Szeged

Borivó szegediek egykoron

Borivó szegediek egykoron

Szent Márton napjától kezdődően kóstolható az újbor. Szeged környékén a szőlőtermesztésnek és a borfogyasztásnak is nagy hagyománya volt.

Kohári Nándor
1 órája
Borivó szegediek egykoron

Márton napjával, november 11-étől régi szokás szerint kóstolható a friss újbor. Szeged városa nem történelmi borvidék, ámde a szőlőtermesztésnek és borfogyasztásnak itt is régmúltba nyúló hagyományai vannak. A hajdani gazdaságoknak, paraszti udvaroknak, kerteknek nélkülözhetetlen kelléke volt a szőlő, legalább a saját és családi borfogyasztását minden gazda előállította. Ebben a környezetben természetes, hogy eleinknél a borhoz és annak elfogyasztásához hiedelmek, szokások, mondások társultak. Az idei újbor elkészülte kapcsán olvasóinkkal ezekből ismertetünk meg egy kisebb csokrot.

Szeged környékén a szőlőtermesztésnek és a borfogyasztásnak is nagy hagyománya volt. (Fotó: Amigo Köztársaság)
Szeged környékén a szőlőtermesztésnek és a borfogyasztásnak is nagy hagyománya volt. (Fotó: Amigo Köztársaság)

Régi szegedi borfogyasztás

Mint Bálint Sándor is megállapította, „igazi mulatság, áldomás, lakodalom, ünnepi ebéd a legszegényebb családokban sem eshet meg bor nélkül.” A félgyertyás bor olyan erejű volt, ami gyorsan álomba ringatta fogyasztóját. Gyengébb volt az egygyertyás, még silányabb a kétgyertyás bor. A gyertyaégetés az esti borozgatás alatti ébrenlét hosszára utalt.

Egykoron az evangéliumi utolsó vacsora szimbolikáját megjelenítve Krisztus vérének is nevezték a bort. 

Ehhez az ájtatatosabbak még hozzátették, hogy az istenesen, azaz kulturáltan fogyasztott borral Krisztus vérét isszák, de ha már nekivadulnak, netán káromkodnak, akkor az a nedű már az ördögtől származik.

Szent János áldása

A német területekről a középkorba hozzánk is eljutó szokás, hogy a karácsonyt követő János napon, az evangelista ünnepén december 27-én megszentelték az újbort. Ehhez kapcsolódott a régi Szegeden az a hiedelem, ha Szent János áldásával, vagyis a nevében elfogyasztott borral járva-kelve az emberben nem tehetnek kárt a boszorkányok. Hasonlóképpen lehetett elkerülni a búbájok, rontások ártó hatását.

Áldomás

Természetesen a jeles események bekövetkeztét is kísérte az ünnepi, jókedvű koccintás. Legyen névnap, nyélbe ütött vásár, új ház építése vagy birtokba vétele erre a vásárlásáldomást, ház- vagy ződágáldomást a barátokkal, rokonokkal illett inni. A régi céhek zászlószentelését követően zászlóáldomás került elfogyasztásra. Ilyenkor feltehették a szegedi találós kérdést: „hun teröm a jó bor?” A helyes válasz: „a magján kívül, a haján belöl.”

Egykori szőregi borhatástanulmány

Kálmány Lajos a magyar néprajzkutatás egyik úttörője jegyezte fel az 1800-as évek végén Szőregen, hogy a helyiek szerint Noé a borba hatféle állat vérét keverte. Az oroszlánét, tigrisét, medvéét, disznóét, majomét és a galambét. Ennek megfelelően a részeg ember is hatféle lehet: 

büszke, mint az oroszlán, kegyetlen, mint a tigris, düledezik, mint a medve, sárban hever, mint a disznó, buja, mint a majom, szelíd, mint a galamb.

Ha valaki a kelleténél többet ivott

Amennyiben valaki már érezhetően elhagyta a józanság talaját, az nemcsak kótyagos, becsípött, mátós vagy börszömes volt, hanem még a kalapja is csorgóra állt. Aki többet volt a kocsmában, mint odahaza, az abba a templomba járt, ahol üveggel harangoztak. A részeg ember nemcsak mindennap rókát nyúz, fél a vízkórságtól, ráadásul csizmaszárba száll az esze, hanem „úgy mén bele a bor, mint bőgőbe a húszas.”

További híreink:

 

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.