Kultúra

Vadak, kulturálatlanok és kegyetlenek az Emlékpontban

Vadak, kulturálatlanok és kegyetlenek az Emlékpontban

2012. január 3., kedd
Vadak, kulturálatlanok és kegyetlenek az Emlékpontban

Habár az Emlékpont kiállítása a héten még zárva tart, a történelem iránt érdeklődők így sem maradnak esemény nélkül. A történelemtudás egyetemében Kovács Szilvia, a SZTE-BTK Középkori Egyetemes Történeti Tanszék PhD hallgatója, egyetemi tanársegéd középkori nomádok életmódjáról tart előadást január 4-én, szerdán délután 5 órától a hódmezővásárhelyi közgyűjteményben.

Az Emlékpont történelmi előadássorozatán, a SZE-EM-ban újabb sztereotípiák dőlnek meg, ezúttal a nomádizmussal kapcsolatban. A szabadegyetem szeptemberi nyitóelőadásán a középkor sötétségét cáfolta meg

Csernus Sándor

dékán, ezúttal pedig a téma fiatal kutatója az eurázsiai nomádokkal kapcsolatos „berögződéseket kívánja kisöpörni a köztudatból”. Kovács Szilvia elmondta, hogy a nomadizmust övező ókori toposzok még a témakörben kevésbé járatos kutatók körében is élnek. Ilyen többek között, hogy a nomád népeknek nincsenek állandó lakhelyeik, városaik, folyamatos fosztogató hadjáratok során szerzett zsákmányokból tartják fenn magukat, mert nem ismerik a földművelést, illetve különösen jellemző rájuk a vadság, kulturálatlanság, ravaszság, kegyetlenség. A barbároknak bélyegzett népcsoportokról pozitívumként csupán az állattenyésztésben tapasztalt szakértelmüket és a harcokban megmutatott bátorságukat emelik ki a nomádokkal szomszédos „kulturbirodalmak” krónikásai. De mégis kik azok a nomádok, melyek nomadizmus típusai, illetve jellegzetes vonásai? A nomadizmusban a legelők szabályos váltogatásán alapuló állattartás van túlsúlyban más gazdálkodási módokhoz képest. A nomádoknál a lehetőségekhez képest tehát van földművelés, foglalkoznak vadászattal, halászattal is, de ezek csak kiegészítő jellegű tevékenységek az állattenyésztéshez képest. A nomadizmus olyan vidékeken – a Mandzsúriától a Kárpát-medencéig terjedő eurázsiai sztyeppén – alakult ki, ahol a természeti körülmények nem tették lehetővé az úgynevezett komplex gazdálkodást, amelyben a földművelés és az állattartás egyensúlyban volt. A nomád gazdaság egyoldalúsága miatt bizonyos termékeket nem tudott előállítani, ezeket a letelepedett társadalmaktól kellett megszerezni. Mindez történhetett békés úton cserével és kereskedelemmel, vagy háborúval, rablással és hadisarccal. A nomádok, részben életformájuknak köszönhetően időről időre erős, elsősorban lovas hadseregeket tudtak létrehozni, amelyek sok esetben erősebbek voltak a földművelő birodalmak haderejénél. A nomád birodalmak megszervezéséhez nélkülözhetetlen volt a földműves civilizációk vívmányainak átvétele és alkalmazása. Bevételi forrásaik az alattvalók adóiból, a szomszédos államoktól kikényszerített hadisarcból és a távolsági kereskedelemből befolyt adókból és vámokból tevődtek össze.

Kovács Szilvia

előadásában kitér arra is, hogy milyen körülmények között alakult ki ez az életmód, melyek a gazdasági élet meghatározó elemei, milyenek voltak a lakóhelyek alapvető típusai. Végül az előadás hallgatói megismerhetnek néhányat a különböző nomád népek „városai” közül, sőt egy interaktív jurta-állításba is bepillantást nyerhetnek azok, akik ellátogatnak a SZE-EM következő január 4-én, szerdán öt órakor kezdődő előadására az Emlékpontba.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.