Szeretnék filmet készíteni Tolnai Ottó Könyökkanyar című drámájából, amelyben bemutatom, hogy a Balkán elemészti az itt élő embereket. Ez egy olyan történet, ami pofán vágja a rendszert, és nem csak jelképesen értendő az, hogy a házba behajtó kamion ráönti a szemetet a házbeliekre, hanem szó szerint is mindannyiunkra, vajdaságiakra. Ki kell végre mondani, hogy akik nálunk, a Vajdaságban találtak menedékre a különböző háborúk elől, azok nem menekültek, hanem tulajdonképpen megszállók, mondja az újvidéki Vicsek Károly televíziós, színházi és filmrendező.
Vicsek Károly
a Belgrádi Egyetem Bölcsészettudományi Karán tanult filozófiát (1963–1968), a Képes Ifjúság, az Új Symposion és a Híd rendszeresen közölte filmmel foglalkozó írásait. A televíziós szakmában 1973 óta dolgozik. Parlag című játékfilmjével 1974-ben a pulai filmfesztiválon kiérdemelte a rendezői Bronz Arénát. A filmért később San Remóban is kitüntették. Öt evvel e sikere után Trófea című filmjéért már a Nagy Arany Aréna díjjal jutalmazták a jugoszláv játékfilmszemlén. Természetesen a rendező többi alkotását sem szabad elhallgatni, már azért sem, mert azok mindegyike Vicsek pályafutásának egy-egy meghatározó állomását jelentik, így a Fekete glóbusz (1977), a Naplemente (1982), a Fajkutyák ideje (1984), A késdobáló (1985), a Szikkadó földeken (1987), a Keressünk egy jobb hajót (1988), A világ legjobb nagyapja (1993), Bolygótűz (2002), A földet nem vitték el (2009) a mindinkább elmélyülő, érett rendezői egyéniségét mutatják meg. Ezt a nagyon is határozott rendezői magatartást tapasztaljuk rövidfilmjeiben is, hisz Vicsek Károly több sajátos rövidfilmmel is előrukkolt az elmúlt évtizedek során. Ilyen volt – mindjárt a kezdéskor A kubikus, a Kereszt és csillag, a Baranyai trilógia, de a szerző tévériportjairól sem szabadna megfeledkeznünk. – Bejártam majdnem az egész Jugoszláviát, az egész Vajdaságot, itt ismertem meg szinte minden karaktert és figurát, az ő történeteiket, akik/amelyek később bekerültek dokumentum-, illetve játékfilmjeimbe. A szabadság érzése és mindaz, amit a nyugati filmeket nézve kaptam, hallgatva tanáraimat, akiket a ’68-as diákmegmozdulásokon való részvételük miatt eltávolítottak a katedráról, olvasva a filozófusokat, nagymértékben befolyásolt és meggyőzött arról, hogy másképpen kell használnom a filozófiai tudásomat, azaz a filozófiai eszméknek valamilyen módon jelen kell lenniük a dokumentumfilmjeinkben, illetve a televízió képernyőjén - kezdte beszélgetésünket Vicsek Károly.
– Az 1970-es évek elején Belgrád Európa kulturális térképén fontos helyet foglalt el, itt rendezték meg minden évben a világ legjobb filmjeinek (FEST) és színházi előadásainak (BITEF) nemzetközi szemléjét, amelyekre eljöttek a kor meghatározó színészei, rendezői. Megfordult itt mindenki, aki számított valamit az akkori celebvilágban.
- Igen, akkor olyan vadonatúj nyugati filmeket, színházi előadásokat mutattak be, amelyeket még a párizsi, berlini vagy New York-i közönség sem nagyon láthatott. A szerb színjátszás akkor abszolút szinkronban volt, alig fél éves, egyéves késéssel követte a legújabb világtrendeket. Teljes mértékben működött a kulturális információcsere. Ezeken a filmeken, színházi előadásokon nevelkedtem jómagam is. Egyfajta bátorságra nevelt bennünket ez a kor. Ilyen eszmékkel felvértezve tértem vissza haza és helyezkedtem el az Újvidéki Rádió és Televízió szerkesztőségében. Annak idején törvény biztosította, hogy évente nyolc szerb dráma mellett elkészítsünk egy kisebbségi nyelvűt is, s ez általában magyar volt. Ezenkívül ifjúsági és gyermekműsoraink voltak, dokumentumfilmjeink. Impozáns opust jegyezhettünk: huszonvalahány dráma, számtalan portréfilm, irodalmi összeállítás… Egykoron a drámaszerkesztőségben együtt ültem a vajdasági irodalmi élet legkiválóbb képviselőivel:
Saffer Pállal, Végel Lászlóval, Deák Ferenccel, Gobby Fehér Gyulával
. Tervezgettük, álmodtunk és készítettünk is játékfilmeket, portréfilmeket:
Tolnai Ottóról, Domonkos Istvánról, Dudás Károlyról, Bori Imréről
és másokról, megvolt közöttünk az összjáték, segítettük egymást a munkában. Ezek a munkák elvitték a hírünket az egész akkori országba, a hétfői televíziós terminusban sugározták a drámáinkat, s azoknak a nézettsége három-négymilliós volt. Valóban hírünket vitték ezek a műsorok az akkor több mint húszmilliós országban, és tudták is, hogy itt magyarok élnek. Aztán szerzett jogaink zömét a kilencvenes években elvesztettük.
– Filmjeiből rendre kiolvasható egyfajta lázadó tenni akarás, a dolgok megváltoztatására irányuló kísérlet, az aktuális társadalmi mozgások bírálata állandóan jelen van munkásságában.
– Hosszú ideig meg is voltam győződve arról, hogy a film képes megváltoztatni a világot. Ennek voltak hagyományai az olasz, majd a német filmgyártásban. Gondoljunk csak
Olmira
vagy
Fassbinderre
. Kemény filmek voltak ezek csakúgy, mint a jugoszláv feketehullám képviselőinek alkotásai. Mindannyian meg voltak győződve arról, hogy igenis bele lehet szólni, bele lehet pofázni, beavatkozni a hatalom ügyeibe. Nem elégedtek meg azzal, hogy csupán tükröt mutassanak a világnak, hogy ilyenek vagytok ti, hanem művészi eszközök felhasználásával rúgni szerettek volna egyet, bírálni, figyelmeztetni a társadalmat a leendő veszélyekre, anomáliákra.
– Már az első filmjét, a Kereszt és csillag címűt betiltották, és később is állandóan hadban állt a cenzúrával.
– Igen, ezt a filmet a televízió a mai napig nem mutatta be. Egy kocsmai társaság tagja a gyufából formált figurára ráköp, majd ebből kialakul egy ötágú csillag. Azt állították, leköptük a kommunizmus szimbólumát. Vagy egy montenegrói fiatal a pártról beszélt a söntésnél, a feje fölött pedig ott volt a nyíl, amely a vécébe vezető utat mutatta. A cenzor szerint a klozetbe irányítottam a dilemmában élő fiatalokat. Nyilván ennek a rendszernek is van olyan érzékeny pontja, ahol meg lehet valamit kérdőjelezni.
– Miért nem csinálnak a mai fiatalok provokatív, bátor, rendszerellenes filmeket, miért veszett ki belőlük a hév, a lázadás szelleme?
– Pedig a mindennapi valóságunk tele van jobbnál jobb történetekkel. Egy éhségsztrájkkal cirkuszoló, nikecelt osztogató pártvezérnek a sorsát kísérem most, aki köztársasági elnök lett a közelmúltban Szerbiában (
Tomiszlav Nikolity
). Szélhámos trükkökkel megnyerte a szavazókat, a választásokat, s az ország első embere lett. Szeretnék aztán filmet készíteni Tolnai Ottó Könyökkanyar című drámájából, ahol a Balkán felemészti az itt élő embereket. Ez egy olyan történet, ami pofán vágja a rendszert, és nem csak jelképesen értendő az, hogy a házba behajtó kamion ráönti a szemetet a házbeliekre, hanem szó szerint is mindannyiunkra, vajdaságiakra. Ki kell végre mondani, hogy akik nálunk, a Vajdaságban találtak menedékre a különböző háborúk elől, azok nem menekültek, hanem tulajdonképpen megszállók. Befogadtuk őket 1918-19-ben, 1944-45-48-ban, most a ’90-es évek végén ismét. Meg kell végre mondani: ti minket leigáztok, kifosztotok, ti megszállók vagytok. Ezt egy film sem mondja ki nálunk, pedig foglalkozni kellene a témával.
– A Fajkutyák ideje című filmben is bátorság kellett a ’80-as években annak kimondásához, hogy az írástudatlan partizánok tulajdonképpen leigázták az országot. A film mondanivalója ma talán aktuálisabb, mint valaha.
– A mostani szerbiai elnökválasztáskor eszembe jutott a Haj című örök érvényű rockopera. Az előadás elején van egy jelenet, amikor az állapotos hippi lánytól kérdezi Berger, ki az apa, milyen színű lesz a kicsi. A lány ránéz a feketére, ránéz a fehérre, szemlátomást nem tudja eldönteni, ki az apa, hiszen mindkettővel hált már. Ekkor Berger elénekeli azt a fantasztikus dalt, mi vár a bukszaszájú, boxos stb. csemetére, ha színes bőrűnek születik, de megnyugtatja az anyát, minden rossz ellenére biztos, hogy a kicsi az Egyesült Szeretet Országában elnök lesz. Ha megnézzük, mikor született
Obama
(1961), látjuk, hogy a rockopera szerzői mertek álmodni, ebből a boxosból idővel köztársasági elnök lett. Mi nem merünk arról álmodni, hogy a kubikusból, aki mellesleg nem is fekete, ugyancsak lehet valaki, mint ahogyan ebből a vajdasági magyar népből is. Visszatérve kérdésére, mi Deákkal, aki a Fajkutyák ideje című filmem forgatókönyvét írta, már a ’80-as években láttuk, hogyan válik a hatalom főszereplőjévé az akkori értelmiségi. Ma új menedzserekként szintén ők uralkodnak, de nem kapitalistákról beszélhetünk, hiszen nincs pénzük, hanem a politikai hatalomhoz dörgölőzve telepedtek rá az egész országra. A film egyik szereplője mondja: „Most jön a mi időnk, a fajkutyák ideje.” Ami azt jelenti, hogy a primitív, félig írástudó élharcos partizánokat fölváltják az ő iskolázott örököseik, akik akkoriban kezelni tudták a telefaxot, és telefonon fel tudtak tárcsázni valakit, információkkal rendelkeztek a világról, idegen nyelveket beszéltek. Ez az új iskolázott réteg azonban erkölcstelenné válik, embertelen és agresszív lesz a környezetével szemben. Felsőbbrendű fajnak tartják magukat: fajkutyák, pedigrések, ellentétben a kóbor kutyákkal, a keverékekkel.
– Mikor volt nehezebb filmet csinálni, 20-30 évvel ezelőtt vagy most?
– Mindig nehéz volt, de a ’70-es években, amikor én indultam, legalább igény volt arra, hogy filmek készüljenek. Próbáltak cenzúrázni, mi meg megpróbáltuk kijátszani őket. Olyan filmeket csináltunk, hogy előre tudtam, bedobok 3 jelenetet, amit biztos kivágatnak majd, de az alkotás ettől még film marad. Ma már a film elvesztette jelentőségét, hiszen a legfontosabb műfaj a fél nyolcas híradó lett, ahol a politika jelenik meg és millióan nézik. Hiába készülnek ma is jó filmek, a szerbiai mozihálózat annyira leromlott, hogy nincs is hol bemutatni őket. A televíziót a pártok irányítják, hiába csinálsz jó filmet, nem fogják műsorra tűzni. A film az elit játékszere lesz, amelynek fesztiválokon tapsol majd a közönség. Kivitelre, bemutatásra készülnek majd filmek, fesztiválokat nyerünk velük, a közönség azonban soha nem látja majd ezeket az alkotásokat. Mint annak idején a Rublyov, Cannes-ban fesztiváldíjat nyert, az oroszok meg nem is látták. Minden rendszernek megvannak a kedvenc propagandarendezői, akik tudnak és akarnak egy pártnak filmet készíteni.
– Elég sötét jövőt jósol a filmnek.
–
Lenin
mondta, hogy a film a számukra a legfontosabb művészet. Amikor
Bunuelt
fölkérték az amerikaiak, hogy vigyen propagandafilmeket a németekről, hogy ők is lássák, milyen a német hadsereg, elvitte
Riefenstahl
filmjét, Az akarat diadalát. Az amerikai propagandafelelős azt mondta, ezt a filmet sohasem fogják látni az amerikaiak, mert ha bemutatják, milyen a német hadsereg, senki sem fog önkéntesként jelentkezni a háborúba. Tanúi vagyunk egy általános globalizációnak, gyarmatosítási folyamatnak, melynek során az amerikaiak besorvasztják az egész európai filmgyártást. Mindenki az amerikai filmeket nézi. A kommunisták egykoron féltek a nyugati kulturális kolonizációtól, ami most bekövetkezett. A globalizáció legnagyobb ellensége a nemzet, a kultúra, s egy helyen említik a földet is. A modern kori gyarmatosításnak az felel meg, hogy ne legyen földed, tulajdonod, a bankoktól függjél, nekik legyél kiszolgáltatva. Legkönnyebb rabszolgasorsba taszítani azt, akinek földje nincsen. Nekem van 800 négyzetméterem fent a Tarcal hegyen, van gyümölcsösöm, pálinkát tudok főzni, és éhen sem halok.
– A kultúra elsorvasztását tartja a legnagyobb bűnnek.
– Igen, mert nálunk a kultúra több mint irodalom, színház, könyv, mi a kultúrán keresztül igazoljuk, hogy itt van az életterünk, így tudunk a kultúrán keresztül önbizalmat, önbecsülést adni azoknak, akiket képviselünk. Így győzzük meg őket, hogy itt is lehet élni, és az önmegvalósításért nem kell külföldre menni. A sikerre való nevelés kell a feladata legyen azoknak, akik a kultúrát művelik. Nem vagyunk dúsgazdagok, nincsenek nagybirtokosaink, nem szerepelünk a sikerlistákon, azt hiszem, nekünk a kultúrában kell bizonyítanunk, hogy életképesek vagyunk, és tudunk olyant produkálni, amiért felnéznek ránk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.