A Tiszatáj legújabb számában nyomon követhető az az újítás, ami a kényszerű főszerkesztőváltással végbement a lap szerkesztési koncepciójában és amiről Hász Róbert új főszerkesztő megválasztásakor portálunknak is beszámolt: ezentúl egyre több helyet kap a folyóirat hasábjain a színház, Szeged kulturális élete, nagyobb figyelmet szentelnek a városban zajló művelődési eseményeknek. Ezúttal a 80 éves Szegedi Szabadtéri Játékok kapott megkülönböztetett figyelmet.
Csikós Ildikó
Hagyományújítás című tanulmányában
Buday Györgynek
, a később világhírűvé lett grafikusnak, a Szegedi Szabadtéri Játékok első, 1933-ban színre vitt Az ember tragédiája előadása díszlettervezőjének munkásságával foglalkozik, akinek ihletett alkotásaiból, díszletterveiből kiállítás nyílt a REÖK-ben, továbbá a mű bemutatását követő kritikákat, recenziókat szedi csokorba és elemzi. A Játékok történetében a Tragédiát tűzték legtöbbször műsorra. Az elmúlt évtizedekben 16 évad során 61 előadásban láthatták a nézők a Dóm téren, az idén
Vidnyánszky Attila
friss olvasatában és rendezésében. Az első bemutatóról nem véletlenül állapítja meg a szerző, hogy Buday György konvenciókkal szakító, jelzésszerű díszletei és vetített színpadképei nemcsak a
Hont Ferenc
rendezte Madách-mű szegedi sikeréhez járultak hozzá, hanem egyben a Szabadtéri Játékok elindításában is fontos lépések voltak.
Hollósi Zsolt
áttekintésében
Madách
drámai költeményének Dóm téri életét veszi számba. Az évek során mindegyik interpretáció más és más volt, hol
Lucifer
, hol
Ádám
vagy az Úr került előtérbe, az egyikben a látvány dominált, a másiknál a gondolatiság került előtérbe. A szöveg végkicsengése: érdemes ma is műsorra tűzni Az ember tragédiáját. A folyóirat költészeti rovatában ezúttal
Tandori Dezső, Miklya Zsolt, Villányi László
és
Markó Béla
versei kaptak helyet, a prózarovatban pedig
Bálint Péter, Lászlóffy Csaba, Potozky László, Oláh János
legújabb alkotásai. Érdekes témát feszeget
Mercs István
„Iskolás” kanonizáció című dolgozatában.
Móricz Zsigmond
műveinek korabeli és mostani fogadtatását hasonlítja össze, iskolai tankönyvekben való szereplését vizsgálja egykor és ma rámutatva arra, hogy az irodalmon túl számos egyéb társadalmi, politikai, szociológiai mozzanat is közrejátszik ma is egy-egy író kanonizációjában. Pomogáts Béla két költőóriás,
Reményik Sándor
és
Babits Mihály
baráti kapcsolatát, költészethez való viszonyát, világképük, politikai nézeteik, eszmeiségük hasonlóságát és különbözőségét vizsgálja. Arra a megállapításra jut, hogy noha a két költő vélhetően sohasem találkozott, megkülönböztetett figyelemmel kísérték egymás munkásságát, tudtak egymás dolgairól, és nagyon sok mindenről hasonlóképpen vélekedtek. Megrázóan szép az a két vers, amellyel a két halálosan beteg költőtárs búcsúzik egymástól és a világtól.
Péter László
a tőle megszokott alapossággal és körültekintéssel
Szabó Dezső
Csíkszentdomokoson eltöltött hónapjait vizsgálja, ahova az író nyelvjárási gyűjtőmunka céljából utazott. Az irodalomtudós kiderítette, mely falubeli család tagjai szolgáltak később mintául egy- egy regényhős megformálásához, melyik valós női alak kap megkülönböztetett figyelmet, és melybe szerelmesedik bele igazából a fiatal Szabó Dezső.
Kabán Annamária
tanulmányában
Dsida Jenő
szerelmi költészetének újabb megközelítéséhez kínál fogódzókat,
Gergely Ágnes
Jonathan Swift éjszakái című új verseskönyvét pedig
Kolozsi Orsolya
ismerteti. A kritika rovatban recenziót olvashatunk
Tarján Tamás
tollából
Spiró György
sokat vitatott Tavaszi tárlat című regényéről, a József Attila-díjas
Ferenczes István
Zazpi című szerepjátszó verseit pedig
Gajdó Ágnes
ajánlja az olvasók figyelmébe. Pomogáts Béla óriási vállalkozása a Magyar irodalom Erdélyben (1945-1968) című mindenképpen rendhagyó mű, hiszen nem születik túl gyakran ilyen alapos és megbízható irodalomtörténet-írás. „Az esztétikai értékek megítélésében, irányzattörténeti kérdésekben (elsősorban a realizmus és az avantgárd törekvések és megvalósítások kerülnek szóba), a műfajok definíciójában tévedhetetlen Pomogáts, mindenhol
Láng Gusztáv
frappáns kifejezésének szellemében jár el: „eposzi tárgyilagossággal” ítélkezik, osztályoz, jellemez.” A folyóirat illusztrációit a REÖK Buday György-kiállítás anyagából válogatták össze.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.