Kultúra

Miklósa Erika: Valamiben nagyon „speciálisnak” kell lenni

Miklósa Erika: Valamiben nagyon „speciálisnak” kell lenni

2010. március 21., vasárnap
Miklósa Erika: Valamiben nagyon „speciálisnak” kell lenni
A Szegedi Tavaszi Fesztivál programjának részeként a Szegedi Nemzeti Színházban március 20-án Miklósa Erikát köszönthette a nagyérdemű az Ory grófjának női főszerepében. A Liszt Ferenc-díjas opera-énekesnőt Adéle de Formoutiers grófnő koloratúrszoprán szerepében egy héttel később a fővárosi közönség is hallhatja majd a Thália Színházban. Kevesen tudják, hogy a világhírű énekesnő pályája szempontjából milyen fontos (volt) Szeged…

– Sokan ismerik az egészen a Metropolitanig ívelő pályáját, jóval kevesebben tudják, hogy Szegedről indult.

– Valóban, a Kisszínházban. A főiskolások a Színigazgatót szerették volna vizsgaelőadásként bemutatni, és hiányzott egy koloratúrszoprán hely – én akkor a konzervatóriumban tanultam. Bátran vállaltam, és éppen

Pál Tamás

vezényletével 1989-ben itt Szegeden indult a pályám. De sok koncert, illetve a szabadtéri játékokon való szereplés is Szegedhez köt. Mindig ragaszkodom hozzá, hogy eljöjjek a szabadtérire nyáron, mégha én nem is énekelek.

– A Varázsfuvolabeli Éj királynőjével egy szegedi versenyt is megnyert, és énekelhetett itt előadást is.

– Akkor még nagyon kezdő voltam, nagy lehetőség volt számomra, hogy itt kipróbálhattam magam. Manapság többnyire egy-két szereppel csinálnak nagy karriert, mert annyira sok az énekes, lehetőség viszont alig van. Valamiben nagyon „speciálisnak” kell lenni. Az Éj királynője olyan nehéz szerep, hogy általában hiány van a jelentkezőkből. Nekem szerencsém volt, mert úgymond erre születtem, és voltam olyan bátor, hogy ezzel elindultam. Nem az a nehéz, hogy bekerüljünk, hanem hogy a színvonalat megtartsuk. 2004-ben ezzel értem el az operaházak csúcsát, a Metropolitan Operát.

– Sokáig megmaradt ebben a szerepben, nem vágyott másra?

– Hét év volt, amikor a főcsapás

Mozart

Varázsfuvolája volt, beleértve a Mozart-évet is, amikor szinte nem is énekeltem mást. Bevallom, volt egy olyan gondolatom is, hogy benne ragadok ebben a szerepben, de azután arra gondoltam, hogy akkor én leszek a világ legjobb Éj királynője… Azt gondoltam, hogy mikor már háromszázszor elénekeltem az Éj királynőjét, akkor abbahagyom a pályát, és csinálok valami mást, de akkor megtaláltak más dolgok. Nem hagytam abba, hanem elindultam a musical és az operett felé, ami mind-mind új energiát adott, és színesítik a repertoárom. Most már 20 éve vagyok a pályán, és arra vágyom, hogy kihívások találjanak meg – ilyen szempontból „sportos” típus vagyok.

– Öntől sohasem állt távol a könnyűzene, a könnyedebb műfaj, csak egy példát említve: tavaly Kálmán Imre A Bajadér című operettjének bemutatójában is láthatta a nagyérdemű. Egyszerre szereti mindkét műfajt?

– Mindig azt gondoltam, hogy ahhoz, hogy jó operaénekes lehessek, sok mindent meg kell tapasztalnom más műfajokból is, hogy minél színesebben tudjam átadni azt, amit egy-egy darabban közvetítenem kell. Ezért már a pályám elején sem voltam rest könnyűzenét énekelni. A Bajadérban az idei szezonra is vállaltam néhány előadást, és valószínűleg fogok is még, mert sokat jelentenek nekem ezek az alkalmak, mikor más műfaj művészeivel is megismerkedhetem. A népdalokhoz is nagyon erős a kötődésem: minden koncertem végén ráadásként magyar népdalt énekelek. – Úgy hallottam, az Ory grófjában is jól érzi magát, találkozott már korábban valamilyen formában a darabbal? – Készületlenül ért a felkérés, nem ismertem a szerepet, ugyanis ritkán játszott darabról van szó. Viszont örültem, hogy megismerkedhettem vele, mert valószínűleg a Metropolitanban is énekelem majd, úgyhogy a szegedi színpad most egy nagyon jó belépő, hogy kipróbáljam magam izgalom nélkül – hiszen itthon vagyok, olyan környezetben, amelyben jól érzem magam. Az Ory grófjában összetett és színes figurát alakítok: bár egy abszolút elegáns drámai hősnőt kell megformálnom, azért az irónia és a humor is része a karakternek. Remélem, és azon leszek, hogy más hazai fesztiválra is eljusson a darab, Anger Ferenc rendezővel és Pál Tamás karmesterrel ugyanis nagyon jól lehet együtt dolgozni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.