Már gyerekként is rajongott a szabadtériért, majd a zeneakadémia után az operarendezés vonzotta leginkább, hogy tanuljon, az Egyesült Államokba is kiköltözött. Kozma Péter, a Szegedi Szabadtéri Játékok A vígözvegy című produkciójának rendezője igazi összetett műfajként tekint az operettre is, és felhőtlen szórakozást ígér a nagyérdeműnek.
– Ön San Diegóban él, mi vezet oda egy operarendezői ambíciókkal rendelkező fiatalembert?
– A Magyar Állami Operaházban rendezőasszisztensként dolgoztam egy évig a zeneakadémia elvégzése után. Élt bennem a vágy, hogy operarendezőként továbbtanuljak. A német nyelvterület annyira nem vonzott, az angol részen pedig legközelebb Amerikában volt kifejezetten operarendezés szak. Felvettek, el is végeztem Austin Texasban, azután az ország különböző pontjaira vitt a sors a keletitől a nyugati partig. Megházasodtam, és úgy döntöttünk a feleségemmel, hogy San Diegóban szeretnénk letelepedni egy időre. Négy évig voltam Columbusban az operatanszak vezetője, mindketten úgy éreztük, hogy ideje továbblépni.
– Mit jelentett ez?
– Szabadúszóként szerettem volna elkezdeni dolgozni, a professzionális rendezéseim mind szabadúszó státuszomból következtek. Amerikában egyébként csak rendezőasszisztensi státusz van a színházaknál, a rendezőket produkciókra hívják meg.
– Milyen különbségeket lát az amerikai és a magyar operajátszás között?
– Rengeteg különbség felfedezhető. Talán a legnagyobb, hogy amíg Magyarországon az operajátszás elsősorban állami, megyei stb. szinten működik, addig Amerikában teljesen magánpénzből finanszírozott vállalkozás. Ennek persze megvannak a pozitívumai és a negatívumai is. Magyarországon az operajátszás erőteljesen politikai, Amerikában viszont elsősorban gazdasági kérdés. Itthon rengeteg politikai szempont van a színház irányításában, míg a tengerentúlon a piaci szempontok uralkodnak. Sajnos most Amerikában a gazdasági válság az operajátszás mélyrepülését is okozta, rengeteg társulat szűnt meg, színházak bezártak, a nagyobb társulatok számára is komoly műsorpolitikai, előadás-számbeli kérdéseket okozott. Érdekes még, hogy az amerikai operaházak legnagyobb részének az úgynevezett stagione műsorszerkesztés az alapja, tehát előadásokra, produkciókra szerződtetnek társulatot, nincs naponta változó repertoár, ami Európában inkább jellemző.
– Ha már üzlet és piac, létezik rentábilis operajátszás?
– Nem, olyan operajátszás létezik, mikor elegendő támogatás mellett egy színház ki tud jönni nullára – ezért hívják nonprofit működésűnek, mert az a boldogság, mikor egy évadot így lehet lezárni. Ez persze nem azt jelenti, hogy a színháznak sosincs pénze évad végén, hanem a legtöbb jól működő színház alapítványi összegből folytatja a tevékenységét, egy állandó alap kamataiból, illetve az egyéb támogatásokból dolgoznak. Azonban senki sem abból él, hogy üzleti vállalkozásként operát csinálna.
– Ez negatív jövőt fest az operának?
– A színház nem rentábilis, vagy üzleti vállalkozás, ez így volt a kezdetektől fogva. Abban állt be változás, hogy egyre nehezebb ezt a nonprofit jelleget megtartani úgy, hogy az ember ne fizessen rá. Ugyanakkor ez egy katalizátor is, arra kényszeríti a műfajt és a műfajban dolgozókat, hogy megújuljanak, és újfajta módon, újfajta közönséget hozzanak be a színházba. Nem hiszem – és remélem is –, hogy lesz olyan éra, mikor opera már nem lesz. Ameddig élő színház van, opera is lesz, az, hogy hány művet játszanak, és azok milyenek, az más kérdés.
– Operaspecialista, most rendez először operettet. Nagyon más?
– A legnagyobb kihívás talán az, hogy – ahogy mondani szokás – az opera összművészeti műfaj, majdnem minden színházi műfajt magában hordoz. Az operett, ha lehet, még komplexebb. Itt nemcsak komoly énekesi teljesítmény az elsődleges kifejezése a történetnek, hanem legalább ugyanannyira fontos a tánc, a párbeszédek, a próza. Itt Szegeden megvan az a fantasztikus lehetőség, hogy minden szerepre olyan művészeket lehet hívni, akik abban a szerepkörben a leginkább otthon vannak. Számomra a legnagyobb nehézséget az jelentette, hogy kényelmesen megszoktam az elmúlt 14 évben, hogy egy operaénekes miként dolgozik, milyenfajta segítséget vár a rendezőtől és milyen módon építi be az anyagot, a szövegkönyvet, az énekelnivalót a „testébe”. A prózai színészeknek egészen másfajta munkamódszerük van, amihez nekem alkalmazkodni kellett, és örömmel tanultam – a színészek nagyon türelmesek, kedvesek és segítőkészek voltak velem.
– Hogy talált egymásra ön és A víg özvegy?
–
Kesselyák Gergely
keresett meg. Már egy pár éve beszélgetünk arról, hogy részt vehetnék a szabadtéri játékokon. Hogy most jött el az alkalom, annak az is az oka, hogy pont A víg özvegy volt az első színpadi előadás, amit vezényelt Miskolctapolcán, ahova engem mint jóbarátot lehívott cintányérozni. Ott találkoztunk mindketten A víg özveggyel együtt. Ennek emlékére, vagy apropóján, mikor A víg özvegyre esett a választás a műsortervben, felkért, hogy rendezzem meg.
– Milyen jelzővel illetné A víg özvegyet?
– Egyrészt szeretnénk, ha jól szórakozna a közönség. Azt gondolom, hogy a fantasztikus szereplőgárda garancia erre, magunk is hihetetlenül jól mulatunk a művészek viccein. Sokan, megkérdőjelezik azt, hogy egy operett mennyire lehet fajsúlyos. Nos, ebben a darabban előkerül egy-két nagyon komoly probléma, amelyeket szeretnék a nézőknek megmutatni, ha nem is csehovi mélységekben. Párkapcsolat, emberek közötti viták, harcok, boldogtalanság, boldogságkeresés – ezek valódi, fajsúlyos kérdések, amelyekkel mindnyájan küzdünk. Egyfajta válságkorszakot élünk, és próbáljuk ebben a széteső, szakadozott, változó világban megtartani azokat a kapaszkodókat, amelyektől mi boldogok tudunk lenni: az életformánkat, a párkapcsolatainkat. Ha nagyon olcsón akarnám megúszni, akkor azt mondanám, hogy a darab komoly és vidám, ahogy az élet is.
– Említette, hogy az operett irányában a szakmán belül is megmutatkozik egyfajta lenézés; mi a helyzet a tengerentúlon?
– Amerikában A víg özvegy az operaházi repertoárok állandó szereplője, talán legtöbbször fordul elő az összes, Magyarországon játszott operett közül, a houstonitól a New York City Operáig, majdnem minden jelentős színház műsorára tűzi viszonylag rendszeresen. Másrészt Amerikában az úgynevezett „könnyű opera” nagyon divatos, mivel ahogy említettem, a piaci szempontok nagyon fontosak. A közönség pedig kifejezetten szereti az operettet, a vígoperát és a könnyedebb operákat. A Budapesti Operettszínházhoz hasonlóan ott kint nagyon sok színház erre specializálódik.
– Vitt bele a darabba ottani megoldásokat, ötleteket?
– Nem hiszem, szerintem a magyar operettjátszásnak megvannak a saját maga hagyományai, erre próbálok építeni. Természetesen saját magam, illetve a tervező stáb, ebbe beleértve a karnagy urat is, próbáljuk belevinni mindazt a darabba, amit mi ma A víg özvegyről gondolunk. Ebben nem hiszem, hogy bármiféle amerikaiság lenne, inkább „európaiság”, a hazatérés, a „kintinek” a visszahozatala. Amerikában az európai tradíciókból merítenek, olyan, hogy amerikai operettjátszás, nemigen létezik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.