Kultúra

Szabadtéri: Hair – újratöltve + FOTÓK

Szabadtéri: Hair – újratöltve + FOTÓK

2010. augusztus 14., szombat
Szabadtéri: Hair – újratöltve + FOTÓK
Egy generáció nőtt már fel a Hair mellett, vele, és nélküle. Miloš Forman filmjét 1979-ben mutatták be az amerikai mozik, hozzánk a nyolcvanas évek közepén került a kultuszfilm, ami a hippikorszak „nagy passiójává” vált. Főszerepet kapott benne a zene, a tánc, a szerelem, a szabadság és az értelmetlen háború is. Szegedre musicalként robbant be, átrajzolva, megfiatalítva a történetet, de fiatalos színt is hozva a Szabadtéri Játékok repertoárjába. Persze a Hair Amerikában más értelmet kapott, mint Kelet-Európában. Akkoriban ritkaságszámba ment, hogy ilyen gyorsan eljusson egy nyugaton is vitatott mondanivalójú film a vasfüggönyön túlra. Talán a „testvéri” vietnami nép korabeli szenvedéseit, és a dekadens amerikai társadalmat a hidegháború egyik fegyvereként felhasználva szerette volna az akkori vezetés kultúra és értelemformálóként használni. Persze a filmet esztéták hada elemezte már pro és kontra, minden egyes képébe bele- és mellémagyarázva mindazt, amit az aktuális éra megkívánt. Szinte végzetszerű, hogy egy sikeres történet nem kerülheti el a musicallé válást, hiszen ezzel újabb rétegek hódíthatók meg. Sikeres választás volt a Szegedi Szabadtéri Játékok részéről, hogy ezt a zenés adaptációt színpadra állította. Sikeres, mert egy fiatalos, lendületes, sok zenével, tánccal fűszerezett történetet hozott a tornyok elé. Az a néző, aki a darab megtekintése előtt nem nézte meg a filmet, teljesen új érzést, új értelmezést kapott. Itt szinte tilosnak is mondanám a mozgóképes változat „előfogyasztását”, hiszen Forman 60-as évekbeli hippikorszak-ábrázolása gyökeresen mást mutat a Hairből, mint az, amit a Dóm előtt kapunk. Veszélyes is lenne a film után megnézni a musicalt, mert rögtön az összehasonlítás, és az amerikai mérce rabjává válnánk. Azonnal keresnénk az egyezőségeket, de leginkább a különbségeket. Mérnénk, latolgatnánk, miközben elveszne az „újratöltött” sztori sodrása, és új mondanivalója. Persze felnőtt az a korosztály, aki nem láthatta akkor és ott, abban a társadalmi környezetben a filmet. De Bagó Bertalan rendezésében bátran nyúltak a történethez és az óriási színpad adta lehetőségekhez, igazi tömegjeleneteket kidolgozva a szó legjobb értelmében véve. Már-már tradíciónak is tekinthető itt Szegeden, hogy a nézőtér, és a nézők is aktív szereplőivé válnak a történetnek, mintegy kivetítve a történetet, megmozgatva ezáltal testben és lélekben is a publikumot. Szemenyei János (Bukowski) már a darab elején megmutatta azt a varázslatos átváltozó képességét, mellyel mintegy keretbe foglalta a musicalt. Dolhai Attila Bergerje ugyan nem uralkodik annyira, mint azt megkívánnánk, de Kerényi Miklós Máté Woofja, György-Rózsa Sándor zseniálisan „négeresített” Hudja, és Vágó Bernadett Jeanije mégis közösen meg tudja adni azt az erőt, amivel a történet, és a karakterek is eggyé tudnak válni. A díszlet zseniális egyszerűségével és varázslatosan gyors átváltozásával a nézők elé tudja vetíteni a New Yorki Central Parkot, a sorozóirodát, Berger szüleinek „popcornos” otthonát, a börtönt, vagy épp Sheela születésnapi bálját, s nem utolsó sorban a vietnami háború poklát. A darab sok-sok csúcspontjának talán legszebbike Peller Anna (Sheela) vezetésével előadott autós „a capella”, ahol a végre minden szereplő megmutathatta igazán szép és valódi hangját, temperamentumát. Hogy valódi élménnyé tudjon tehát válni a „szegedi Hair”, hagyjuk hátra a filmet, érezzük meg azt a fiatalos lendületet, amit ez a remek színész-énekes-táncos csapat elénk tár. Lehet, hogy Forman mást akart mondani, de az eltelt harminc év sok-sok társadalmi, politikai, emberi változást hozott mind az óceánon túl, mind pedig nálunk.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.