Ha csak jelképesen is, hétfőn újra beindították azt a 375-ös sorozatú gőzmozdonyt, amely már több mint negyedszázada áll Szeged belvárosában a MÁV területi igazgatóságának épülete mögött.
A MÁVAG legelterjedtebb mellékvonali gőzmozdonytípusának egyik példánya 1982 decemberében került Szegedre, s bár az elmúlt negyedszázad alatt már többször rendbe rakták, eljött az ideje az alapos karbantartásnak – mondta
Lőcsei Dezső,
a Vasúttörténeti Alapítvány kurátora. A mozdonyon tíz napon át négy ember dolgozott, a szükséges helyeken elvégezték a karosszéria javításának lakatosmunkáit, és újrafestették a teljes járművet. A munka befejezéseként – ha csak jelképesen is – újra beindították a 375.551 pályaszámú gőzöst. Sajnos a mozdony csőrendszere már rossz állapotban van, így a gőzgép nem működik, de az elhivatott vasutasok tüzet gyújtottak, és újra füstöt varázsoltak a gőzös kéményébe. A szegedi gőzöst gyakran megnézik turisták, a Vasúttörténeti Alapítvány gyűjteményének látogatói, de előfordul, hogy esküvőjük napján készítettnek előtte fotót magukról a fiatal párok. A 375-ös sorozatú gőzmozdony első példányát 1907-ben helyezték üzembe, és 1959-ig több mint félezer példányt gyártottak belőle a MÁV Gépgyárban. Az 560 lóerős jármű akár 75 kilométeres óránkénti sebességre is képes volt, főként a mellékvonalakon és a helyiérdekű vasutaknál használták. Az 1959-ben készült, 375.1032 pályaszámú gőzös volt az utolsó, Magyarországon gyártott gőzmozdony. Megmaradt példányaiból látható egy-egy darab többek között Budapesten – a Kelenföldi pályaudvaron és a Magyar Vasúttörténeti Parkban –, Kiskunhalason, Mezőhegyesen, Csopakon, Nagykanizsán, Nyíregyházán és Békéscsabán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.