A norvég Knut Vaage Veslefrikk című egyfelvonásos családi operájának magyarországi ősbemutatójával szerdán este elkezdődött az Armel Operaverseny és Fesztivál döntője Szegeden. A rendező Alföldi Róbert úgy jellemezte a darabot, hogy egy nagyon jó előadás, melyben egyrészt fantasztikusan szól a zene, másrészről vannak benne a hagyományostól eltérő zörejek, zajok. Az opera az elektronikát természetesen kezeli, akárcsak a rádióból hangzó zenei világot.
A bergeni Den Nye Opera produkciójában két versenyző énekel: a moldáviai születésű román lírai szoprán,
Iulia Vacaru
a címszerepet játssza, az orosz basszbariton,
Alexander Polkovnikov
pedig Don O’Day szerepét alakítja. Az opera történetének alapja egy norvég tündérmese, amely részleteit felhasználva
Torgeir Rebolledo Pedersen
libretista mai modern történetet írt – mondta
Knut Vagee
a premier előtt a szegedi Reök-palotában tartott közönségtalálkozón.
A főhős Veslefrikk barátaival a jó lányokat testesíti meg, akik szembe szállnak a Don O’Day vezette rossz fiúkkal. A történet végén természetesen a jók győzedelmeskednek, de az opera cselekménye egy fontos részletben eltér az eredeti meséétől: Veslefrikk és barátai nem állnak bosszút, hanem megbocsátanak ellenfeleiknek – árulta el a zeneszerző, akinek nem ez az első a fiatalabb generációnak szóló darabja, hiszen 1993-ban elkészítette a Peer Gynt gyermekváltozatát is. A darabot rendező
Alföldi Róbert
szerint az opera olyan fontos kérdésekről is szól – többek között a fiatalabb közönségnek – mint a gyerekmunka vagy a pedofília. A Veslefrikk azonban nem csupán az operák tartalmi hagyományaival szakít, Knut Vagee természetesen kezeli és illeszti zenéjébe az elektronikus hangzást, a mindennapi zörejeket és a rádióból felénk áramló muzsikát - fogalmazott a Nemzeti Színház igazgatója. Alföldi arról is beszélt, hogy mindig nagy kérdés, mikor egy másik kultúrával dolgozunk, hogy megpróbál-e alkalmazkodni hozzá, vagy megismerésére törekszik, vagy pedig egyetemes darabot rendez. „Fontosnak tartom, hogy egy másik kultúrában is érvényessé tudjon válni a produktum, ne csak az legyen benne érdekes, hogy egy másik kultúrkör szerint gondolkozik a darab” - így a rendező.
A nemzetközi operaversenyen immár a harmadik művet színpadra állító Alföldi Róbert úgy látja, most sikerült legpontosabban megvalósítania a fesztivál szervezőinek azt a célját, hogy a közönség ne csupán nagyszerű énekesekkel, hanem kiváló színészi teljesítményt nyújtó művészekkel találkozzon az általa rendezett darabban. „Nyolc fantasztikus színpadi ember – nem csak énekes – lép ma este színpadra. A két főszereplő végtelen nyitottsággal és kedvvel csinálta végig a próbákat” - beszélt a 70-75 perces opera énekeseiről a rendező. A két hétig tartó döntőn tizenhárom énekes verseng a legjobb női és férfi operaelőadói címért, a közönség pedig a legjobb produkciónak járó elismerésről szavazhat az előadásokat közvetítő Duna Televízió és az ARTE Live Web világhálós oldalán. A díjátadó gálát november 17-én rendezik a Szegedi Nemzeti Színházban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.