Kultúra

Grecsó: az irodalom minket „örökít meg”

Grecsó: az irodalom minket „örökít meg”

2011. június 5., vasárnap
Grecsó: az irodalom minket „örökít meg”

Megnyitó beszéddel érkezett csütörtökön Grecsó Krisztián József Attila-díjas író a szegedi könyvhétre. „Ünnepelni jöttem, és haza” – utalt a fiatal író arra, hogy egyetemista éveit a Tisza-parti városban töltötte. A megnyitó után a Somogyi-könyvtárban író-olvasó találkozóra várták, melyen előkerült Mellettem elférsz című új regénye is – mi is erről faggattuk.

– Egy családregénynél, családtörténetnél többször megkaphatta kérdésként, hogy miért a műfaj, és mennyi a személyes élettörténeti indíttatás.

– Valóban visszatérő kérdés a családregénynél, hogy mennyiben életrajzi ihletettségű, hiszen mindent megtettünk azért, hogy az olvasó így érezze. A Mellettem elférsz előzéklapján egy családfát találunk, hátul, ha megnézzük a szerző életrajzát, megdöbbentő azonosságokra bukkanunk. Ennek ellenére azt kell mondanom, kevéssé életrajzi a könyv. Végtelenül büszke lennék rá, ha én ennyit tudnék a saját családomról, mint amennyi ebben a könyvben le van írva. Már két generációra visszamenőleg is általában nagyon kevés emlékünk van. Például olyan hosszan, mint a könyvben arról, hogy miként kérte meg a nagyapám a nagyanyámat, nem tudnék beszélni, illetve azt történt, hogy mióta megírtam, úgy kezelem, mintha valóban úgy zajlott volna le.

– Használati utasítás: hogyan olvassuk tehát a Mellettem elférszt?

– Ez a kötet jórészt szerelmek története, mint ahogy a generációk folytatásának is ez a záloga. Tulajdonképpen azt néztem meg, hogy két-három generációra visszamenőleg hogyan változik a szeretet, szerelem, hogyan tudunk szeretni, hogyan alakulnak tovább ezek a sorsok, és mit mondanak ezek a történetek a mában. Ez nem csak egy felsorolás, vagy anekdotázás – mert remek családi történetei vannak mindenkinek. Az az igazán izgalmas, ha megpróbálunk belőle valamit megérteni. Megpróbálunk rájönni, hogy mit üzennek nekünk ezek a történetek, vagy mit mondanak el a mi személyiségünkről. Merthogy örököltük a külsőnket, a hajszínünket, a habitusunkat, megtanulhatjuk belőle, hogy milyen vágyaink vannak valójában, nemcsak identitást ad, hanem személyiségerősítő is.

– Azért van ebben valami egyetemes érdeklődés is, egyre több (ál)családregényt látunk a nemzetközi irodalom porondján is.

– Az identitásunkat nyomozzuk, a közösséghez, a saját személyes múlthoz való viszonyt – ezt akarjuk tisztázni, ezért van ez most a levegőben, több munkában, erről szól például

György Péter

könyve is. Több ez, mint családregény. Minden esetben a múlt örökségével foglalkozunk.

– Könyvheti beszédében némileg sötét képet festett a jelenlegi irodalmi helyzetről, szólt a megszűnő könyves alapítványokról, megjelenési gondokkal küzdő íróbarátjáról. Mit féltenek igazán?

– Vegyes és összetett helyzetben élünk. Nem gondolom azt, hogy az írókat el kellene kényeztetni. Próbáljanak megélni a piacról, innen-onnan. Másrészt viszont a magaskultúrával szemben a társadalomnak mindig van szerepe. Azért, mert a magyar kultúra, az irodalom az egyetlen, amely a máról fog majd tudósítani a jövőnek. Ha tudni akarod, hogy miként éltek a harmincas évek Budapestjén, és meg akarod érteni, hogy működött, akkor az irodalomhoz tudsz fordulni, mert az mutatja meg a lelkét annak a világnak. És én akarom, szeretném hinni, hogy a ma Szegedéről is fognak majd így emlékezni, és nem kell a levéltárban, sárguló újságpapírok között kutakodni. Mert egy városnak nem az adja meg a lelkét, hogy szépek-e az utcák, vagy hogy virágzik-e a tulipán a Széchenyi téren – persze nagyszerű, ha virágzik. De az a lényeg, és akkor van itt élet, ha a kultúra élő dolog, és rólunk, mai szegediekről, mai emberekről szól. A kultúra bennünket örökít meg, ez pedig nagy felelősség.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.