Műszaki hiányosságok miatt nem álltak továbbra sem forgalomba Szeged új, önjáró trolibuszai


Lassan fél éve, hogy megérkezett Szegedre az első Rail Electronics CZ hajtásrendszerrel szerelt SOR TNS 12 trolibusz - emlékezetet a Magyarbusz.info. Ám a megrendelő Szegedi Közlekedési Kft. (SZKT) még mindig nem tudta forgalomba állítani a Zöld Busz Program keretében beszerzett négydarabos flotta egyetlen példányát sem.

Ennek több oka is van: a járművek üzembe helyezéséhez szükséges engedélyek még mindig nem állnak rendelkezésre, ráadásul a trolibuszokat számos műszaki és adminisztratív hiányossággal adták át a Tisza-parti közlekedési cégnek.
A SOR Libchavy a Solarist maga mögé utasítva nyerte el még 2022-ben a négy darab akkumulátoros önjáró üzemmódra is képes szóló trolibusz szállítási jogát nettó 1 833 180 euró, azaz átszámítva közel nettó 690 millió forint értékű ajánlatával. A beszerzés elsődleges pénzügyi forrását a Zöld Busz Program nettó 577 461 000 forintos támogatási összege adta, a szükséges önerőt pedig szegedi önkormányzat biztosította.
A járművek leszállítására, a szükséges engedélyek megszerzésére, illetve az üzemeltető által előírt 1000 kilométeres utasok nélküli próbafutás teljesítésére a gyártónak a szerződés hatálybaléptetéséhez szükséges bankgarancia 2022. december 9-ei rendelkezésre bocsátásától számítva 15 hónap állt rendelkezésére, azaz a teljesítés véghatárideje 2024. március 9-e volt.
Az első két trolibusz még időben érkezett
A járművek leszállítására, a szükséges engedélyek megszerzésére, illetve az üzemeltető által előírt 1000 kilométeres utasok nélküli próbafutás teljesítésére a gyártónak a szerződés hatálybaléptetéséhez szükséges bankgarancia 2022. december 9-ei rendelkezésre bocsátásától számítva 15 hónap állt rendelkezésére, azaz a teljesítés véghatárideje 2024. március 9-e volt.
Az első két trolibusz még a teljesítési határidőn belül érkezett meg Szegedre, az első (a leendő T-400-as pályaszámú kocsi) március 5-én, a második, a T-401-es pedig március 7-én, majd őket a harmadik kocsi, a T-402-es március 11-én követte.
A negyedik troli (T-403) azonban a gyár területén maradt, hogy egy külső partnerrel együttműködve átessen a szükséges engedélyeztetési folyamaton, amelyet végül a magyar hatóságoknak is jóvá kellett hagyniuk. Ennek eredményeként az utolsó kocsi már a 15 hónapos teljesítési határidő lejárta után több mint két hónappal, 2024. június 10-én érkezett meg a napfény városába.
Az új trolibuszok első utasok nélküli próbafutásai március végén kezdődtek meg, azóta a járművek mindegyike körülbelül félezer és ezer kilométer közötti távolságot teljesített a tesztidőszakban.
Leghamarabb szeptemberben állhatnak a forgalomba
A negyedik jármű leszállítását követően optimista várakozások övezték a beruházást, és voltak remények a négy trolibusz júliusi vagy legkésőbb augusztusi forgalomba helyezésére. Jelenlegi viszont az a helyzet, hogy ez a célkitűzés
leghamarabb szeptemberben valósulhat meg.
A járművek üzembe helyezéséhez szükséges engedélyek még mindig hiányoznak, ami önmagában is jelentős akadályt jelent, de ezen felül a trolibuszok átadásakor információink szerint számos műszaki hiányosság is felszínre került.
A teljes cikk itt olvasható el.