Egy közismert legenda szerint a lovasszobrok árulkodnak a mintául szolgáló személy halálának körülményéről, attól függően, hogy az állat hány lábbal áll a talapzaton. Mi ezt itt Szegeden is megcáfoltuk.
Nem csak hazánkban, de külföldön is népszerű az a városi legenda, hogy a lovasszobrok alkotói "bennfentes" információkat rejtenek el alkotásaikon. A világ számos pontján több változata is él ennek, az Egyesült Államokban például a polgárháborús tábornokok lovasszobrai közül a csatákat túlélők észak, míg az elesettek dél felé néznek a hiedelem szerint, míg az európai uralkodók szobrai kartartásukkal jelezik, hogy hány hadjáraton vettek részt. A legismertebb legenda úgy tartja, hogy a lovak lábtartásukkal utalnak gazdáik sorsára: ha az állat mind a négy lába a talapzaton nyugszik, úgy természetes halállal hunyt el lovasa, egy lába felemelése a csatában szerzett súlyos sérülésre utal, ha pedig a ló két lába is a levegőben van, gazdája harcban esett el. Utánajártunk, hogy ez a törvényszerűség a szegedi lovasszobrok esetében is megáll-e a lábán?
Második honalapítónkról a Széchenyi téren állítottak emléket. A lovasszobor stabilan áll mind a négy lábán, amely a hiedelem szerint arra enged következtetni, hogy mintázójának élete természetes halállal ért véget. Ez így is van: ugyan a mongolok egészen az Adriai-tengerig űzték, majd fiával is háborúzni kényszerült, IV. Bélával 63 évesen a kora végzett.
II. Rákóczi Ferenc erdélyi fejedelem élete sem volt mentes a háborúktól, 1703 és 1711 között vívott szabadságharca a török alól felszabadított Magyarországot kívánta függetleníteni a Habsburgoktól. Ügye nem érte el célját, a főnemest pedig a törökországi Rodostóban érte a halál, száműzetésben. Az Aradi vértanúk terén álló szobra három lábbal áll a talapzaton, eszerint a harcok alatt szerzett sérüléseibe kellett volna, hogy belehaljon. Ez azonban nem így történt, a feljegyzések szerint természetes úton érte a halál 1735. április 8-án.
I. Mátyás magyar király szobra a Móra Ferenc Múzeum mögött, a Stefánián kapott helyet, lova pedig jobb mellső lábát határozottan megemeli. Vitatható, hogy városi legenda szempontjából mennyire helytálló ez, egyik leghíresebb uralkodónk a történetírás szerint ugyanis hirtelen távozott az élők sorából. Bár köszvénye régóta kínozta, udvartartása mérgezésre is gyanakodott, bizonyítékot azonban nem találtak erre. Szóltak legendák arról is, hogy a király főúri összeesküvés áldozata lett, Bécsben történt halálát azonban nagy valószínűséggel gutaütés okozta.
Szegedi megjelenítésében a képzőművészek következetesek voltak: a Dóm téri Pantheonon látható Mátyás-dombormű is lóháton ábrázolja a királyt, ahol az állat szintúgy felemeli a mellső lábát.
Gách István Lipót
és
Turáni Kovács Imre
alkotása Szeged egyik legszebb köztéri szobra, amely a III. honvéd huszárezred hősies helytállásáról emlékezik meg. A szegedi köznyelvben "Lófaraként" is számon tartott szobor statikus állapotban örökíti meg a roham előtti pillanatot, a kardját kivont huszár még nem ugratta lovát, annak mind a négy lába a talajon van. A szegedi hármasok a lovas hadviselés alkonyán, az első világháborúban is komoly sikereket értek el mind az olasz, mind pedig a keleti fronton, ilyesfajta emlékművet azonban a hősi halottakért állítanak, így a városi legenda e szobor esetén sem állja meg a helyét.
Az egyik leghíresebb katonai szent emlékét Szegeden a Rerrich Béla téren őrzi szobor. Hagyományos ábrázolása szerint itt is egy sárkánnyal küzd, lova pedig a mitikus állat rácsavarodott farka miatt ugrik épp meg. Itt is kérdéses az eset, ugyanis az állat láthatóan felemeli patáit, amely azonban - talán a szobor stabilitása miatt is - még egy sziklaszirten nyugszik. Szent Györgyöt 303-ban végezték ki, mert nem tagadta meg keresztény hitét.
A Somogyi utca legelején található lovasszobor magas talapzatán sehol sem tüntették fel, hogy kit ábrázol, a ló két lába pedig a levegőbe van ugyan, lépte azonban inkább díszmenethez hasonlít, mint roham előtti, vad ágaskodáshoz. Mi azért bízunk benne, hogy alkotója nem a közhiedelem szabályai szerint alkotta meg, hőse pedig hosszú, boldog és erőszakmentes életet élt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.