Szeged

Szeged, Brüsszel, majd Párizs: bejárja Európát a Szegedi Kortárs Balett thriller-előadása

Szeged, Brüsszel, majd Párizs: bejárja Európát a Szegedi Kortárs Balett thriller-előadása

2024. április 3., szerda
Szeged, Brüsszel, majd Párizs: bejárja Európát a Szegedi Kortárs Balett thriller-előadása

Balett-thrillerként dolgozza föl Fekete hattyú címmel Csajkovszkij 150 éve megálmodott klasszikusának történetét a Szegedi Kortárs Balett, a Juronics Tamás koreografálta darabot április 12-én mutatják be Szegeden - tájékoztatta a társulat szerdán az MTI-t.

 

A különleges darabban a balettművészet legismertebb művének nyomán más megoldásokon keresztül keresik az eredeti történettel való alapvető kapcsolatokat és különbségeket, a felszín alatt rejlő valóságot. A hattyúk tava mindig egyfajta nézői elvárást von maga után, hiszen Csajkovszkij 150 éve megálmodott klasszikusáról van szó.

Juronics Tamás szerint a társulat számára nem az a feladat, hogy szembemenjen a tradícióval, hanem hogy másik látószöget mutasson, alternatívát adjon a szimbolikus mese mai megfejtésére. A Fekete hattyú elnevezés az eredeti nagybalett-tel való összehasonlítást igyekszik kikerülni, ugyanakkor a legismertebb negatív karakter kiemelése nyilvánvalóan pszichoanalitikus megközelítést sejtet. Van a történetben egy, a lelkekben keresendő sötét szál, amely többek között gyilkossághoz, nyomozáshoz, a néző számára is megfejtendő titkokhoz vezet.

A legfőbb karaktereket és az alapvető formai elemeket ugyan megtartják, de más a történetvezetés, és jelentéstartalmakban az új darab sok ponton ellentéte az eredetinek, egyfajta játék a témával. A hagyományos verzióban az egymással rivalizáló két szerepet, a fehér és a fekete hattyút ugyanaz a táncosnő táncolja, míg a Fekete hattyúban egy személy két alakját két külön művész játssza. A darab végére ugyanis kiderül, hogy személyiséghasadás, a skizofrénia egyik fajtájának ábrázolásáról van szó.

A történet egy 19. századi pszichiátria falai között játszódik, ahol fehér kényszerzubbonyszerű öltözéket viselő lányok élnek. A klasszikus feldolgozásban a hattyúlét elvarázsolt állapotot, rabságot jelent, a most színpadra kerülő műben a belső lelki szabadságot, a meggyötört testből és félelmekkel teli világból a boldog mesébe való elszárnyalást szimbolizálja. A furcsa, szinte szárnyakat idéző, hosszú, bő ujjú jelmezek lekötözött madarakra emlékeztetnek, egy olyan köztes állapotot, az átváltozás pillanatát mutatják, amikor a viselői még nem hattyúk, de már nem is normális emberek. A lányok e két állapot között lebegnek és csak egy pici kell számukra ahhoz, hogy megváltozva a ruha szárnyakká váljon és elrepítse őket a valóságból.

A szegedi premiert követően a társulat a darabbal brüsszeli, majd párizsi bemutatóra utazik, a színpadi látvány megteremtésekor ezért sem használhattak monumentális díszleteket. A kórház valóságát idéző fallal és áttetsző paravánokkal hozzák létre a teret, melyet különleges, dupla vetítéssel emelnek el a hallucinációk, a mese világába.

A külföldi vendégjátékot követően a produkció budapesti bemutatóját május 2-án tartják a Nemzeti Táncszínházban, majd az előadás újra látható lesz Szegeden, május 16-án pedig Balatonfüreden is.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.