Kultúra

Bachmann: A jó zenét mindenhol megértik

Bachmann: A jó zenét mindenhol megértik

2011. szeptember 24., szombat
Bachmann: A jó zenét mindenhol megértik

A világ Szegedre is figyel, hiszen itt kultúra történik – így nyilatkozott a Szent Gellért Fesztivál első napján annak alapítója és művészeti igazgatója, a nemzetközileg elismert karmester és zeneszerző, Robert Christian Bachmann, aki 2007 óta a Szent Gellért Zenetudományi és Etika Intézet vezetője és tanára is a szegedi hittudományi főiskolán.

– Hogyan történik a fesztiválon elhangzó zeneművek kiválasztása?

– Az a koncepciónk, hogy a tradicionális, klasszikus zenekultúrát kötjük össze kortárs művekkel, lehetőséget adunk a fiatal művészeknek, hogy az alkotásaikat itt előadják. Az elmúlt évben a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hét magyar zeneszerzője léphetett fel egy verseny keretében.

– A komolyzene ma már nem örvend akkora népszerűségnek, mint korábban, sokan nehezen érthetően vélik, mit gondol erről?

– A jó zenét mindenhol megértik. Ha az megérinti az ember szívét, akkor elérte a célját.

– Kiemelte a kortárs zene fontosságát is.

– Igen, sőt, ez a legfontosabb, hogy azoknak az emberek, akik most élnek és dolgoznak, valamit létrehoznak, nekik megadjuk a lehetőséget, hogy valamit előadjanak. Nem csak azt kell nézni, ami már meghonosodott, beigazolódott a „kultúrüzemben”, hanem lehetőséget kell adni a fiatal embereknek, akik itt végzik tanulmányaikat, hogy fejlődjenek, hogy a műveiket magas színvonalon előadhassák. Mint említettem, tavaly a püspök úr által támogatott versenyen hét magyar zeneszerzőnek adtunk lehetőséget, hogy bizonyos témákban megírt műveiket itt előadják, méghozzá egy világklasszissal, a salzburgi Stadler Quartettel.

– Gyakran hallunk elmarasztaló kritikát bizonyos kortárs művekről, melyek inkább zajnak tűnnek már.

– A muzsikának rendkívül széles spektruma van a rocktól a komolyzenéig. Valóban vannak bizonyos formái a zajprodukcióknak, amelyeknél már nehéz megkülönböztetni, hogy az vajon zaj, vagy zene, de az ilyesféle vitákba mi nem bocsátkozunk. Nálunk a klasszikus komolyzene egy meghatározott szegmensének támogatásáról van szó, és arról, hogy fiatal, kreatív embereknek vidéken is platformot szeretnénk biztosítani. Nem minden zene szól mindenkihez. Hasonlóan a festészethez, a választásnak hihetetlen sokfélesége adott – éppen ez a szép ebben a világban, hogy választhatunk, hogy senki nem írja elő, mit kell szépnek érzékelnünk. Mindenki maga keresheti meg azt, ami természetének, értelmének, kultúrájának és képzettségének megfelel.

– A fesztivál nyitónapján úgy fogalmazott, a világ most Szegedre is figyel. Mi motiválta annak idején, hogy ebbe a városba jöjjön tanítani?

– A püspök úr. Öt éve, mikor püspökké szentelték, azt kérdezte tőlem, nem akarok-e vele Szegedre jönni. Azt mondta, kulturális munkára, kultúrafejlesztésre van itt szükség. Megkért, hogy segítsek felépíteni egy zenei és etikai intézetet. Én pedig jöttem, és a város olyan szép volt, azt mondtam, itt tenni kell valamit, itt lehet is valamit tenni, hiszen közel 35 ezer egyetemista él a városban.

– Sok magyar tehetséggel találkoznak a tanítás során?

– Magyarország a potenciális tehetségek hihetetlenül nagy tárháza. Ezt pedig támogatni kell. Azzal, hogy Szegedre jöttünk, hoztuk a magunk elképzelését a minőségről a zenekari munkába, a tervezésbe, mindenbe, amit véghez viszünk. Megadjuk a lehetőséget a fiatal művészeknek, hogy részt vegyenek mindebben. Ez egy adok-kapok helyzet, a szolgálat és

Gellért

püspök szellemében, aki azt mondta, hogy az idegent is meg kell ismernünk, és el kell fogadnunk.

– A munka sikerességét az is mutatja, hogy idén a magyar kultúra értékeinek külhoni megismertetéséért a Nemzeti Erőforrás Minisztérium államtitkára Pro Cultura Hungarica díjat adományozott önnek. Milyen jövőbeli tervei vannak?

– További építkezés, lépésről lépésre. Az intézményünk szolid és tartós kiépítésén dolgozom.

– Intézetének neve a zene és az etika valamiféle egységét sugallja.

– A kettő szorosan összetartozik. Gondoljon csak

Beethoven

kilencedik szimfóniájára,

Schiller

szövegére! A mi kultúránk nem csak zajról, zenéről, üzletről és eseményekről szól – hanem emberi értékekről, amik mögöttük állnak. A feladatunk a humanitas lehetőségeinek megfontolása. Az ember maga: jogai, méltósága pedig mind megtalálható például Beethoven zenéjében.

– Évszázadokon át vallották, hogy a zene – főként a klasszikus – képes az embert jobbá tenni.

– A roczkzene is képes rá... Akarat kell hozzá. A zene valóban hidakat tud építeni.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.