Ügyvédi szemszögből nem lesz egyszerűbb az új ingatlan-nyilvántartási rendszer
Az elmúlt héten bejárta a sajtót a hír, miszerint az elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszer bevezetésével "új időszámítás kezdődik az ingatlanpiacon". Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője a változtatásokkal kapcsolatban azt nyilatkozta, az átállásnak köszönhetően olcsóbbá és gyorsabbá válhat a lakáseladás. 1-2 éves távlatban pedig akár 1 órán belüli ingatlan-ügyintézést vizionált "egyszerűbb ügyletek" esetén. Dr. Török Béla, a Szegedi Ügyvédi Kamara elnöke azonban számos ponton nem ért egyet Balogh Lászlóval.
Lapunknak a Szegedi Ügyvédi Kamara elnöke először is azt emelte ki, hogy a gyakorlatban még nem lehet összegezni, pontosan miként fog hatni az újonnan bevezetett elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszer az ügyvédek munkájára, mivel nem volt lehetőség előzetesen kipróbálni.
A törvény szerint egy új megközelítése van az ingatlan-nyilvántartásnak, amelynek alapja az, hogy a felek, akik szerepelnek a szerződésekben, vagy akár a jogügyletekben,
egy elektronikus aláírással is hitelesíthetik a köztük és az ügyvéd közti meghatalmazást, majd az ügyvéd elektronikus eljárásban kezelheti az ügyet.
Dr. Török Béla hozzátette, erre azonban nem lesz jogosultsága minden ügyvédnek. Az elektronikus eljárást csak azon ügyvédek végezhetik, akik ezzel kapcsolatban regisztrálnak a területi ügyvédi kamaráknál, a regisztrációnak pedig feltételei vannak: vizsgát kell tenni, biztosítást kell kötni és egy díjat kell megfizetni az illetékes kamarának.
Ha arra értjük az 1 órát, hogy az eljáró ügyvéd az elkészült szerződést feltölti az elektronikus ingatlan-nyilvántartásba, és innentől a bejegyzésig számítjuk az 1 órát, akkor ez a Szegedi Ügyvédi Kamara elnöke szerint a közeljövőben akár lehetséges lehet. Ugyanakkor felhívta rá a figyelmet, ez is csak az ügyek egy szűk körét fogja érinteni, valamint
a teljes ügyintézést fizikailag lehetetlen 1 óra alatt lebonyolítani még egyszerűbb esetekben is. A felek megállapodása, annak írásba foglalása és az adatok beszerzése mindenképpen több időt fog igénybe venni.
Dr. Török Béla szerint az ügyfelek számára a leginkább "kézzelfogható" változás az elektronikus aláírás lesz, amit bizonyos esetekben kötelezővé is tettek. Jelenleg az ügyvédek csak papír alapon járhatnak el, majd egy idő után párhuzamos eljárás lesz, amikor még papíralapon és elektronikusan is kezelhetik az ügyet, viszont egy idő után csak elektronikusan lesz erre lehetőség.
Az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője azt is felvetette, hogy csökkenhet az ügyvédi munkadíj az elektronikus ügyintézésnek köszönhetően, azonban ezt a kijelentést számos ügyvéd nehezményezte. Dr. Török Béla úgy véli, nem célszerű, hogy ingatlanközvetítők nyilatkozzanak az ügyvédi munka terheiről, vagy az azzal kapcsolatos kiadások változásáról.
Mi sem akarunk nyilatkozni az ingatlanközvetítői megbízási díjakról
- szögezte le a Szegedi Ügyvédi Kamara elnöke.
Hangsúlyozta, elhamarkodott volt az ügyvédi díjak változásáról beszélni. Jelenleg egy teljesen új procedúrát kell megtanulni, be kell szerezni eszközöket, amelyekkel az ügyfelek alá tudnak írni digitálisan is, valamint a korábban említett vizsgát is el kell végezniük, nem utolsó sorban pedig kiegészítő biztosítást kell kötniük.
Dr. Török Béla szerint az ügyvédi tevékenység nem fog könnyebbé válni a változásokkal, sőt, bonyolódni fog, amiből nem arra következtet, hogy csökkenne az ügyvédi munkadíj.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.