Vélemény

Vélemény: A jó jogszabály, avagy szemét és cigi I.

Vélemény: A jó jogszabály, avagy szemét és cigi I.

2012. február 3., péntek
Vélemény: A jó jogszabály, avagy szemét és cigi I.

December 29-én a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. kinyomtatta a megemelt díjtételeket tartalmazó számlákat, majd a december 30-i Magyar Közlönyben megjelent maga a törvény, amely felülírta a díjemelést. Jogi szempontból tehát egy érdekes szituáció alakult ki: az önkormányzati rendeletet a szegedi közgyűlés teljesen jogszerű körülmények között fogadta el, viszont amikorra hatályba lépett, addigra már ellentétes lett a magasabb szintű jogszabállyal. Önök szerint hibázott valaki?

„Továbbá ahelyett, hogy egyszerűsítenének és átlátható szabályozásokat alkotnának, ehelyett a drága jogászaink a saját kis világukat kaotikus nagy vízfejű szörnnyé tették, amivel csak maguknak adtak több lehetőséget. Talán, ha kevesebben lennének, nekik is igényük lenne a könnyített, hatékonyabb jogrendszerekre” – írja byejogaszok az

első szegedmás cikkem első kommentjében.

Nem ígérem, hogy a jövőben minden egyes hozzászólásból egy új postot kreálok, az első viszont megérdemel egyet. Sőt, mindjárt akár kettőt is.

1. rész: Szemét

„A jogszabálynak a címzettek számára egyértelműen értelmezhető szabályozási tartalommal kell rendelkeznie” – mondja a

jogalkotási törvény

. Íme egy jó példa: 196. § (2) A hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvény Hatályba léptető és átmeneti rendelkezések alcíme a következő 57. §-sal egészül ki: „57. § (1) A hulladékkezelési közszolgáltatási díj legmagasabb mértéke 2012. évben nem haladhatja meg a települési önkormányzat képviselő-testülete által rendeletben 2011. évre megállapított hulladékkezelési közszolgáltatási díj legmagasabb mértékét.” Szabályozási tartalma egyértelmű: 2012-ben nem lehet magasabb szemétdíjat szedni, mint 2011-ben. Az már kicsit érthetetlenebb, hogy miért került mindez az egyes törvények Alaptörvénnyel összefüggő módosításáról szóló 2011. évi CCI. törvénybe. Jóleső érzés, hogy az Alaptörvényünk – legalábbis az Országgyűlésnek a fenti szöveget kodifikáltató alkotmányügyi, igazságügyi és ügyrendi bizottsága szerint – még a szemétdíjra is tekintettel van. A 32 oldalas

módosító javaslat

egymondatos indokolásából meg is tudjuk miért: „A módosítás a törvényjavaslat jogtechnikai pontosítására és más törvényekkel való koherencia biztosítására irányul.” Végső soron, állampolgári szemmel nagyon barátságos döntés volt ez, igaz, kicsit zavaros történet kerekedett belőle. A szegediek biztosan emlékeznek rá, hogy a díjemelések körül jelentős hercehurca alakult ki városunkban. Miután a november 25-i közgyűlésen

nem sikerült elfogadni

a javaslatokat, a városvezetés a Fidesz-frakcióval kiegyezve újabb közgyűlést

hívott össze

december 16-ára. A város- és egyben honatyáknak enyhén szólva is sűrű programjuk volt ezekben a napokban. Bohács Zsoltnak például részt kellett volna vennie a Parlament alkotmányügyi bizottságának ülésén december 15-én. Nyilván a szegedi ügyekkel

lehetett elfoglalva

, hisz a parlamenti honlap

tanúsága szerint

helyettessel képviseltette magát. Ez volt egyébként az az ülés, amelyen a díjemelés megtiltására vonatkozó módosító indítvány beterjesztéséről döntött a bizottság. Másnap, december 16-án

szavazta meg

a szegedi közgyűlés a szemétdíj tekintetében a 8,18%-os

emelést

. A hétvégét követően újult erővel vetették magukat a parlamenti munkába a képviselők. December 19-én kétharmados többséggel

meg is szavazták

, hogy bekerüljön az alkotmányügyi bizottság módosító indítványa a törvényjavaslatba. (Bohács Zsolt és Kalmár Ferenc igennel szavazott, Botka László ugyan jelen volt, de nem voksolt.) December 23-án délután, miközben az Országház mellett

javában zajlott

az ellenzék tüntetése, a kormánypárti kétharmad

elfogadta

magát a törvényt is. (Bohács Zsolt ekkor nem volt jelen, mint ahogy értelemszerűen Botka László sem, Kalmár Ferenc viszont ekkor is igennel szavazott.) December 29-én a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft.

kinyomtatta

a megemelt díjtételeket tartalmazó számlákat, majd a december 30-i Magyar Közlönyben

megjelent

maga a törvény, amely felülírta a díjemelést. Jogi szempontból tehát egy érdekes szituáció alakult ki: az önkormányzati rendeletet a szegedi közgyűlés teljesen jogszerű körülmények között fogadta el, viszont amikorra hatályba lépett, addigra már ellentétes lett a magasabb szintű jogszabállyal. Önök szerint hibázott valaki? Szerintem a Parlament feltétlenül. A

jogalkotási törvényben

ugyanis benne van ez is: „A jogszabály hatálybalépésének időpontját úgy kell megállapítani, hogy elegendő idő álljon rendelkezésre a jogszabály alkalmazására való felkészülésre.” Azt hiszem, ebben az esetben nagyon nincs mit magyarázni. Nagyobb probléma, hogy a szemétdíjból 10%-os kedvezményre jogosultak azok, akik egy összegben január 31-ig befizették az egész éves díjat. Úgy tűnik, amilyen sürgős volt a rendeletek elfogadása decemberben, annyira ráérősen kezeli a közgyűlés a jogellenes helyzet felszámolását. A legközelebbi ülésre várhatóan február 24-én kerül sor, már amennyiben hinni lehet Póda Jenő gazdasági tanácsnok

számításainak.

(Az

SZMSZ

szerint már most pénteken kellene összeülniük a városatyáknak. De ez csak fő szabály szerint van így, nem is beszélve arról, hogy az SZMSZ-nek már régen nem hisz senki.) Pedig Debrecenben már az idei második közgyűlésen is

túl vannak

, sőt van olyan önkormányzat, ahol egyenesen

kéthetente üléseznek

. (Igaz, a VIII. kerület legalább annyiban különbözik Szegedtől, hogy ott egyedül a polgármester országgyűlési képviselő.) A szegedi képviselők tavaly sem voltak túl aktívak, a közgyűlések száma éppen hogy átvitte az

önkormányzati törvény

által előírt hatot. Az idei év sem ígér mást, holott a választópolgárok – szerintem – megérdemelték volna, hogy legalább a helyi képviselőik felszámolják azt az anomáliát, amit a kifejezetten rossz jogalkotásával a Parlament előidézett.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.