Nemcsak nyelvtudást, hanem gondolkodásmódot és kultúrát is ad az olasz nyelv + FOTÓK



Az Olasz Nyelv Napját tartották az Agórában. A rendezvénnyel elsősorban az általános iskolásokat és a gimnazistákat kívánják megszólítani. Divatbemutatón és sminkversenyen mutathatták meg a diákok, hogy az olasz nyelv mellett a kultúrát is kiválóan ismerik.
"Az olasz nyelv oktatása alapvető kérdés a felsőoktatásban" - nyilatkozta
Pál József,
az SZTE Olasz Nyelvi és Irodalmi Tanszék vezetője. 16. alkalommal szervezték meg az Olasz Nyelv Napját az Olasz nyelv hete a világban (Settimana della Lingua Italiana nel Mondo) ünnep és rendezvénysorozat keretein belül. Tanulmányi versenyt is hirdettek, amelyre általános iskolásokat és gimnazistákat is vártak a Szent-Györgyi Albert Agórába.
Dante
szegedi kutatója szerint nem lehet a nyelveket csak hasznosságuk alapján tanítani, mert ebben az olasz az angol és a német mögött van. Az olasz ugyanis többet jelent annál, hogy a munkahelyen, vagy a turisztikában hasznosítható tudást ad - kultúrát, mentalitást hordoz, elég csak arra gondolni, hogy a világ műkincseinek több mint fele Itáliában található. Úgy látja, hogy a neolatin nyelvek, így az olasz is, jobban alkalmasak a gondolkodás elsajátítására, mint a germán nyelvek. Fontosnak nevezte, hogy felhívják a figyelmet az olasz kultúra értékeire. Érzékelik a pedagógusok dilemmáit, látják, hogy nehéz meggyőzni a szülőket az olasz nyelv oktatásának jelentőségéről, de nem adják fel. A pénteki rendezvény a design, a divat, a formatervezés köré épül, ezek a népszerű témák közel állnak a fiatalokhoz.

"Ez nem egy hagyományos tanulmányi verseny. Divatbemutatót rendeznek a fiatalok olasz kommentárokkal, nyelvi feladatokat oldanak meg, majd egy sminkverseny is lezajlik szintén idegennyelvű kísérőszöveggel" - mutatta be a vetélkedőről szóló részét a napnak
Zentainé Kollár Andrea
egyetemi docens. A versenyen 15 iskola vesz részt, ebből 5 vidéki. Bajáról, Kiskunfélegyházáról, Hódmezővásárhelyről is érkeztek diákok, több mint 300 főt mozgattak meg. A tanulókat igazi olasz pizzával is megvendégelik, s értékes díjakat nyerhetnek el a Budapesti Olasz Kultúrintézet jóvoltából. A világ negyedik leggyakrabban tanult nyelve az olasz, mégis Európában visszaszorulóban van, ezen a tendencián szeretnének változtatni, s egyben bátorítani kívánják a közoktatásban dolgozó pedagógusokat. Az utóbbiak közé tartozik
Róth Márton
, aki a Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium tanulóit igyekszik meggyőzni a nyelv szépségeiről. Az olasztanár szerint ma az angol már alapkövetelmény, ezért a második nyelvre helyeződik a hangsúly. "
Petrarca
nélkül nem érthető meg
Balassi Bálint
,
Tasso
nélkül
Zrínyi Miklós
" - illusztrálta konkrét példákkal a neolatin nyelv hasznosságát más tudományágakban. Megköszönte az Olasz Nyelvi és Irodalmi Tanszék segítségét, akik nyelvi lektorokkal, programokkal segítik a közoktatásban dolgozók munkáját.
Gian Luca Borghese
, az Olasz Kultúrintézet igazgatója is azt tapasztalta, hogy vannak nyelvek, amelyeket a közvélemény hasznosabbnak ítél. Ugyanakkor ezek a trendek megfordíthatóak. Hangsúlyozta, minden újabb diákgenerációval meg kell ismertetni az olasz kultúrát, s egyben meg kell újítani a nyelvtanítás módszereit az oktatásban. Habár nem túl nagy büdzséjük van, de igyekeznek mindent megtenni azért, hogy Magyarországon egyre többen érdeklődjenek a mediterrán állam iránt, ezért jött el Szegedre is. Újságírói kérdésre kifejtette, számtalan témakörben lehet ismertebbé tenni Itáliát. Ilyen például a hangszerek területe, Olaszországban jelentős a hangszergyártás, Magyarország pedig olyan kiváló művészek élnek, akik ezeket az eszközöket használni tudják.