Kultúra

Kapitány a színházi hídon – Stefanik Sándor

Kapitány a színházi hídon – Stefanik Sándor

2014. november 30., vasárnap
Kapitány a színházi hídon – Stefanik Sándor
stefanik_sandor04_gs

A nézők szeme elől mindig rejtve marad, pedig neki köszönhetünk olyan „apróságokat”, minthogy nem gyullad ki a nézőtér, és hogy minden színész jókor lép ki a backstage rejtekéből. Neve minden műsorfüzeten szerepel, mégsem ismerjük, vagy egyszerűen átsiklunk felette, holott ő a rendező jobbja. Stefanik Sándorral, a Szegedi Nemzeti Színház ügyelőjével beszélgettünk.

„Az ügyelő tulajdonképpen a rendező jobbkeze, az ő utasításai szerint dolgozik a színpadon. Ugyanolyan részesei vagyunk a darabnak, mint maguk a színészek. Nekünk is tanulnunk kell a szövegkönyvet, csak rövidebb idő áll rendelkezésünkre. Minden általam felügyelt darabot kívülről tudok.”

Stefanik Sándor

1987 augusztusában került a szegedi teátrumhoz, annak ellenére, hogy korábban sosem érdeklődött a színház kulisszatitkai iránt. Annak idején a Szegedi Kábelgyárnál dolgozott, mint hőközpontkezelő, s egyik barátja invitálására kísérte el a színházba, hátha akad számukra valamilyen munka. „A portán szóltak, hogy várjuk meg

Kocsis József

főmérnököt, majd ő megmondja, kellenek-e szakemberek. 3690 forint volt a fizetés és 300 forint a húspénz, ami a mai étkezési utalványnak felelt meg. A korábbi munkahelyemen 6000 forintot kerestem, ezért nem voltam túl boldog. A főmérnök bevitt minket az éppen egy éve elkészült nézőtérre és azt mondtam: nem érdekel a fizetésbeli különbség, akkor is itt akarok dolgozni. Megláttam és beleszerettem.” Eleinte fejgépesként dolgozott, de a fényszabályozó szakember

Kerényi Miklós Gábor

(ma a Budapesti Operettszínház direktora) A bolygó hollandi bemutatója előtt lebetegedett, s mivel Stefanik Sándor ismerte a darabot, őt ugrasztották a helyére. „Akkor még nem volt modern, számítógép vezérelt technika. 120 perces előadás volt, 192 világítási jellel, zenére. Kero megkedvelt, attól fogva az összes szegedi rendezését nekem kellett világosítanom” – folytatta színházi karrierje nem mindennapi történetét. Miután néhány évet eltöltött ebben a munkakörben is,

Kormos Tibor

, akkori színházigazgató kérdésén elgondolkodva megpróbálkozott az ügyeléssel. Bevált.

stefanik_sandor02_gs

Bármi történjék a színpadon, az ügyelő feladata kijavítani a hibát, rendet teremteni a káoszban, mégpedig úgy, hogy a nézők semmit se lássanak és legfőképp semmit se érzékeljenek a bajból. „Volt olyan, hogy a színész lekéste saját belépőjét. Majd beugrott, azzal a szöveggel, hogy: „Engem vártak?”. Előtte negyed óráig állt a színpad” – ebből is látszik, mennyire fontos és felelősségteljes munka a színházi ügyelőé, aki a biztonsági intézkedéseken át, az öltözetők és műszaki szakemberek munkájáig egyaránt felel. Apró malőrök tehát bármikor adódhatnak annak ellenére is, hogy egy-egy darabot hat hétig próbál a társulat az olvasópróbától az emlékpróbán át egészen a főpróbáig. A közhiedelem szerint a premierig a rendező a főnök, a stafétát viszont később átveszi az ügyelő, amolyan karmesterként hangolja össze a színészeket, a kellékeseket és a színpadmestert, hogy valóban zavartalan legyen az este. Stefanik Sándor nem túlzott, amikor azt állította, minden általa ügyelt darabot kívülről tud. Előfordul, hogy kisebb szerepeket is vállal. A tavalyi évadban

Csukás István

és

Darvas Ferenc

mesejátékában a Békakirály, a Mátyás mesékben pedig az egyik apród jelmezében láthatta a közönség, sőt,

Bodolay Géza

Othellojában a miniszter, a katona és a zenész karakterét öltötte magára. De feltűnt a Mária főhadnagyban is. „Játszani és ügyeli is nagyon szeretek, viszont színészkedni nem tudok. Abban nem érzem annyira otthon magam” – tette hozzá. Néha azért mégis megmutatja magát a nézők előtt. Ha személyesen is szeretnének találkozni Stefanik Sándorral, keressék őt a két gyermekdarabban, vagyis a Szökevény csillagokban és a Hoppládában, illetve A víg özvegy című operettben – mindezekben természetesen ő tölti be az ügyelő „szerepét” is. Száz, százhúsz előadás és rendezvény áll a háta mögött, mindez csak az előző évadból. Soknak hangzik, de Stefanik Sándor szerint nincs min elképedni, fővárosi kollégái ugyanis akár kétszáz előadást is levezényelnek ugyan ennyi idő alatt. Igaz, hozzáteszi, a budapesti nagy színházakban nem egy színházi ügyelő vállát nyomja minden teher, az előadást egyszerre két szakember követi árgus szemekkel. „Az ügyelőnek is szüksége lenne egy segítőre, a szegedihez hasonló színházakban általában ketten végzik ezeket a feladatokat. Van egy kedves kollégám a Madách Színházban, aki egyszer megkérdezte, hányan vezénylünk egy monodrámát. Mondtam neki, hogy egyedül. Erre feltette a kérdést, hogy mit csinálnék a darab közben: mentőt hívnék a háttérmunkáshoz, akire rádőlt egy díszlet, vagy kopognék a műsor szerint színésznek.”

stefanik_sandor03_gs

Mit csinál az ügyelő, amikor kikapcsolja a telefonját és végre élvezheti megérdemelt szabadságát? „A Szegedi Szabadtéri Játékokon dolgozom minden nyáron, így természetes, hogy a Dóm téri előadásokat megnézem. Van, hogy eljutok Békéscsabára is a Jókai Színházba, esetleg beülök a Madách Színházba egy operára. Nagyon kíváncsi vagyok, hogy mit csinálnak más teátrumoknál” – fejezte be Stefanik Sándor mosollyal az arcán.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.