Belegondoltunk-e már abba, hogy mennyire életidegen dolog egy városi önkormányzatba pártlistán bejutni? A megyeibe meg nem is lehet máshogy. Helyes-e, hogy a főváros 23 kerületi önkormányzata egyenként akkora, mint egy megyei jogú városé?
Elég-e kétszáz képviselő az országgyűlésben és elég-e a jelenlegi létszám fele az önkormányzatokban? A Fidesz alelnöke szerint bőségesen, ez irányú javaslatuk ekként szerepelni is fog a párt első tíz intézkedése között, ha megnyerik a választást. Úgy éreztem, Pokorni Zoltán szívesen szolgált volna erről részletekkel is azon stúdiókban, ahol ma reggel megfordult, de a „kérdezőbiztosok” leragadtak annak feszegetésénél, hogy e változásokat az MSZP-vel vagy a Jobbikkal együtt óhajtják-é megszavazni, lévén mind az országgyűlési, mind az önkormányzati választásokról szóló törvény kétharmados. Bár mindkét esetben választott népképviseletről van szó, szerencsésebb, ha külön vizsgáljuk az ügyeket. Jómagam fölöttébb örülnék, ha az Országgyűlésben a legnagyobb problémát a képviselők viszonylag magas száma okozná, de nem így van. Nem hiszem ugyanis, hogy egy erősen (például 386-ról 200-ra) csökkentett létszámmal ab ovo gördülékenyebbé válik a működés, mint ahogy az így megtakarított összeg - még ha a Parlament villanyszámláját és a lényegesen kevesebb guriga egészségügyi papírt is beleszámoljuk - sem volna magasabb egy aktuális BKV-vezérigazgató által egyetlen pénzügyi évben elherdáltnál. A „kevesebb képviselőt!” szlogen érvényesítésénél sokkal fontosabb volna a rendszerbe olyan fékeket beépíteni, amelyek meggátolják a puccsszerű kormányváltást, ezzel együtt azt, hogy a népszerűségüket brutális mértékben elveszített kormánypártok olyan miniszterelnököt juttassanak hatalomra, akire korábban egyetlen választópolgár sem szavazott – még közvetve sem. A tavalyi tragikomikus Gyurcsány-Bajnai váltás mélységesen antidemokratikus módszere talán kiküszöbölhető volna, ha konstruktív bizalmatlansági indítványt csak ellenzéki képviselők kezdeményezhetnének, illetve ha a köztársasági elnök szélesebb mozgásteret kapna az előrehozott választás kiírására. Azt persze ésszerű jogszabályokkal nem lehet megakadályozni, hogy a kormányfő lemondásakor (Medgyessy, 2004) vagy elhunytakor (Antall,1993) a parlamenti többség új miniszterelnököt válasszon, akinek azonban annyira csípi a szemét, hogy ily módon a népakarat ellenében is bárkiből ország
vezető
(sőt akár ország
vesztő
) lehet, figyelmébe ajánlom a prezidenciális rendszer előnyeit – kétharmaddal az is bevezethető… A „kisebb parlamentet!” hangzatos jelszava minden párt választási üzenetei között szerepel, ezért akár van a Fidesz-KDNP-nek kétharmada, akár nincs, a törvényjavaslat elfogadását biztosra is vehetnénk, ha nem láttunk volna már karón varjút, számosat. Az nyilvánvaló, hogy saját munkahelye megszüntetésére senki sem fog szavazni, főleg a mai, állásínséges időkben, így a létszámcsökkentés minden bizonnyal a következő utáni, a 2014-ben kezdődő ciklusra vonatkozik majd – a sietség tehát érthető, a képviselők egy mostani, nyári voksoláskor talán még nem fognak a négy évvel későbbi egzisztenciájukra gondolni. Nem örülnék, ha a kisebb képviselői létszám egyúttal a politikai sokszínűség csorbítását jelentené. Nagyon úgy néz ki, hogy májusban hárompárti parlament alakul, illetve, ha a KDNP ismét önálló frakcióba tömörül, akkor az országgyűlés négypárti lesz. A „minél többpárti demokrácia” híveként erősen megfontolandónak tartom a négyszázalékos bejutási küszöb visszaállítását (1989-ben a rendszert még így találták ki), de egy esetleges háromszázalékos küszöb sem volna eleve az ördögtől való. Az önkormányzati rendszerben aztán végképp nem a képviselők száma a probléma, sőt, a 3-15 fős testülettel rendelkező községekben ez a kérdés nem is értelmezhető. Nem beszélve arról, hogy sok kistelepülésen visszatért a Kádár-rezsim, már csak annyiban, hogy a képviselők önmaguknak nem is szavaznak meg semmiféle tiszteletdíjat, kvázi ugyanúgy társadalmi munkában dolgoznak, mint az egykori tanácstagok. A demokrácia amúgy költséges dolog, nem itt kellene mindenáron spórolni, csak azért, mert a politikusok általában népszerűtlenek. Legyünk szívesek rátermetteket választani! Egyszer már amúgy is lecsökkentették a képviselők számát, az első szegedi közgyűlés például 1990-ben 53 fővel alakult – most 42 képviselője van, plusz Botka László. A rendszerhiba inkább abban található, hogy az önkormányzati felépítmény a közepes és az annál nagyobb városokban, a megyei testületekben és a kerületekben is szinte minden helyi problémát pártproblémaként jelenít meg és szinte minden közéleti résztvevőt pártköntösbe öltöztet. Ez nem ritkán eredményez egészen abszurd és nevetséges helyzeteket. Lehet-e bosszankodás nélkül nézni, ahogy a szegedi közgyűlés órákon át a polgármester parlamenti magatartásának ürügyén a kormány tevékenységét tárgyalja, az ellenzék (egyébként jogosan) szapulja, a polgármester meg foggal-körömmel védi azt? Egyik helyi képviselőnek sem erre szól a mandátuma. Lehet-e komolyan venni egy „2-es busz vagy 71-es busz” vitát, ha az álláspontokat nem a józan ész alakítja, hanem a párthovatartozás határozza meg? Az egyik az én pártom busza, a másik a tied, most én vagyok hatalmon, tehát az én buszom megy arra, amerre akarom, sőt, a te buszodat sem hagyom összevissza kódorogni, de ha sokat ugrálsz, be is tiltom a pártbuszod! Artikulálódhatnak-e természetes formában egy pártközgyűlésben pl. alapvetően alsóvárosi érdekek; a biciklisek érdekei az autósokéval, panellakóké a kertvárosiakéval szemben vagy csak önmagukban; a mediterrán jellegű városközpontban bulizni szeretőké a már este tízkor aludni akaróké ellenében; etc. Persze, nem tilos, artikulálódhatnak, de csak ha elébb átmennek a pártszűrőn, miután óhatatlanul az egyik pártszekértáborban landolnak. Belegondoltunk-e már abba, hogy mennyire életidegen dolog egy városi önkormányzatba pártlistán bejutni? A megyeibe meg nem is lehet máshogy. Helyes-e, hogy a főváros 23 kerületi önkormányzata egyenként akkora, mint egy megyei jogú városé? S erre jön habként az ország második parlamentje (az ám az igazi
alsóház
!), a fővárosi önkormányzat. Budapestnek tehát 24 olyan közgyűlése van, mint a szegedi, ráadásul a város
bűn rosszul
működik. De hát az összes kerületi és nagyvárosi önkormányzat maga is megannyi kis-parlament! No, ez az igazi ésszerűtlenség. Az igazi tékozlás, a hely(hatóság)i energiák pártharcokra pazarlása. Nem kétharmados: százszázalékos probléma.
Sandi István
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.