Kultúra

Norvég családi operával indult az Armel

Norvég családi operával indult az Armel

2010. november 3., szerda
Norvég családi operával indult az Armel

A norvég Knut Vaage Veslefrikk című egyfelvonásos családi operájának magyarországi ősbemutatójával szerdán este elkezdődött az Armel Operaverseny és Fesztivál döntője Szegeden. A rendező Alföldi Róbert úgy jellemezte a darabot, hogy egy nagyon jó előadás, melyben egyrészt fantasztikusan szól a zene, másrészről vannak benne a hagyományostól eltérő zörejek, zajok. Az opera az elektronikát természetesen kezeli, akárcsak a rádióból hangzó zenei világot.

A bergeni Den Nye Opera produkciójában két versenyző énekel: a moldáviai születésű román lírai szoprán,

Iulia Vacaru

a címszerepet játssza, az orosz basszbariton,

Alexander Polkovnikov

pedig Don O’Day szerepét alakítja. Az opera történetének alapja egy norvég tündérmese, amely részleteit felhasználva

Torgeir Rebolledo Pedersen

libretista mai modern történetet írt – mondta

Knut Vagee

a premier előtt a szegedi Reök-palotában tartott közönségtalálkozón.

A főhős Veslefrikk barátaival a jó lányokat testesíti meg, akik szembe szállnak a Don O’Day vezette rossz fiúkkal. A történet végén természetesen a jók győzedelmeskednek, de az opera cselekménye egy fontos részletben eltér az eredeti meséétől: Veslefrikk és barátai nem állnak bosszút, hanem megbocsátanak ellenfeleiknek – árulta el a zeneszerző, akinek nem ez az első a fiatalabb generációnak szóló darabja, hiszen 1993-ban elkészítette a Peer Gynt gyermekváltozatát is. A darabot rendező

Alföldi Róbert

szerint az opera olyan fontos kérdésekről is szól – többek között a fiatalabb közönségnek – mint a gyerekmunka vagy a pedofília. A Veslefrikk azonban nem csupán az operák tartalmi hagyományaival szakít, Knut Vagee természetesen kezeli és illeszti zenéjébe az elektronikus hangzást, a mindennapi zörejeket és a rádióból felénk áramló muzsikát - fogalmazott a Nemzeti Színház igazgatója. Alföldi arról is beszélt, hogy mindig nagy kérdés, mikor egy másik kultúrával dolgozunk, hogy megpróbál-e alkalmazkodni hozzá, vagy megismerésére törekszik, vagy pedig egyetemes darabot rendez. „Fontosnak tartom, hogy egy másik kultúrában is érvényessé tudjon válni a produktum, ne csak az legyen benne érdekes, hogy egy másik kultúrkör szerint gondolkozik a darab” - így a rendező.

A nemzetközi operaversenyen immár a harmadik művet színpadra állító Alföldi Róbert úgy látja, most sikerült legpontosabban megvalósítania a fesztivál szervezőinek azt a célját, hogy a közönség ne csupán nagyszerű énekesekkel, hanem kiváló színészi teljesítményt nyújtó művészekkel találkozzon az általa rendezett darabban. „Nyolc fantasztikus színpadi ember – nem csak énekes – lép ma este színpadra. A két főszereplő végtelen nyitottsággal és kedvvel csinálta végig a próbákat” - beszélt a 70-75 perces opera énekeseiről a rendező. A két hétig tartó döntőn tizenhárom énekes verseng a legjobb női és férfi operaelőadói címért, a közönség pedig a legjobb produkciónak járó elismerésről szavazhat az előadásokat közvetítő Duna Televízió és az ARTE Live Web világhálós oldalán. A díjátadó gálát november 17-én rendezik a Szegedi Nemzeti Színházban.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.