A politikai hadjárat gyakran irányul mások „lejáratásra” vagy „kicsinálására”. A valaki ellen folytatott politikai hadjárat nem alternatív programok és álláspontok bemutatása, hanem olyan tudatos, módszeres és morálisan kétséges támadássorozat, amelynek célja a másik semlegesítése, politikai értelemben vett megsemmisítése, hiteltelenítése, az őt övező bizalom megrendítése stb.
A választási és más politikai „kampányok” funkciója, hogy célirányosan vonják be a politikába az átlagemberek tömegeit. A cél az, hogy a lehető legtöbb embert elérjék, és támogatásra bírják annak érdekében, hogy a lehető legszélesebb körben megismertessenek és elfogadtassanak valakit (jelöltet, pártot), és így a lehető legtöbb szavazatot begyűjtsék. Az ilyenfajta „kampány’ a tömegkommunikáció (média) felhasználásával, tiltakozó levelek vagy e-mailek tömeges küldésével stb. történik. Már a klasszikus korteskedés (a kortesek kortes beszédei a kortes körút kortes rendezvényein) azt szolgálta a maga módján, hogy alapvető üzeneteket juttassanak el célközönséghez, hogy felrázzák a potenciális támogatókat, és arra késztessék őket, hogy ők maguk a saját belátásuk szerint továbbítsák az általuk már befogadott üzenetet családban, rokonságban, munkahelyi és lakókörnyezetben, utcán, váróteremben. A hadjárat, a kampány során racionálisan, az idő, a pénz, és az időzítés keretei között próbálják eljuttatni a politikai célokat tömören összefoglaló üzeneteket. A „választási főhadiszállásokon” kampánystábok, -szakértők és –menedzserek irányítják a „hadműveleteket”. Megtervezik az eseményeket és a történéseket, a jelöltek szinte minden megnyilvánulását. Árgus szemekkel figyelik a közvélemény-kutatásokat, és maguk is készíttetnek (titkos) felméréseket, hogy követhessék a választók, különösen a vonakodók, a bizonytalanok és az átállásra hajlamos csoportok magatartását. Médiajelenlétet, hírértéket jelentő médiaeseményt, sajtótájékoztatót, tömeggyűlést, fórumot, aláírás-gyűjtést, petíciót stb. szerveznek. Hirdetéseket adnak közre, szórólapokat és brosúrákat adatnak ki, plakátokat rakatnak kim, sms-akciókat, és telefonos kampányokat ötlenek ki. A választási hadjárattól (kampánytól) meg kell különböztetni a „politikai hadjáratot”, bár választások idején a választási kampányok szervezői szívesen alkalmazzák a politikai hadjárat eszközeit. A politikai hadjárat gyakran irányul mások „lejáratásra” vagy „kicsinálására”. A valaki ellen folytatott politikai hadjárat nem alternatív programok és álláspontok bemutatása, hanem olyan tudatos, módszeres és morálisan kétséges támadássorozat, amelynek célja a másik semlegesítése, politikai értelemben vett megsemmisítése, hiteltelenítése, az őt övező bizalom megrendítése stb. Ezért is használjuk a köznyelvben az „uszító kampány” idevágó kifejezését. Míg a „politikai hadjárat” kifejezetten negatív, mert erkölcsileg kétséges vagy kifejezetten erkölcstelen, addig a „politikai kampány” fogalmával „jó” ügy érdekében szervezett akciósorozatok is leírhatók: népszavazásra feltett kérdések népszerűsítése, bebörtönzöttek szabadon bocsátása, atomerőművek leállítása, békekötés stb. A politikai hadjárattal rokon a negatív kampány, amit azonban jó néhány félreértés övez. A „negatív kampány” fogalma értelemszerűen utal valamiféle „pozitív” kampányra, noha a „pozitív kampány” fogalmát nem szokás használni. A „pozitív kampány” fogalma azért nem használatos, mert az írott és íratlan demokratikus normák miatt a választási kampányról eleve az tételeződik, hogy „normális” esetben tisztességesnek kell lennie, továbbá a jelöltek, az eltérő programok és célok bemutatását, valamint a választó polgárok informálását és tájékoztatását kell szolgálnia, hogy a választók választását könnyebbé tegyék. Véleményem szerint azonban ez óhatatlanul is magában foglalja a különbségek, az eltérések, az ellentétek és a konfliktusok kommunikálását, amit viszont szokásszerűen negatív kampánynak nevezünk! A „negatív” kampányt ezért igazolhatónak és elfogadhatónak tartom, de csak addig, amíg a józan ész határain belül mutatják be a rivális „negatívumait”. Külön kérdés az, hogy a másikkal foglalkozás mennyire etikus és morális, mennyire jelenik meg a politikai hadjáratból ismert lejáratás, hiteltelenítés stb. Míg én nem vetem el teljesen a negatív kampányt, a köznapi felfogásokban hagyományosan már eleve azért negatívnak (elítélendőnek) minősülhet egy kampány, ha a pártok és politikusok nem magukat és saját programjaikat mutatják be pozitív módon, hanem egymással foglalkoznak, a másik felet és programját is minősítik. A „negatív kampány” mellett szól az is, hogy a demokratikus (választási) döntés meghozatala a döntéshozó választó polgárok mindenoldalú és sokoldalú tájékozódását és informálódását tesz szükségessé. Könnyen belátható: a választó polgárok „kegyeiért” versengő politikai szereplők szubjektív, egyoldalú és ideális képet igyekeznek festeni magukról. Ritka kivételtől eltekintve nem beszélnek saját hibáikról, hiányosságaikról, tökéletlenségeikről, hiszen a választókat pont arról kell meggyőzniük, hogy ellenfeleikkel szemben ők rendelkeznek jobb képességekkel, övék a jobb program, és ők méltók vagy méltóbbak a közfunkciók ellátására, közhivatalok betöltésére, a közhatalom gyakorlására. Ha csak egy ideálisan „pozitív” kampány folyna, amely során a felek nem foglalkoznak „egymással”, akkor a választó polgároknak lényegében csak aközött kellene választaniuk, amit a versenyzők megmutatnak magukból és az általuk fontosnak tartott problémákból, ami viszont elégtelen a választó polgárok sokoldalú tájékozódásához. Amikor tehát a pártok és politikusok „egymással”, azaz egymás „negatívumaival” foglakoznak, tulajdonképpen pozitív szerepet játszanak a választó polgárok tájékozódásában. Ez azonban csak azzal együtt igaz, hogy maguk a versenytársak meg abban érdekeltek, hogy megint csak egy szeletét kínálják fel a valóságnak vagy az igazságnak. Az egymás „negatívumairól” szóló kampányt vagy kampányelemeket tehát lehet „negatív kampánynak” nevezni, de csak azzal a megkötéssel, hogy a „negatív” jelző nem értékítéletet fejez ki. Teljesen más a helyzet természetesen, ha a kampány inkább arról szól, hogy etikátlanul és immorális módon „negatív színben” tüntessék fel az ellenfelet. Hazudnak, torz és fél információkat terjesztenek róla stb., és a választási stratégia része, hogy az ellenfél programról és célokról szóló „pozitív” üzeneteit a „negatív”, az őt „negatív színben” feltüntető kampányelemek elnyomják. Az ilyen kampány politológiai értelemben is szó szerint negatív kampány, mert az erkölcsileg elítélendő (negatív) kampányelemek lényegében nem a választó polgárok tájékozódását és informálódását segítik elő. Magam is híve vagyok annak, hogy a negatív kampány kétértelmű fogalma mellett használjuk a fekete kampány egyértelmű fogalmát a lejáratás, a félelemkeltés és a fenyegetés, a mocskolódás, a besározás, a sárdobálás, karaktergyilkosság stb. jelölésére. A professzionálisan kivitelezett fekete kampány Ron Werber nevéhez fűződik Magyarországon. Ron Werber annak a választási kampánynak volt hírhedté vált vezéralakja, amely a huszonhárom millió román beözönlésének és Kövér László „köteles beszédének” hírhedt kampányfogásáról hírhedett el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.