Szeged

1948-ban a szegedi egyetemen doktori fokozatot nyert

Márton Andrea
2024. január 13., szombat
Szegedi tudósok: Bite Pál a kémiai tudomány kandidátusa

Sorozatunkban bemutatjuk szegedi kötődésű, tudomány valamely ágával foglalkozó személyeket. E heti részben pedig Bite Pál - a magyar kémikus, a kémiai tudomány kandidátusának életébe kalauzoljuk el.

Élete

Bite Pál 1914. november 2-án született Szegeden. Értelmiségi családban született, apja tanító volt. Közép-, majd felsőfokú tanulmányait követően 1937-ben, szülővárosában, a szegedi tudományegyetem matematika-fizika szakán szerzett tanári oklevelet. A következő évtől 1940-ig ugyanott vegyészeti tanulmányokat is folytatott. 1941-ben a kolozsvári egyetemen helyezkedett el, ahol tanársegédként oktatott a szerves kémia tanszéken, 1945-ig. A második világháborút követően visszatért szűkebb pátriájába, ezen belül Csongrádon, később Budapesten dolgozott középiskolai tanárként. 1948-ban a szegedi egyetemen doktori fokozatot nyert.

1954-ben pedig a kémiai tudományok kandidátusa fokozatot is megszerezte, A Tollens-reakcíóval kapcsolatos vizsgálatok című disszertációjával.

Ugyanabban az évben a Gyógyszeripari Kutató Intézethez került, ahol elsősorban növénykémiai témákkal foglalkozott. Nem távolodott el azonban az oktatástól sem, sőt több kémiai tankönyvet is írt – társszerzőkkel –, ipari technikumok számára. Számos tudományos közleménye és szabadalma jelent meg, előbbiek jelentős része angol nyelven.

Munkássága során jó szervező és irányító képességről tett tanúságot, ennek elismeréseként a Magyar Tudományos Akadémia Szerveskémiai Bizottságában annak titkárává választották meg.

1962-ben Losonczi Pál akkori földművelésügyi miniszter indítványozta egyetemi tanárrá történő kinevezését a Kertészeti és Szőlészeti Főiskola Kémiai Tanszékére, az azonban még tisztázást igényel, hogy meg is kapta-e ezt a kinevezést.

1989. április 30-án Budapesten hunyt el Bite Pál.

Elismerései

• A Magyar Népköztársasági Érdemérem ezüst fokozata

Főbb művei

• A Tollens-reakcíóval kapcsolatos vizsgálatok. Kandidátusi értekezés, 1954.
  • Solanum Alkaloide IV. Über den Abbau des Solasodins (I., Tuzson Pállal, Acta Chim. Acad. Sci. Hung. 1958. 17.)
  • A Gyógyszeripari Kutató Intézet 10 éves működése 1950-1959 (dr. Bagdy Dániellel, dr. Magyar Károllyal és Hajós Andorral)