Szeged

100 éve Szeged: A szegedi vasút, amit kölcsönből álmodtak

100 éve Szeged: A szegedi vasút, amit kölcsönből álmodtak

Egy forró nyári délutánon száz évvel ezelőtt a szegedi városházán vasútépítésről, aranykoronákról és bérházakról döntöttek.

Böjthe Sándor
2025. május 31., szombat
100 éve Szeged: A szegedi vasút, amit kölcsönből álmodtak

A szegedi városháza tanácstermében 1925. július 2-án, egy különösen fülledt nyári csütörtök délután, nem csupán az ablakok üvegei izzadtak meg, hanem a városatyák homloka is - írta meg 1926.07.03. napi számában a Délmagyarország.

A ventilátorok korában még nem jártunk, legfeljebb a legyezők sercegése adott némi ritmust a pénzügyi bizottság ülésének, amelyet maga a polgármester, a város első embere vezetett. Aznap délután nem kevesebbről volt szó, mint arról, hogyan lehetne külföldi pénzen sínre tenni Szeged jövőjét.

A tanácsterem fapadjain sorakozó képviselők kezében papírlapok zizegtek, miközben a polgármester részletesen beszámolt a Budapesten tartott értekezlet eseményeiről. Külföldi kötvénykölcsönről esett szó – aranykoronákról, papírpénzről, százalékokról és amortizációról.

Egyik-másik képviselő bajsza alatt elmosolyodott, mikor a polgármester elmagyarázta, hogy Szeged évente 12 milliárd papírkoronát kasszíroz forgalmi és kereseti adóból, ebből pedig hatmilliárdot költhet törlesztésre.

Na igen – papírpénz és aranykorona között akkoriban akkora volt az árfolyamkülönbség, mint egy híd két partja között.

És hogy mit kezdene Szeged ezzel a lehetséges pénzesővel? Hát persze, hogy vasutat építene – nem is akármilyet, hanem tanyai vasutat, amely nemcsak a város határait kötné össze a pusztákkal, hanem a jövő ígéretét hozná magával. Mert ahol sín van, ott mozdony is akad előbb-utóbb, és ahol mozdony zakatol, ott piacra talál a termény, munkára az ember, s jövőre a gyerek.

A vasútépítés becsült költsége 2,8 millió aranykorona volt, amit papírpénzben kifejezve máris 48 milliárdnak írtak – és ezt nem mi túlozzuk, hanem a kor valutája volt ilyen drámai.

A város vezetése előrelátóan számolt: nemcsak az adóbevételek felhasználásával, hanem a vasútmenti földbirtokosok hozzájárulásával is. Sőt, még a legelők bérjövedelmét is latba vetették – mindenki tett valamit a közös sínre.

A pénzügyi fejtegetések közepette szót kért Wimmer Fülöp is, a város egyik tekintélyes atyja, aki kissé unottan, de annál nagyobb meggyőződéssel jegyezte meg: 

Ha már egyszer pénzt veszünk fel, hát vegyünk fel többet!

Ő ugyanis nemcsak a vasútra, hanem bérlakásokra is gondolt – s ezzel be is indította a városi álmodozást. Mert mit ér a sín, ha nincs ki felszálljon a vonatra? Mit ér a város, ha nincs hol lakni?

A magánosok úgy sem építenek, a város célja pedig nagyon helyesen az, hogy a munkanélküliséget és a lakáshiányt enyhítse, és építkezéssel pedig harminc iparágat foglalkoztatna

- fogalmazta meg érveit.

A polgármester pedig, ki addig higgadt mértéktartással beszélt, itt már felélénkült. Felidézte, hogyan kérdezte meg Vass József népjóléti minisztertől, hogy vajon Szeged nem részesülhetne-e abból az ötmillió aranykoronás lakásépítési alapból, amelyet Budapestre szántak. 

Én nem zárkózom el az építkezés gondolata elől, én szívesen hozzájárulok ahhoz, hogy a város nagyobb kölcsönt vegyen fel. Kedden, amikor a pénzügyminiszternél tárgyaltunk a külföldi kölcsönről, kérdést intéztem Vass József népjóléti miniszterhez, hogy Szeged város nem kaphatna-e abbói az ötmillió aranykoronából, amelyből az állam Budapesten és környéken ezer lakást épít.

- mondta a polgármester.

A válasz persze nemleges volt – vidéken lakni már akkor sem volt annyira divatos a minisztériumban. De a polgármester nem sértődött meg: inkább új tervet kovácsolt. Azt mondta, ha az állam nem ad, majd mi építünk! Mert ha sín kell, hát sín lesz, és ha lakás kell, akkor lakás is.

A végén a bizottság egyhangúan megszavazta, hogy négymillió aranykorona kölcsönt kérjen a város: ebből megépülhet a vasút, és bérház is kerül a népnek.

A tanácskozás zárásaként még egy apróság következett, amit a polgármester csak úgy mellékesen jegyzett meg: a pécsi kőbányavállalat elfogadta a nagykörút kövezésére tett ajánlatot, így az útburkolat is hamarosan megújul – egy régi kor aszfaltálása papíron kezdődött, de kövön ért véget.

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.