Ez a hír is érdekelheti
Rézi nénitől napjainkig: 11 Márton-napi receptötlet a szegedi konyhákba


Nem csupán névnap, hanem történelmi és gasztronómiai fordulópont. Márton-nap a bőség, az újbort és az év utolsó nagy mulatságát is jelenti.

November 11-e nem csupán egy névnapot jelent a kalendáriumban, hanem egy olyan történelmi, egyházi és gasztronómiai fordulópontot, amely évszázadok óta meghatározza a szegedi nagytáj életét. Ez a dátum a gazdasági év lezárásának, a téli szezon előtti utolsó bőségnek, és a karácsonyi felkészülés kezdetének szimbóluma. A Márton-nap a bőség libasültje és az újbor ünnepe mellett egyben az év utolsó nagy mulatságát jelenti a téli böjt előtt.

A Márton-nap jelentőségét jól mutatja, hogy Szent István idejében az ország védőszentjeként tisztelt püspök képe még a hadsereg zászlaján is szerepelt, ezzel is hangsúlyozva Szent Márton katonai múltját és égi közbenjáró szerepét. Tiszteletének központja, a Pannonhalmi Főapátság is nevéhez kötődik. Szent László király idején, a szabolcsi zsinaton (1092) Márton emléknapját kötelező háromnapos ünnepként írták elő, beemelve azt az egyházi év legfontosabb napjai közé.
Ez az egyházi alátámasztás is segítette a nap gazdasági súlyának kialakulását.
Ezen a napon vált esedékessé a jobbágyok egyik legfontosabb járandósága, az őszi részlet – a mártongaras. Ez a "Szent Márton adója" volt az a pénzbeni és terménybeli (liba) befizetés, ami ezer szállal kötötte a gazdákat az egyházi és világi urakhoz. A Márton-nap tehát a pénzügyi elszámolás és a munkaszerződések lezárásának kritikus dátuma volt, ekkor kapták meg éves bérüket a pásztorok is. Emlékezve a köpenyét kettéosztó Mártonra, a nap egyúttal a karitatív tevékenységre is felhívta a figyelmet:
ekkor adakoztak a koldusoknak, ezzel erősítve a nap irgalmas üzenetét.
A hagyomány, miszerint „aki Márton napján libát nem eszik, egész évben éhezik”, túlmutat a puszta népszokáson. Ennek két alapja van:
egyrészt a szerény Márton nem akarta válalni a püspökké szentelést, ezért libaólba menekülőt, ám a ludak gágogása miatt lepleződött le (innen a büntetésből asztalra kerülő liba motívuma), másrészt a gyakorlatiasság.
A Márton-nap volt ugyanis a libatömés és -vágás idejének vége, így a hús fagyasztás előtti felhasználása racionális volt. A levágott liba húsát, de leginkább zsírját (amelyet a bánsági bolgárok gyógyító erővel ruháztak fel) eltették a télre. A szegedi vendéglátás ma is erre a bőségvarázsló hitre épít, amikor a Rézi néni receptjei nyomán készült, helyi libalevesek, a ropogós libasültek és sült libacombok kerülnek az asztalra, tisztelegve a hagyomány és a szegedi gasztronómia előtt.
A libalakoma elmaradhatatlan kísérője az újbor, hiszen november 11-ére az idei szőlőtermés már ihatóvá érett. Ekkor dőlt el, hogy "Szent Márton a bor bírája" milyen minőségűnek ítéli az éves termést. A népi időjóslások is ehhez a naphoz kötődtek:
a libacsontból való jóslás szerint, ha a Márton-napi liba mellcsontja rövid és barna, sáros tél várható, ha hosszú és fehér, akkor havas.
A jó evést és ivást az is indokolta, hogy ez volt az utolsó lehetőség a nagyböjt előtti kiadós ünneplésre. A katolikus egyház liturgikus éve Márton-nap után az adventi (más néven kisböjtnek hívott) időszakba lépett. Mivel a tavaszi és nyári mezőgazdasági idénymunkák miatt a lagzi tilos volt, a házasodási szezon is ezen a napon zárult le, egészen farsangig.
A mai Szeged Márton-napja elsősorban gasztronómiai élmény és családi programok formájában él tovább, megidézve a hagyomány egyházi, történelmi és gasztronómiai rétegeit. Bár a mártongaras fizetése már a múlté, az éttermek libaheteitől a közösségi eseményekig továbbra is fenntartja azokat a szokásokat, amelyekben a bőség, az irgalmasság és a télre való felkészülés üzenete rejtőzik. A hagyomány él, csak ma már nem kötelező libát adózni, csak megenni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.