Szeged

Utánajártunk, miért drága a borfesztivál, ledöbbentünk

Utánajártunk, miért drága a borfesztivál, ledöbbentünk

Minden vásárlás után nyerészkedik a város

Kovács György
2024. május 23., csütörtök
Utánajártunk, miért drága a borfesztivál, ledöbbentünk

A 28. Szegedi Borfesztiválra kilátogatók infláció feletti áremelkedéssel találkozhatnak. Ennek okáról kérdeztük a borászokat és borkereskedőket, akik hosszasan sorolták az aránytalanul megnőtt terheiket.

Botka László a 28. Szegedi Borfesztivál megnyitóján mond beszédet. Fotó: Botka László Facebook-oldala.

 

Az áremelkedésen túl, a borfesztiválozók azzal is szembesülhettek, hogy a tavalyihoz hasonlóan, idén sem lehet készpénzzel fizetni, emögött pedig az önkormányzati cég, a Szegedi Városkép és Piac Kft. áll, ugyanis nemes egyszerűséggel megtiltották azt, biztosítva magának a zsíros hasznot. 

Szeged nem csak a készpénzes fizetési lehetőséget vette el a borászoktól és a borkereskedőktől, hanem a saját kártyás terminál használatát is. A fizetés kizárólag a Festipay Zrt. által üzemeltetett POS terminálokon keresztül megengedett. A normál terminálok bérlése 15 ezer forint/darab, az úgynevezett pincérhardvereseké, amelyekkel borravaló is adható, 40 ezer forint/darab. 

A Festipay-rendszer minden vásárlás után 1,8 százalékos alapdíjat plusz áfát számol fel, valamint 15 százalékot a városi cég fölöz le. A borravalóból az alapdíjon felül pedig további 15,95 százalékot tesz zsebre a Szegedi Városkép és Piac Kft. 

 

Az önkormányzat egy felesleges plusz szolgáltatót hozott be a rendszerbe, akik még csak nem is segítőkészek

- vélekedett lapunknak a Festipay-rendszerről egy neve elhallgatását kérő borkereskedő. Kiemelte, a készpénz betiltásával gyakorlatilag megszűnt a borravaló intézménye. A saját terminál megtiltásával pedig a fizetési szolgáltatói piacon lévő versenyt számolták fel.

A saját terminállal szembeni további hátrány, hogy a kereskedők jóval később kapják meg a pénzüket. A szervező a Borfesztivál zárónapját követő 10. napig egy „Összesített jegyzéket” készít, majd ezt követően 5 munkanapon belül utalják át a kiállítónak az összeget, amiből már levonásra kerültek a felszámolt díjak.

 

A haszon lefölözésén túl továbbra is kell bérleti díjat fizetni

A kitelepülő borászok és borkereskedők idén is három (4, 8 vagy 12 négyzetméteres) pavilonból választhattak, amik bérlése 191 ezer, 315 ezer és 452 ezer forintban alakult. 

Több borász is kiemelte, a bérleti díj miatt egy esős nap könnyedén fordíthatja az egész kitelepülést anyagilag mínuszosba. Különösen akkor, amikor az időjárás miatt nincs fellépő. A városi cég pedig azt sem engedélyezi, hogy a kiállítók valamilyen zenét elindítsanak, hiába nincs fellépő. Elmondások szerint még kilátogató fiataloknak sem engedték, hogy a fellépő hiányában valamilyen zenét elindítsanak.

 

A poharakon duplán nyerészkednek

Az önkormányzati cég előírja, az árusítók csakis a város által készített poharakat forgalmazhatják, valamint a borok és üdítők kimérése csakis üvegpoharakba engedélyezett. Pavilonjukban raktározni is tilos saját poharakat. Ezzel alapvetően nem is lenne gond, de a Szegedi Városkép és Piac Kft-nek sikerült belevinnie egy csavart a Festipay-rendszernek köszönhetően: Bár az önkormányzati cég már egyszer eladta ezt a poharat, amikor a kereskedő ezt továbbértékesíti, ebből is levonja ismételten a saját hasznát. 

A bérleti szerződés egyébként azt is kiköti, hogy az alapdíjon felül kötelező 24 kis és 24 nagy poharat vásárolniuk. Ez számukra kedvezményesen 52 800 forint további kiadást jelent.

 

Életszerűtlenek az előírások

A fesztiválon opcionálisan már 9 órától nyitva lehet lenni, 12 órától viszont az előírások szerint kötelező. A fő probléma ezzel, hogy 13:30-kor így néz ki a Széchenyi tér:

 

A képen egyszerre látható, hogy ilyenkor még senki nincs kint, egyben az is, hogy az árusok a kötelező előírás ellenére sem látják értelmét a nyitvatartásnak.

 

Szívesen írnánk az önkormányzatnak kérdéseket, de a baloldali városvezetés, élén Botka Lászlóval már évek óta nem foglalkozik több ezer szegedi problémájával és kérdésével. Egy-egy esetben az önkormányzati propagandalapban írnak valamilyen lejárató anyagot a kérdést feltevő, vagy a kritikát megfogalmazó szegediről, és ezzel megoldottnak veszik a problémát.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.