Kultúra

Oktatáskutatók és vásárhelyi tanárok találkoztak az Emlékpontban + FOTÓK

Oktatáskutatók és vásárhelyi tanárok találkoztak az Emlékpontban + FOTÓK

2017. április 7., péntek
Oktatáskutatók és vásárhelyi tanárok találkoztak az Emlékpontban + FOTÓK
oktataskutatok_emlekpont_009

A Magyar Tudományos Akadémia és a Szegedi Tudományegyetem együttműködésében létrejött Elbeszélt Történelem és Történelemtanítás Kutatócsoport hívta találkozóra csütörtökön az Emlékpontba a hódmezővásárhelyi általános és középiskolák történelemtanárait. A megbeszélésen a szakemberek a második világháború, a holokauszt és az ötvenhatos forradalom és szabadságharc tanításának módszereit járták körbe.

A csoportot képviselő

Kiss Gábor Ferenc

főiskolai docens és

Kertész Eszter

történelem–magyar szakos pedagógus fókuszcsoportos beszélgetés és kérdőívek segítségével tájékozódtak a hódmezővásárhelyi történelemtanárok által a szemléltetésben alkalmazott módszerekről és eszközökről. "A magyar történelem három nagy és vitatott fordulópontjának oktatására koncentrál kutatásunk" – mondta el Kiss Gábor Ferenc, kifejtve: céljuk e három esemény általános és középiskolai oktatásához audiovizuális oktatóanyagot fejleszteni dokumentumfilmekkel és az eseményeket megéltekkel készített interjúkkal. Ennek első lépéseként igyekeznek feltárni a tanárok eddigi gyakorlatát, tapasztalatait és véleményét. A szakember beszélt arról, hogy számos lehetőség van arra, hogy a huszadik századi történelem oktatása során szemléltetést alkalmazzanak a tanárok, azonban a korabeli fotókat, filmfelvételeket nemcsak a tananyag színesítésére alkalmazhatják, hanem azokat forrásként felhasználva is feldolgozhatják a tanórákon. Lehetőség továbbá, hogy a tanítás során a pedagógusok ne csak a történelem adatait közöljék a tanulókkal, de értékeket fogalmazzanak meg, érzékenyítsenek és erősítsék a tanítványok történelem iránti elkötelezettségét. Ennek eredményeként felismerhetik a tanulók, hogy a történelem nemcsak események és évszámok halmaza, hanem egy folyamat, amely meghatározza mai életünket és közvetlen hatással van a diákok saját családjának történetére is. Az internetnek köszönhetően már könnyebb helyzetben vannak a tanárok a szemléltető anyagok elérésében, mint pár évtizeddel korábban, de továbbra is lényeges a pedagógus szakmai és módszertani felkészültsége, hogy ezeket a szemléltető eszközöket hatásosan dolgozza be az óra menetébe, s tudja ezeket értelmezni és ezekre alapozva munkáltató feladatokat adni a diákoknak A vásárhelyi pedagógusok nagy számban vállalták a fókuszcsoportos beszélgetésen való részvételt, s tapasztalataikkal, véleményük megfogalmazásával segítették a kutatócsoport munkáját.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.