Ez a hír is érdekelheti
Orbán Viktor: Európa kifosztja magát – és minket is +videó


Régi tervek, új ígéretek, elmaradt megvalósítások. A Tisza és a szegedi rakpart története ismét előtérbe került, de továbbra is csak szavak szintjén.

A helyi közéletet figyelők számára a szegedi rakpart körül tekeredő évtizedes ígéretkígyó is jól példázza a kampányidőszakok szódurrogtatását, majd az azt követő nagy semmit. A közelmúlt közmeghallgatása is rávilágított: nincs érdemi koncepció a Tisza-part és a szegedi rakpart kizárólagosan árvízvédelmi és közlekedésszervezési szempontok alapján kialakított jelenlegi helyzetének átváltoztatására.

A probléma annyira szembeötlő, hogy legalább szavak és látványgrafikák szintjén muszáj volt leginkább kampányidőszakban a városvezetésnek is e témával foglalkozni. Az alábbiakban a szegedi rakparttörténet két tanulságos mozzanatát mutatjuk be.
Még 2003 novemberében, helyszíni sajtótájékoztatón jelentette be Botka László, hogy „jövőre eredeti formájában helyreállítjuk a Rondellát, mely meggyőződésem szerint Szeged új jelképe lesz.”
A tervek véglegesítését követően, a nagyárvíz 125. évfordulója, 2004 március 12 lett a beruházás alapkőletételi időpontjának kijelölve és még ugyanazon év augusztus 20-án át kívánták adni a kilátóként és kiállítótérként is szolgáló új épületet.
Az ekkor kétségkívül meglévő szándék az akkori műemlékvédelmi hatóság ellenállásán bukott meg.
Később Vesmás Péter vezetésével készültek tervek a Tisza-part átfogó felújítási terveihez kapcsolódóan a szegedi középkori téglavár hasznosításáról és rekonstrukciójáról. Szögi Tamás 2011-ben ehhez a koncepcióhoz készítette diplomamunkáját, melyben a régi vár vizibástyájának megújítását tervezte meg.
A múzeumot és a kávézót magában foglaló elképzelt építmény bár funkcionálisan a múzeumhoz kapcsolódna, de attól teljesen különállóan működne. Kiállítótere többcélúan alakítható, a koncerttől a színielőadásig sokféle rendezvény helyszínéül szolgálóan.
Megtervezésének elsődleges szempontja volt, hogy ne csak turisztikai látványosság legyen, hanem a helyiek által is kedvelt találkozóhely. Mint tudjuk, ez a gondolat is tervezőasztalon maradt.
A partfal előtti parkolóhelyek eddigi kezelése sem mentes a fordulatoktól. Haág Zalán kereszténydemokrata önkormányzati képviselő előterjesztésével a szegedi közgyűlés akkori jobboldali többsége 2011-ben úgy módosította a parkolási rendeletet, hogy a rakpart parkolói ingyenessé váljanak az autósok előtt. Öt évvel később így tekintett vissza javaslatára és annak hatására:
Korábban, amikor itt is fizetni kellett a várakozásért, a terület üresen állt. Ezzel az intézkedéssel viszont a Széchenyi tér és Stefánia környéki kis utcák megmenekültek a szabad parkolóhely hiányában köröző autóktól, a felesleges zaj- és károsanyag-terheléstől.
A Szegedet élhetőbbé tenni kívánó lokálpatrióta kezdeményezés azonban nem találkozott Botka László támogatásával. 2020-ig tarthatott ez az állapot, amikor a városvezetés újra fizetőssé tette a rakparti parkolást.
Miközben Nagy Sándor büszke arra, hogy bő két évtizednyi alpolgármestersége alatt belvárosi parkolók százait szüntették meg, van ellenpélda is.
A valaha szebb napokat látott MSZP Oroszlán utcai irodája előtt csak sikerült ott korábban nem létező új parkolóhelyeket kijelölni…
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.