számos Jobbik-tagnál, illetve -szimpatizánsnál kiveri a biztosítékot, amiatt azonban csalódott vagyok, hogy az általam leírtakhoz kevés érdemi hozzászólás érkezett, és - tisztelet a kivételnek - a kapcsolódó ellenvélemények feltüntetése helyett főként a személyemet támadták. Ezekre azonban nem látom értelmét reagálni. Viszont szeretném tovább részletezni a témát, bízva abban, hogy ezáltal talán érthetőbb lesz az, amire valójában gondoltam.

De mielőtt mindehhez hozzákezdenék, újfent szeretném felhívni a figyelmet arra - és most elnézést kérek azért az illetlenségért, hogy magamat kényszerülök idézni -, „hogy írásomban elsősorban a magyarországi események Jobbikra ható politikai következményeit, illetve az arra adandó esetleges jobbikos válaszokat kívánom számba venni.” Magyarán - bármilyen hihetetlenül is hangzik - nem célom a Jobbik negatív színben való feltüntetése, vagy ócsárolása. Egyszerűen csak a fennálló helyzetet, illetve annak következményeit próbálom elemezni. Na, hát ennyit a magyarázkodós részről… Ami pedig tegnapi írásom témáját illeti - hogy a legelején kezdjem -, én úgy gondolom, hogy a demokráciában a pártok célja a hatalomhoz való hozzájutás, azaz a kormányzás lehetőségének megszerzése. Az ellenzéki pártok - amilyen a Jobbik is - tevékenységét pedig a kormányra kerülni - ellenzékben maradni értékduál határozza meg. Természetesen az előbbi elérése az elsődleges cél, hiszen ezáltal valósíthatják meg azt a programot, amellyel a választópolgárok elé álltak. Ehhez azonban komoly stratégiák kellenek, ugyanis a kormányzás csak megfelelő számú választópolgár támogatásával érhető el. Szavazatokat pedig csak különböző - és az adott párt helyzetének megfelelő - kampánystratégiákkal, illetve kampánytechnikákkal lehet szerezni. Ilyen kampánytechnika példának okáért a negatív kampány intézménye, amelyet minden egyes párt tudatosan alkalmazni is szokott. Ez alól a Jobbik sem kivétel. A párt sajátos helyzetét tekintve nem is lehet kivétel. Sőt! Ahhoz, hogy megtartsák, és esetleg növeljék a szavazótáborukat főleg a kormányzó pártokat - jelen esetben a Fidesz-KDNP-t - kell támadniuk. A Jobbik ugyanis nem a szokványos utat járta be, hiszen országgyűlésen kívüli szervezetből vált közel 17%-os parlamenti párttá. És óriási hiba lenne azt gondolni, hogy ez elsősorban a Jobbik politikusainak, azok tevékenységének köszönhető. Nem! Ez elsősorban annak köszönhető, hogy az elmúlt években a balliberális kormányok tönkretették az országot, és emellett még - nem mellékesen - a korrupciót is állami, illetve önkormányzati szintre emelték. Az MSZP azonban megbukott, így a Jobbik ezután már nem remélhet további szavazatokat a szocialisták támadásával. Ezért a célkeresztbe elsősorban a Fidesz került: minél inkább sikerül a szocialistákhoz hasonlítani a Fidesz és az Orbán-kormány tevékenységét, annál több szavazatot szerezhet a Jobbik. Erre próbáltam rávilágítani az előző írásomban. És ezzel nem azt mondom, hogy a Jobbik csalódott az MSZP bukása miatt. Ez meg sem fordult a fejemben. Csupán azt mondom, hogy új helyzet állt elő, amelyhez alkalmazkodnia kell a pártnak, mely során - a magam részéről - a Fidesz erőteljes támadására számítok. Mindemellett még azt is látni kell, hogy az áprilisi választásokon a Jobbik - legalábbis véleményem szerint - túlnyerte magát, ugyanis a jövőben minden 17%-nál rosszabb eredmény csalódást fog kelteni a Jobbik tagsága, illetve a szavazótábora körében. És a Jobbik táborának esetleges megcsappanását követően a párt vezetésének egyre több kritikát kell majd kiállnia, mely következtében komoly belső viták alakulhatnak ki, amit nem lesz könnyű kezelni. Meggyőződésem, hogy a Vona Gábor vezette pártelnökség is tisztában van ezzel, és ezért mindent megtesz annak érdekében, hogy a Jobbik megőrizze támogatottságát. Ennek érdekében a párt a parlamentben igyekszik a Jobbik-szavazók elvárásainak megfelelő javaslatokat tenni, kiáll a Gárdáért - amely belső harcok esetén komoly veszélyt jelenthet, lévén saját tagsággal és önkormányzattal rendelkező szervezetről van szó, amely akár a Jobbik riválisává is válhat - valamint erőteljes negatív kampányt folytat a kormányzó pártok ellen. Ez utóbbit részben azért teszik, hogy a szocialisták meggyengülésével keletkező űrt kitölthessék. Ezen tevékenységüket a tegnapi bejegyzésemben már részleteztem, és nem kívánom ismételni magam. Viszont azt fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy amiről most írok, az a politika úgymond sötét oldala. A szükséges rossz, amellyel minden egyes párt, még a legtisztább szándékúak is találkoznak. A pártok ugyanis egymással versengenek a szavazatokért, mégpedig annak érdekében, hogy kormányra kerülhessenek, és ezáltal lehetőséget kapjanak politikai programjuk véghezvitelére. Ellenzékben ugyanis sok esetben csak „szájkaratézni” lehet, és kizárólag a kormányzó pártok jóindulatán múlik egy-egy ellenzéki javaslat elfogadása. Ilyen helyzetben volt a Fidesz az elmúlt nyolc évben, a következő négyben pedig a Jobbiknak jut ez a szerep. És ha a radikális párt további sikereket akar elérni, akkor az útját bizony keresztezni fogja a politika sötét oldalának azon része, amit legegyszerűbben úgy hívhatunk: NEGATÍV KAMPÁNY! Ui.: érdemes figyelni a híradásokat. A Jobbik még az első választási kudarcán sincs túl, a párton belül azonban máris komoly ellentétek feszülnek. Néhány egészen friss hír:

„Beszivárgók okoznak feszültséget a Jobbikban?”

,

„Vonának megígérték, ha ellenük tesz, kirángatják a Parlamentből”

, valamint

„Feloszlatták a Jobbik egyik legnépesebb alapszervezetét”

. A beszivárgókkal kapcsolatos veszélyre - amelyet most egy napokban távozó Jobbik kabinetvezető erősít meg -

egy régebbi írásomban

már felhívtam a figyelmet… No, hát mindezek tükrében talán érdekes lehet majd a „Hogyan tovább, Jobbik?” című bejegyzésem második része…

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.