A bor kultúráját nem lehet átadni száraz anyagokon keresztül
Vasárnapi kávé sorozatunk e heti vendége Kiss Attila, aki éppen 25 évvel ezelőtt honosított meg Szegeden egy borkultúrával kapcsolatos kurzust, amely azóta is töretlen sikernek örvend. Az egyetemi oktató úgy véli, hogy a borról és a bor kultúrájáról csakis kóstolással egybekötve lehetséges beszélgetni.
Lapunk kérdésére Kiss Attila elmondta, élete első találkozása a borral a hajósi Orbán-napi Borünnephez kötődik, még 1982-83 tájékán. Mint fogalmazott, „inkább volt ez akkor még egy fiatalos elhajlás, mint kulturális kapcsolat".
A minőségi borral kapcsolatban az első élményem egy '93-as évjáratú villányi Cabernet franc volt.
Hozzátette, már nem biztos benne, hogy a helyi Batthyány TSZ bora ma is elnyerné a tetszését.
Ez a '93-as Cabernet franc tényleg elementáris élmény volt a borral való kapcsolatomban.
Kiss Attila és barátai 1999. szeptemberében kezdték el szervezni az első előadássorozatot "A borkultúra fejezetei" címmel, kezdetben egyetemi hallgatóknak, később „külsős” érdeklődők számára. Ez azóta is töretlenül működik. 17 évvel ezelőtt oktatótársaival elindított további két kurzust („Bor és kultúra” illetve „Magyar borvidékek geológiája és kultúrája” címmel), ezeket már kizárólag egyetemi hallgatóknak, általánosan művelő tárgyként meghirdetve. Az érdeklődés óriási, többszörös a túljelentkezés.
A két kurzusunkra nagyjából ezren jelentkeznek be, és abból 360-400 embert tudunk fogadni.
Kiss Attila kitért arra, hogy az elmúlt években voltak próbálkozások más egyetemi városokban is hasonló kurzusok szervezésére, de a folytonosságot csak Szegeden sikerült fenntartani.
Három évvel ezelőtt a Pécsi Tudományegyetemen vették át a szegedi gyakorlatot, most pedig három budapesti egyetem kínálja hallgatói számára a bor kultúrájával, a kulturált borfogyasztással kapcsolatos kurzusát.
Az oktató lapunknak elmondta, hogy a tanulmányi félévben mindössze nyolc alkalommal találkoznak a hallgatókkal. Ez természetesen nem teszi lehetővé, hogy minden témát érintsenek.
Célunk, hogy alapvető ismereteket adjunk át a bor több évezredes kultúrtörténetéből, a borvidékeinkről, a szőlőfajtákról, azok borairól.
Kiss Attila hangsúlyozta a fiatal generációk megszólításának fontosságát.
Érdemes és szükséges velük foglalkozni, leginkább azért, mert nemcsak a magyar borágazat helyzete nehéz, hanem a világ bor- és alkoholfogyasztási szokásai is jelentősen változnak. Ha a fiatalokat nem tudjuk megtartani a bor mellett, nem neveljük a borkultúrára, akkor az ágazatnak nagyon nehéz dolga lesz a következő évtizedekben.
Bízom benne, hogy a hallgatóknak egy jelentős része, aki ezt a kurzust elvégezi, kulturális kapcsolatba kerül a borral. Becsülni, értékelni és tisztelni tudja a bort, és látja a mögöttes kemény munkát, amit a borászok végeznek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.