Már csak néhány hét és megkezdődik a Black Friday leárazássorozat. Noha Magyarországon az eredetileg egynapos esemény inkább többnapos vagy akár novemberi kereskedelmi akcióként értelmezhető, az online térben komoly versengés várható a legjobb ajánlatokért.
A fekete péntek körüli árazások és szolgáltatások sok kritikát szülnek a webáruházakkal kapocslatban. Egyes hangok az akciók valódiágát vonják kétségbe, mások a hosszabb termékszállítási időket nehezményezik. De vajon mennyire jogosak ezek a kritikák?
A megkérdezett marketingmenedzser szerint az online kereskedelemben kétféle időszakot kell megkülönböztetni: amikor Black Friday van és amikor nincs… A fekete péntek az év legnagyobb leárazáskampánya, noha ez csak a piacvezető szereplők esetében mondható el. Ennek a magyarázata abban rejlik, hogy az eladott mennyiségeknek köszönhetően ők képesek olyan gyártói és beszállítói együttműködésekre, amelyek lehetővé teszik a kiugróan magas kedvezményeket. Ettől függetlenül a 90 százalékos leárazások nem életszerűek sem Magyarországon, sem Amerikában.
Érdemes szem előtt tartani, hogy a kereskedők csakis beszerzési ár felett értékesíthetik a termékeket, máskülönben veszteséget termelnek. Az online kereskedelem esetében kiszállítási díjakkal is számolni kell, amiket részben vagy egészben a vásárlókra terhelhetnek, de az egyéb költségek miatt mindenképpen el kell érniük bizonyos árrést, hogy pozitív eredményre tegyenek szert.
Mindenképpen érdemes azt is látni, hogy a Black Friday időszak jelentős logisztikai nehézségeket okoz, amelyek miatt nőnek a kiszállítási idők, illetve több hiba fordulhat elő a kézbesítések során. Az extrém terhelés alatt álló logisztikai szektortól nem várható el ugyanaz a gyorsaság, ami az év többi időszakában megszokott. A marketingmenedzser szerint érdemes tisztában lenni ezzel, illetve el kell fogadni, hogy az alacsonyabb árért cserébe lassabb kiszállítás várható.
Ugyanakkor el kell mondani, hogy az előző években számos alkalommal előfordult tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat, mai rossz fényt vetett magára a Black Friday eseménysorozatra. A leggyakoribb és leghangosabb kritika az árazásokkal hozható összefüggésbe; előfordulnak esetek, amikor a kereskedők túlárazzák a termékeiket, majd innen csökkentenek árat, így biztosítva nagyobb százalékos leárazást. Ez természetesen tisztességtelen gyakorlatnak minősül, ám tényleges megoldást csak a 2022-es évtől várhatunk. Magyarország egyes vezető e-kereskedői már most is betartják a jövőre életbe lépő ilyen célú versenyhivatali szabályozásokat.
A kereskedők gyakran alkalmazzák azt a trükköt, hogy olcsó, de magas árréssel forgalmazott termékeket akcióznak olyan módon, hogy az „akár 50-70%” kommunikáció látszólag érvényes legyen. Természetesen erre is vonatkozik szabályozás, hiszen a meghirdetett kedvezmény az akcióban szereplő termékkör bizonyos hányadára érvényes kell legyen.
Részben a korábbi negatív tapasztalatok miatt, illetve a tavalyi év extrém terheléseinek következtében keletkező kiszállítási hibák miatt egyes jelentések a Black Friday forgalom csökkenését vetítik előre. A LogiNet és a Reacty Digital közös, reprezentatív felmérése szerint tavalyhoz képest 6 ezer forinttal kevesebbet, 34 000 forintot költünk el Black Friday akciók keretében idén.
(Támogatott tartalom!/ A fotó forrása: Pixabay.com)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.