Kik is azok a magarabok? Valóban magyarok, magyar-arabok vagy honnan e elnevezés? Egyáltalán miként és mikor kerül(het)tek magyarok a mai egyiptomi-szudáni határvidékre? És élnek még az Almásy Lászó, az „angol betegként” világhírnévre szert tett Szahara-kutató leírásából megismert magarabok Núbiában?
Ezekre a kérdésekre is választ kaphatnak az év utolsó történelmi szabadegyetemére ellátogatók december 7-én, szerdán 17 órától az Emlékpontban, ahol
Zimonyi István
, az SZTE Bölcsészettudományi Kar Középkori Egyetemes Történeti Tanszékének egyetemi docense tart előadást e rejtélyes egyiptomi magyar közösségről.
Az Emlékpont ősszel indult történelmi előadássorozatán, a SZE-EM.-ban havi rendszerességgel pillanthatnak be az érdeklődők a múlt egy-egy kevéssé (köz)ismert fejezetébe. A vásárhelyi közgyűjteménnyel karöltve a Szegedi Tudományegyetem oktatói szerteágazó témákban tartanak előadásokat, az őstörténettől az arab tavaszig, a legújabb kutatási eredmények ismertetésétől a megélt történelemig. Egy történelmi kutatásba és annak főszereplőivel megélt személyes találkozásba nyújt bepillantást
Zimonyi István
történész, aki a Kairói Magyar Intézet vezetőjeként foglalkozott a magarab témával. Az egyetem oktatója előadásának beharangozójában elmondta, hogy a magarabokról először 1935-ben szerezett tudomást a szakma és a hazai közvélemény, amikor a neves Afrika-kutató,
Almásy Lászó
naplójában beszámolt a velük történt találkozásról: „bőrszínük világosabb, nem a Korán szerint imádkoznak és fejfedőként kalapot viselnek”. Három évtizeddel Almásy útját követően
Fodor István
arabista járt a Núbiában élő törzseknél, azóta viszont csupán szenzációt kereső újságíró látogattak el a Nílus felduzzasztása által keletkezett Nasszer-tó mentén élő „rokonokhoz”. Zimonyi István, mint az afrikai ország magyar kultúrdiplomatája, nem mellesleg a középkori történelem elismert kutatója missziójának érezte, hogy végére járjon a magarab kérdésnek. Kutatásnak első állomása az volt, hogy kiderítse lehetett-e kapcsolat a 15-16. században a mai Dél-Egyiptom és Magyarország között, járhattak-e magyarok a szudáni határvidéken? A középkori források arról tanúskodnak, hogy Mátyás idején követek jártak a mameluk szultánnál, valamint 1541-et követően a törökök az országból elhurcolt rabszolgákat telepítenek le Vádi Halfa környékén. Mindezt megerősítette az is, hogy két jelentős núbiai erőd dokumentumaiban is magyar nevek bukkantak fel! Mindezen tények alátámasztják, hogy a magarabok „eredettörténete” nem csupán egy legendás elbeszélés, hanem tényekre, forrásokra alapszik. Eszerint a Kaszr Ibrin-be és környékére határőrizetre telepítettek az oszmánok magyar törzseket. A magarab elnevezés is erre utal: nem magyar-arabokról, hanem magyar törzsről (áb törzset jelent arabul) van szó. A SZE-EM idei utolsó előadásán a közönség megismerheti ezen magarab kutatás részleteit és hátterét, valamint fotóbeszámolót is megtekinthet Zimonyi István a tavalyi évben a magaraboknál tett látogatásáról december 7-én, szerdán délután öt órától az Emlékpontban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.