Szeged

Ez volt a hír 2009-ben: A féktelenség jelképe lett az éjszakai Mars téri piac rombolás

Ez volt a hír 2009-ben: A féktelenség jelképe lett az éjszakai Mars téri piac rombolás

A politikai presztízs és a jogállam összeütközése. Ennek a feszültségnek a Mars téri piac az eleven lenyomata.

Juhász Viktor
3 órája
Fotó: SzegedMA
Ez volt a hír 2009-ben: A féktelenség jelképe lett az éjszakai Mars téri piac rombolás

A Mars téri piac rekonstrukciója, amely a 2005 és 2012 közötti időszak szegedi városvezetésének egyik legragyogóbb politikai víziója volt, mára a helyi jogi felelősség, a politikai kényszer és az uniós forrásfelhasználás kikerülhetetlen botrányává vált. A projekt mögött húzódó éjszakai dózerolás nem csupán egy jogerős ítéletet megelőző, erőszakos cselekedet volt, hanem egyértelmű jelzése annak, hogy a politikai célok (a 1,9 milliárdos uniós támogatás gyors lehívása) felülírták a jogállami mechanizmusokat és a magántulajdon védelmét.

A féktelenség jelképe lett az éjszakai Mars téri piac rombolás. Fotó: SzegedMA archív
A féktelenség jelképe lett az éjszakai Mars téri piac rombolás. Fotó: SzegedMA archív

A helyi döntés, amely megkerülte a Szegedi Bíróságot

A 2009-es mars téri piac elbontásának központi mozzanata a jogszerűtlen önhatalom volt. 

Az önkormányzat és a Szegedi Vásár és Piac Kft. – annak ellenére, hogy a pavilonok kiürítésére indított perek még nem zárultak le jogerősen – a fizikai eltávolítás mellett döntött. 

A bírósági ítélkezési gyakorlat (a Kúria joggyakorlatát alapul véve) ezt utólag egyértelműen jogsértőnek minősítette. Ez azt jelenti, hogy a városvezetés nem csupán egy hibás, hanem egy szándékosan jogilag kockázatos utat választott. Az utolsó, erőszakos lépés nem a jogi rend fenntartására, hanem a gyors projektbefejezésre irányuló politikai akarat érvényesítésére szolgált, közvetlenül szembeszállva a folyamatban lévő bírósági eljárásokkal.

A valótlan nyilatkozat: zsákutca az Uniós forrásokért

Az ügy valódi mozgatórugója a DAOP uniós forrásainak gyors lehívása volt. Az 1,9 milliárd forintos támogatáshoz szükséges pályázati feltétel szerint az ingatlannak 100%-ban per- és igénymentesnek kellett lennie. A városvezetők, köztük Botka László polgármester és Nagy Sándor alpolgármester, büntetőjogi felelősségük tudatában tettek nyilatkozatot a terület permentességéről, miközben a kiürítési perek folyamatban voltak. Ez a lépés mutatja a politikai vezetés azonnali célját: 

az uniós pénz biztonságban tartása mindennél fontosabb volt, még a nyilatkozat valóságtartalmánál is. 

A mars téri piac "dózerolása" tehát nem öncélú rombolás volt, hanem a valótlan nyilatkozat utólagos, erőszakos "igazolási kísérlete", egy compliance-kényszer eredménye.

Elhúzódó perek a Mars téri piac ügyében

A kereskedők kártérítési pereinek elhúzódása és a helyi bírósági eljárások integritásának sérülése az ügy egy másik, aggasztó dimenzióját tárja fel. A károsultak perújítási igénnyel léptek fel, arra hivatkozva, hogy egyes helyi bírák összeférhetetlenséget jelentettek be az önkormányzattal kapcsolatos jogvitákban. Bár a bírósági összeférhetetlenség bejelentése formálisan a tisztességes eljárás biztosítását szolgálja, az ügy ezen szakasza a szegedi politikai narratívát erősítette meg: a bírósági eljárások a Mars téri piac ügyében való lassúság és bizonytalansága közvetlenül a városvezetésnek kedvezett. A per elhúzódása az idő múlásával csökkentette a politikai felelősség élességét és nehezítette a kártérítések érvényesítését.

Fotó: SzegedMA archív

Az Ok-Okozati Lánc: A dózerolástól a milliárdos kockázatig

A feltárt adatok alapján az ok-okozati lánc egyértelműen felrajzolható:

  • Politikai Kényszer: 

A Botka László vezette városvezetésnek biztosítania kellett az 1,9 milliárd forintos uniós forrást, ami a gyors projektbefejezést és a permentességi nyilatkozatot tette elsődlegessé.

  • Jogsértő Cselekedet: 

A bírósági ítélet bizonytalansága miatt a vezetés jogszerűtlen önhatalommal élt, és elrendelte a pavilonok éjszakai elbontását (dózerolás) annak érdekében, hogy utólagosan igazolja a valótlan nyilatkozatot.

  • Következmény:

Az NNI és az OLAF eljárásai megindulnak a valótlan nyilatkozat és a költségvetési csalás gyanúja miatt, ami a teljes, 1,9 milliárd forintos uniós támogatás visszakövetelésének potenciális pénzügyi kockázatát hozza létre a szegedi önkormányzat számára.

Ez a láncreakció egyértelműen mutatja, hogy a kártérítési pereskedés (a kereskedők több tízmillió forintos kára) valójában csak a jéghegy csúcsa. A valódi, súlyos pénzügyi felelősség nem a magántulajdon ellen elkövetett jogsértésben, hanem az uniós források szabálytalan felhasználásának kockázatában rejtőzik.

A hivatali felelősség: A parkolóbérlet-botrány precedense

A mars téri piac ügyét súlyosbítja a korabeli politikai vezetés igazolási kísérlete. Párhuzamosan, a Mars téri önhatalommal azonos időszakban született jogerős bírósági ítélet a szegedi parkolóbérlet-botrány ügyében hűtlen kezelés bűntettét mondta ki Mózes Ervin korábbi főjegyző és más vezetők ellen a jogosulatlan bérletosztogatás miatt. Ez a bírósági tényállás erősíti azt a gyanút, hogy a vizsgált időszakban a Szegedi Önkormányzat vezetői körében általános problémák merültek fel a hivatali felelősség, a közvagyon kezelése és a jogszabályok betartása terén. A Mars téri önhatalom tehát nem egy elszigetelt hiba, hanem egy olyan vezetési stílus tünete, amely a közérdeket megelőző politikai motivációknak rendelte alá a jogi garanciákat.

A politikai hatalom árnyéka a szegedi köztulajdonon

A Mars téri piac ügyének helyzete azt mutatja, hogy a szegedi városvezetés a 2005–2012 közötti időszakban súlyosan megengedhetetlen kockázatot vállalt. 

A dózerolás az az erőszakos pillanat volt, amikor a politikai akarat szándékosan átlépte a jogállam és a magántulajdon védelmének határát. 

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.