Kultúra

Szegedi direktori pályázat – Vasvári Csaba vonzó előadásokkal újítana

Szegedi direktori pályázat – Vasvári Csaba vonzó előadásokkal újítana

2013. január 17., csütörtök
Szegedi direktori pályázat – Vasvári Csaba vonzó előadásokkal újítana

Olyan darabokkal lehet visszahódítani a közönséget, melyekre ismerősként tekintenek – elsősorban nem a rendezői önmegvalósítást kell szolgálnia a színháznak – véli Vasvári Csaba színművész, aki korábbi, a székesfehérvári Vörösmarty Színház élén szerzett tapasztalatait a szegedi direktori székben is kamatoztatná.

Portálunk a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatói posztjára pályázó mind az öt indulót bemutatja,

Gyüdi Sándor jelenlegi főigazgató

,

Juronics Tamás művészeti vezető

, valamint

Balikó Tamás

után

Vasvári Csabát

kérdeztük, hogyan képzeli el a Tisza-parti város teátrumának vezetését. A szegedi színház nagyon komoly erőforrásokkal és hagyományokkal rendelkező intézmény, mind az operatársulatnak, mind a drámai tagozatnak nagyon jó korszakai voltak – bocsátotta előre a színművész. „Ugyanakkor azt látom, hogy jelenleg a színház, főleg a drámai tagozat munkája meglehetősen elszürkült, az ország kulturális térképén nem foglal el súlyának megfelelő pozíciót. Azt gondolom, lehetne jobban, invenciózusabban vezetni a teátrumot, hogy komolyabb eredményeket érjen el, és ezáltal a város hírnevét is öregbítse” – így Vasvári Csaba.

Népszínház és nemzeti színházi misszió

A pályázó portálunknak arról is beszélt, úgy érzi, a színház nem működik kellő mértékben együtt a szegedi kulturális intézményekkel, főleg a Szegedi Szabadtéri Játékokkal, valamint az országos színházi hálózattal sem. Az Előadó-művészeti törvény módosítása óta létrejött egy nemzeti színházi hálózat – e teátrumokkal olyan kooperációkat lehetne kialakítani, amelyek kifejezetten előnyösek lennének a szegedi közönség számára. Egyben a Szegedi Nemzeti Színház számára is megkönnyítenék a színesebb, vonzóbb műsorkínálat kialakítását – magyarázta Vasvári Csaba. Ha vezetői koncepcióját röviden kellene megfogalmazni: egy igazi nemzeti színház az elképzelése. „Nemzeti színházi missziót kell megvalósítanunk, emellett egy városi teátrummal szemben támasztott elvárásoknak is meg kell felelnünk, ami természetesen erős népszínházi zsánert jelent: minden szegedihez tudnunk kell szólni, ugyanakkor olyan regionális és országos hatást, vonzóerőt kell produkálnunk, amellyel jelenleg nem rendelkezik a szegedi színház” – fejtegette a színművész.

Színészközpontúság

„Székesfehérvárott színészközpontú színházat vezettünk

Szűcs Gábor

művészeti igazgató kollégámmal, akivel együtt pályáznék Szegedre is. Az ország legjobban fizető színháza voltunk, magas előadáspénzeket fizettünk a színészeknek, a társulatnak nyugodt és biztos egzisztenciát nyújtó körülményeket tudtunk biztosítani, azonban ehhez mérten a követelmények is arányosan magasak voltak. Országosan elismert rendezők, tervezők, koreográfusok és karmesterek dolgoztak nálunk” – idézte fel Vasvári Csaba. Mindez nem ment könnyen: szavai szerint kifejezetten rossz állapotban levő intézményt vett át 2008-ban, a művészi színvonal és intézményi működés tekintetében egyaránt. Közel 100 milliós tartozással, hibától hemzsegő belső szabályzatokkal és működéssel kellett megküzdenie, a jogszabályoknak rendre nem felelt meg a teátrum működése. „Pár év alatt rendbe tettük, optimalizáltuk az intézmény működését, erősen csökkenő önkormányzati támogatás mellett is jóval több produkciót tudtunk színpadra állítani, mint a korábbi években tette azt elődöm” – összegzett Vasvári.

Önmegvalósítás helyett vonzó darabok

A pályázó portálunknak arról is beszélt, a Szegedi Nemzeti Színház vonzereje a nagyon komoly hagyományokat felmutató operatársulat, mely húzóág lehet a teátrum működésében. Vasvári elmondta, fel kell mérni a helyi igényeket, és ezek tükrében, valamint természetesen a társulatot komolyabban megismerve lehet kialakítani a műsortervet. Az viszont biztos, hogy az elpártolt közönséget olyan műsorkínálattal lehet visszahódítani, amely vonzó – ezt pedig csak úgy lehet elérni, ha olyan szerzők és címek, történetek szerepelnek a bérletkínálatban, melyek valamilyen módon ismerősként köszöntenek a publikumra. Az „Ó, erre kíváncsi vagyok! Na, ezt megnézném!” érzését kell indukálni a nézőben – véli színművész. Hozzátette: ehhez kevés az, hogy ha vendégrendezők önmegvalósításba kezdenek, vagy ha olyan darabok kerülnek színre, amelyek pusztán rendezői álmokat kergetnek, de nem a színház céljait, a közönség igényeit szolgálják. Vasvári Csaba kérdésünkre elmondta, a jelenlegi színházvezetésből szívesen együttműködne azokkal, akik a színházért sokat tettek – ilyen embernek tarja Gyüdi Sándort,

Bodolay Gézát

és Juronics Tamást is. Művészeti igazgatónak a már említett Szűcs Gábort jelölte meg pályázatában. Miért is járhatna jól Szeged a korábbi székesfehérvári direktorral? Mint elmondta, kialakíthatna olyan intézményi együttműködést a vidéki nemzeti színházakkal, a fővárosi Nemzetivel és a Magyar Állami Operaházzal, amely kifejezetten jól szolgálná a szegedi nagyérdemű igényeit. Vasvári Csaba a Színházművészeti Bizottság tagja, így komoly ráhatással bír színházi folyamatokra, ezt a kapcsolatrendszert Szeged szolgálatába állíthatná. Szűcs Gábor pedig a Nemzeti Előadó-művészeti Érdekegyeztető Tanács tagja, valamint az NKA Előadó-művészeti Szakkollégiumának kurátora, s ezek mind olyan erőforrások, amelyeket érdemes a városnak kihasználnia.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.