Lassan fél éve, hogy megérkezett Szegedre az első Rail Electronics CZ hajtásrendszerrel szerelt SOR TNS 12 trolibusz - emlékezetet a Magyarbusz.info. Ám a megrendelő Szegedi Közlekedési Kft. (SZKT) még mindig nem tudta forgalomba állítani a Zöld Busz Program keretében beszerzett négydarabos flotta egyetlen példányát sem.
Ennek több oka is van: a járművek üzembe helyezéséhez szükséges engedélyek még mindig nem állnak rendelkezésre, ráadásul a trolibuszokat számos műszaki és adminisztratív hiányossággal adták át a Tisza-parti közlekedési cégnek.
A SOR Libchavy a Solarist maga mögé utasítva nyerte el még 2022-ben a négy darab akkumulátoros önjáró üzemmódra is képes szóló trolibusz szállítási jogát nettó 1 833 180 euró, azaz átszámítva közel nettó 690 millió forint értékű ajánlatával. A beszerzés elsődleges pénzügyi forrását a Zöld Busz Program nettó 577 461 000 forintos támogatási összege adta, a szükséges önerőt pedig szegedi önkormányzat biztosította.
A járművek leszállítására, a szükséges engedélyek megszerzésére, illetve az üzemeltető által előírt 1000 kilométeres utasok nélküli próbafutás teljesítésére a gyártónak a szerződés hatálybaléptetéséhez szükséges bankgarancia 2022. december 9-ei rendelkezésre bocsátásától számítva 15 hónap állt rendelkezésére, azaz a teljesítés véghatárideje 2024. március 9-e volt.
A járművek leszállítására, a szükséges engedélyek megszerzésére, illetve az üzemeltető által előírt 1000 kilométeres utasok nélküli próbafutás teljesítésére a gyártónak a szerződés hatálybaléptetéséhez szükséges bankgarancia 2022. december 9-ei rendelkezésre bocsátásától számítva 15 hónap állt rendelkezésére, azaz a teljesítés véghatárideje 2024. március 9-e volt.
Az első két trolibusz még a teljesítési határidőn belül érkezett meg Szegedre, az első (a leendő T-400-as pályaszámú kocsi) március 5-én, a második, a T-401-es pedig március 7-én, majd őket a harmadik kocsi, a T-402-es március 11-én követte.
A negyedik troli (T-403) azonban a gyár területén maradt, hogy egy külső partnerrel együttműködve átessen a szükséges engedélyeztetési folyamaton, amelyet végül a magyar hatóságoknak is jóvá kellett hagyniuk. Ennek eredményeként az utolsó kocsi már a 15 hónapos teljesítési határidő lejárta után több mint két hónappal, 2024. június 10-én érkezett meg a napfény városába.
Az új trolibuszok első utasok nélküli próbafutásai március végén kezdődtek meg, azóta a járművek mindegyike körülbelül félezer és ezer kilométer közötti távolságot teljesített a tesztidőszakban.
A negyedik jármű leszállítását követően optimista várakozások övezték a beruházást, és voltak remények a négy trolibusz júliusi vagy legkésőbb augusztusi forgalomba helyezésére. Jelenlegi viszont az a helyzet, hogy ez a célkitűzés
leghamarabb szeptemberben valósulhat meg.
A járművek üzembe helyezéséhez szükséges engedélyek még mindig hiányoznak, ami önmagában is jelentős akadályt jelent, de ezen felül a trolibuszok átadásakor információink szerint számos műszaki hiányosság is felszínre került.
A teljes cikk itt olvasható el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.