A holokauszt magyarországi áldozatainak szombati emléknapjához közeledve Hagyomány, közösség, sors. Fejezetek a magyarországi zsidóság történetéből címmel rendezett konferenciát pénteken az Emlékpont. Mint azt köszöntőjében Miklós Péter intézményvezető kifejtette, a közgyűjtemény fontosnak tartotta, hogy ne csak a holokausztról és a zsidóság kollektív tragédiájáról essen szó, hanem arról is, hogy bár a zsidó közösségek nyelvileg, kulturálisan és vallás szempontjából is különböztek a többségi közösségtől, mégis integráns és koherens részét képezték a magyar társadalomnak.
A tanácskozás előadóit és vendégeit
Erdélyi Miklós
, a Hódmezővásárhelyi Zsidó Hitközség elnöke köszöntötte, aki azt is hangsúlyozta, hogy a vidéki zsidóság nélkül nem létezik magyar zsidóság és köszönetet mondva a konferencia megszervezéséért kijelentette, hogy örömmel venné a hitközség további hasonló rendezvények megtartását. A konferencia levezető elnöki feladatait ellátó
Verebélyi Kincső
professzor asszony kijelentette: saját szakterületének, a néprajznak a kutatói nem tárták fel megfelelően a vidéki zsidóság életét, bár még – szinte túl a huszonnegyedik órán – van még lehetőség arra, hogy a mai fiatalok megismerhessék ezt az etnográfiailag is fontos területet.
Urbancsok Zsolt
, a makói levéltár vezetője előadásában a hagymaváros zsidóságának történetét kutató munkájába engedett bepillantást, bemutatva, hogyan váltak szerves részeivé a helyi közösségnek a 18. században betelepült zsidó családok. Mint elmondta, váratlan eredmény volt számára, amikor kiderítette, hogy a levéltári iratok tanúsága szerint több esetben hiteleztek jómódú keresztény személyek zsidó polgártársaiknak, mint fordítva, azonban hozzátette, hogy a zsidó kereskedők gyakorta biztosítottak hitelt a vásárlóiknak. A kiskunfélegyházi történelemtanár,
Nagy István
a kecskeméti zsidóság történetét mutatta be előadásában. Mint elmondta, a zsidóság beilleszkedését jelentette, hogy sok család magyarosította nevét, azonban az 1882-es tiszaeszlári vérvádper kapcsán feltört politikai antiszemitizmus ártalmára volt az együttélésnek.
Czingel Szilvia
, a Centropa Alapítvány munkatársa egy 2006-ban, Hódmezővásárhelyen rögzített interjú alapján mutatta be a Szegeden élt
Glück Lipót
családja életét. Glück Ilona Vásárhelyen mondta el, hogyan telepedett le családja Szegeden és elmesélte, hogy a kereskedő Glück Lipót később a házukban krémsajtot gyártó üzemet is létrehozott. A sajátmárkás terméket gyermekeinek fotójával a szegedi mozielőadások előtt vetített reklámfotóval népszerűsítette a –ma leginkább így mondanánk – vállalkozó, akinek felesége a szegedi belvárosi házuk udvarán libát nevelt, hogy biztosan kóser húshoz juthasson a család. A zsidóság helyzete a magyar társadalomban 1848/49-ben megváltozott, hiszen addig türelmi adót fizettek a helyi közösségek a földesúrnak, amelyet egy rendelet eltörölt – ismertette előadásában
Miklós Péter
. Az Emlékpont intézményvezetője kifejtette: mivel a törvények a zsidóság számára korlátozták a földtulajdon- és ingatlanszerzést, ezért a családok gyermekeiknek olyan hivatást igyekeztek biztosítani, amellyel – ha erre szükség volt – a kontinens bármely részén megtalálták számításukat. Így a kutatások szerint a zsidóság lélekszámát meghaladó arányban képviseltette magát a mérnökök, orvosok és jogászok között. Mint hozzátette, emiatt is alakulhatott ki a számukra jó lehetőséget biztosító széles, nemzetközi kapcsolatrendszer, valamint a vegyes házasságokat tiltó szabályok miatt tapasztalható a köreikben az endogámia, azaz az adott közösségen belüli házasodás.
Glässer Norbert
, a Szegedi Tudományegyetem adjunktusa a két világháború közötti budapesti ortodox zsidó sajtót elemezve kifejtette: az egyre erősödő antiszemitizmusról voltak, akik azt gondolták, hogy az az elkövetett bűnök miatt járó büntetés, míg mások a messiás eljövetelének előjeleként értékelték, míg a fajelmélet állításait igyekeztek az újságok oldalán keresztül tudományos módszerekkel cáfolni. A konferenciát záró előadásában
Bányai Viktória
, az MTA tudományos főmunkatársa a zsidó iskolák 1945 és 1948 közötti működését elemezve rámutatott: a háború és a holokauszt, továbbá a kivándorlás miatt jelentősen lecsökkent a gyerekek és a tanárok létszáma is a zsidó iskolákban. A hódmezővásárhelyi volt az egyike az ország tizenöt településének, ahol a háborút követően újra indult az oktatás. A negyvenegy gyermeket a deportálásból szerencsésen hazatért
Gruber László
és
Havas Hajnal
tanította 1948 nyaráig, amikor az állam valamennyi felekezeti iskolát államosított.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.