Kultúra

Valahol Európában: "Mindenki erős és életrevaló" + FOTÓK

Valahol Európában: "Mindenki erős és életrevaló" + FOTÓK

2011. augusztus 13., szombat
Valahol Európában: "Mindenki erős és életrevaló" + FOTÓK
Zajos sikert aratott a Béres Attila rendezte Valahol Európában musical péntek esti premiere a 80. évadjában járó Szegedi Szabadtéri Játékokon. Péntek este 21 órára zsúfolásig teltek a Dóm téri nézőtér szektorai, amikor a telihold fényénél, csillaghulló ég alatt egyetlen árva fénypászma világította meg a Dóm homlokzatát. Repülőgépmotor zúg fenyegetőn egyre közelebbről, majd bombák fütyülnek és robbannak a színpadon, díszleten, füstbe borítva azokat. Aztán a csatazaj elültével előbújnak a túlélők a romok alól, megelevenedik a háború sújtotta város a Dóm immár romos, megroggyant homlokzata alatt - valahol Európában, valahol a második világháborús kataklizma végén. Több ember mozog a színpadon mint az eredeti 1947-es Radványi Géza rendezte filmben, s minden szegletben önálló történetek elevenednek meg egy rövid pillanatra: kibombázott család botorkál az utcán segítségre várva, zajlik a csereüzlet az élelmiszerhiányban, túlélő családtagok siratják meghalt szeretteiket, miközben felcsendül a nyitódal (Csak véletlen, hogy élünk még), majd az elárvult, a hosszúra nőtt árnyaktól rettegő, a reggelt váró Kuksi (Grünwald Dávid) dala, aki talán már tudja, hogy sem apa, sem a szomszéd lány nem térnek vissza, csak még fél elhinni, s gépiesen ismétli, amit e rettenetes időkben mindig hallott szüleitől: "Nem szabad félni!" E mély benyomást keltő képsorokkal nyit a musical, modern, filmes látványelemekkel és hangtechnikával megtámogatva a Silló István karmester vezényelte szimfonikus zenekart. A kiváló zenei rendezés csak még jobban erősíti a gyakran megrázó színpadi képet, végigkísérve a darabon az Állami Nevelőintézetből szabadságba bombázott Hosszú (Szőcs Artúr), Ficsúr (Keresztes Tamás) és Szeplős (Ágoston Péter), valamint a hozzájuk csapódó elárvult Kuksi kalandjait, amint az utakat járva, mind több és több, a háború és a deportálások elől menekülő gyerek csatlakozik hozzájuk, míg végül a Suhanc (Tompos Kátya) vezette csapattal egyesülve küzdenek a túlélésért, az éhség ellen, fosztogatva a vidéken. Kálváriájuk egy lakatlannak látszó várromhoz vezeti őket, ahová remeteként menekült a világot bejárt karmester, Simon Péter (Mácsai Pál), mivel "a világban most túl nagy a zaj". A fiúk szerencsére nem hallgatnak Szeplősre ("Könyörgöm, akasszuk fel!"), s megkímélik a "viccből" halálra ítélt művészt, aki azonnal megérti, hogy nem a gyerekek a felelősek azért, amiért rablásra kényszerülnek, hanem a felnőttek, akik a háborút csinálják, s ezután folyamatosan segíti őket. Időközben az alanti városban a nyilas hatalom helyi vezetője, az "Egyenruhás", a frontról visszatért Vince főhadnagy (Alföldi Róbert), a fosztogatások sújtotta helyieket egységbe szervezi a "garázdálkodó bandák" ellen, hiába próbálja a háborút ugyancsak megjárt, sánta Tanító (Pindroch Csaba) észérvekkel meggyőzni, hogy csak gyerekekről van szó, akik az életben maradásért küzdenek, s üldözésük helyett befogadni, segíteni kellene őket a felnőtteknek. A végén jön az elkerülhetetlen összecsapás, a forgószínpad révén rendkívül látványosan mutatva meg az elkeseredett harcot, mely a legártatlanabb szereplő, Kuksi áldozatával ébreszti rá a felülkerekedő felnőtteket Simon Péter és a Tanító által elmondottakra, s akik elűzik az önkényeskedő parancsnokot és segédeit. A zárókép Kuksi halálával üzeni: "nem szabad félni", újra kell kezdeni és újjáépíteni a háború dúlta életet, a jövő pedig nem a mindennapi harcukat vívó felnőttekben, hanem a gyerekekben van, akiknek szükségük van a szeretetre és a felnőttek iránymutatására, hiszen a kettő szimbiózisa nélkül nincs jövő, nincs újrakezdés, nincs újraépítés. Minden szempontból remek előadást láttunk Béres Attila, a Budapesti Operettszínház főrendezőjének dirigálásában, melyen egyszerre lehetett sírni (Kuksi dala nyomán törölgette is szemét a közönség) és kacagni (Simon Péter fanyar humora sokat oldott a korábbi jelenetek feszültségén és fájdalmán), s amelyben a nagy nevek mellett az ifjak is jeleskedtek, egészen a legkisebbekig. A romos Dóm-homlokzat még közelebb hozta a művet és a mondanivalót a szegedi közönséghez, az interaktivitást pedig csak fokozta, amikor a több mint nyolcvan fős gyereksereg jó néhány tagja felszaladt a lelátóra és a sorok között állva énekelte "A zene az kell" című betétdalt. Nem maradt el Hosszú és Suhanc - azaz mint kiderül, Éva - szerelmi szálának kibontása sem egy duettben, s az erőszak áldozatává vált lány korábbi dala is a jobb jövő reményét fejezi ki, hogy talán még lesz olyan éjjele, amikor nem sír. Különösen megkapó jelenet volt látni a karmester vezényelte gyereksereget, a szín előterében a zenekari árokkal, a Dés László zenéjét játszó valódi szimfonikus zenekarral és a zenei rendezővel. Az előadás mint látványában, mind rendezésében méltó volt a 80 éves szabadtéri hírnevéhez, a szegedi közönség nem véletlenül honorálta vastapssal és lábdobogással a kitűnő előadást. Tekintse meg a csütörtöki főpróbán készült fotóinkat (a premieren tilos fényképek és videófelvételek készítése)!
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.