Szeged

46 éve ezen a napon, Szegeden indult az első vidéki trolijárat +fotók

46 éve ezen a napon, Szegeden indult az első vidéki trolijárat +fotók

Részletesen beszámoltak az előkészületekről és az átadásról is anno

Tóth Norbert
Szerző: Tóth Norbert
4 órája
46 éve ezen a napon, Szegeden indult az első vidéki trolijárat +fotók

Az első vidéki trolibuszjárat Szegeden indult 1979. április 29-én. Az akkori 5-ös troli a tíz évvel korábban megszüntetett 5-ös villamos nyomvonalán haladt, eleinte két villamosjeggyel is lehetett utazni rajta.

Fotó: Fortepan

 

Az 1960-as években az olcsó üzemanyagár és a buszok „pályafüggetlenségének” köszönhetően előtérbe kerültek a robbanómotoros tömegközlekedési eszközök a villamos üzeműekkel szemben, és nagyon sok városban, köztük Szegeden is elkezdték felszámolni a villamosvonalakat. Azonban a hetvenes években bekövetkező olajárrobbanás és a környezetvédelem egyre fontosabbá válása ismét a villamos üzemű járműveket helyezte előtérbe. Nagyszabású felújítási munkálatok kezdődtek, és a meglévő villamosvonalak mellé új trolibuszvonalak is kerültek.

 

Az első járat

Az első troli csak néhány nappal az átadás előtt, április 23-án érkezett Szegedre. A 9-111-es pályaszámú szovjet gyártmányú ZIU 9-es saját keréken, vontatva jött Szegedre, 20 km/h-s sebességgel-számolt be róla a Délmagyarország. Bár ez volt az első troli, a hivatalos átadón a 9-112 és a 9-114-es pályaszámú jármű várta az utasokat.

 

A jeles napot, az első járat indulását megelőzően a városban folyamatosan zajlottak az elkészítő munkák, amit a Délmagyarország fotósai folyamatosan dokumentáltak, és az akkori újságok is rendszeresen beszámoltak a vonal építéséről, és átadásáról is.

 

Április 29-én a Széchenyi térnek, a Nagy Jenő és Károlyi utca közötti szakaszán gyülekezetek a szegediek, hogy hogy birtokukba vegyék a város új járművét.

A szemerkélő esőben is több ezren voltak tegnap, vasárnap délelőtt kíváncsiak arra, milyen is az, ha egy városban útjára bocsátják a kísérleti trolibuszvonal első kocsijait. A Széchenyi tér, mely ezúttal az avatóünnepség színhelye volt, már május elsejei díszben várta a kíváncsiakat, s az ünnepségre meghívott vendégeket, köztük Molnár Jánost, a KPM tanácsi főosztályának vezetőjét, Arató Árpádot, a Közlekedési és Szállítási Dolgozók Szakszervezetének titkárát, dr. Győrffy Lászlót, a megyei pártbizottság képviselőjét, Berta Istvánt, a városi pártbizottság titkárát, Papp Gyulát, Szeged tanácselnökét, Gulyás Antalt, a megyei tanács osztályvezetőjét, a budapesti és a vidéki közlekedési vállalatok képviselőit

- írta a Délmagyarország másnap az átadóról.

 

Az első trolibuszvonal átadása hatalmas érdekldés és tömeg közepette zajlott:

 

A kilenc ZIU-9-es típusú szovjet gyártmányú jármű kezdetben a Bartók tér és a Gyermekkórház között közlekedett, csúcsidőben öt, alapvetően pedig tíz percenként.

Ezt követően öt év alatt épült ki a szegedi trolihálózat: az 5-6-7-8-9-es vonal.  A következő nagyobb hálózatbővítés 2010 és 2013 között történt, ekkor hosszabbították meg a 8-as vonalat és alakították ki a város legtöbb utast szállító autóbuszvonala helyett a 10-es trolibuszvonalat és indult - akkor még a 9-es trolibusz elágazó járataként - a 19-es troli.

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.