Kultúra

Színház: Fausttal búcsúzik az évad

Színház: Fausttal búcsúzik az évad

2009. május 11., hétfő
Színház: Fausttal búcsúzik az évad
faust22
Az idei évad utolsó bemutatójának játszását kezdte meg a Szegedi Nemzeti Színház pénteken Hector Berlioz Faust elkárhozása című operájának magyarországi ősbemutatójával. A Juronics Tamás művészeti vezető által rendezett és Gyüdi Sándor főigazgató által is dirigált darab jelzi: a színház vezetősége a komoly és színvonalas operák mellett kötelezte el magát.

Faust - egyike azon „örök témáknak", melyek számos alkotót megihlettek. A Berlioz-darab bevallottan

Goethe

Faustjának első része alapján íródott, jóllehet arányaiban, történetvezetésében eltér attól. Az első színpadképen Faustot (a szombati szereposztásban:

László Boldizsár

- főpróbán készült galériánkban

Wendler Attila

) látjuk, éneke első sorai jól rárímelnek a „magány mélyében" élő tudós klasszikus alakjára, mely hatásos kontrasztot képez a színpadi tömeggel, amely hamarosan megjelenik a színen. A későbbiekben a fausti filozófia háttérbe szorul. A tudományos fáradozásainak és egyszersmind létének kilátástalanságát megtapasztaló Faust ágyán hánykolódva, a méreggel teli üvegcsét szorongatva készül a halálra - eltalált effektus, hogy a színpad felemelkedik, és pont szemben van a fekvő tudós a közönséggel. A húsvéti ének és harangszó megmentő szava után Mephistopheles (

Kelemen Zoltán

) is színre - pontosabban „ágyra" - lép, és felajánlja, hogy megmutatja az élet derűsebb oldalát a kétkedő szobatudósnak. A vidám társaságban azonban Faust nem leli örömét - itt is, mint a darabban többször, kórusdalokat hallhatunk. Hamar elérkezünk a szerelem témájához, és Marguerite

(Tóth Judit)

meghódítása válik Faust legfőbb céljává. Ezután még gyorsabban - és jórészt a színpadon kívül - zajlik a további cselekmény: Marguerite, hogy Fausttal kettesben lehessenek, anyjának rendszeresen - a Fausttól kapott - altatót ad, míg végül megmérgezi őt. Zárda és ítélet vár rá. Faust, hogy megmentse kedvesét, nem tehet mást: odaadja lelkét Mephistophelesnek. Faust elkárhozik, Marguerite - a naivan elcsábított lány - pedig egy leereszkedő csigalépcső a mennybe indul. Amit nem mond el a zene, elmondja a tánc - remek táncbetétek kísérik végig a darabot, Kentaur díszletei és jelmezei is jól passzolnak a mű hangulatához. A fausti légkörnek megfelelően nagyon jól játszanak a fény és az árnyék folytonos kontrasztjával, a színpad, illetve a színpadi elemek mozgatása pedig hatásos látványt kínál. Mind zeneileg, mind cselekmény szempontjából élénkebbnek tűnik a második felvonás. A berliozi zene és szöveg itt mutatja meg igazán, mire képes - az első felvonás helyenként „andalítóbb" dallamait és az olykor nem különösebben erős szöveget a színészek jól kimért játéka és a precízen tervezett színpadi mozgás tölti meg élettel. Kelemen Zoltánnak jól áll Mephistopheles olykor humort sem nélkülöző szerepe, László Boldizsár pedig ügyesen formálja meg egyrészt a tépelődő-töprengő, majd szerelmes tudóst. A darab egyik csúcspontja vitathatatlanul Faust és Marguerite gyönyörű duettje, mely egyben azt is jelzi, hogy Berlioz a Faust-történetből elsősorban a szerelmi szálat emelte ki. A vég pedig hirtelen tragikussággal jön el: Faust bukása és Marguerite üdvözülése egy utolsó, nagy ellentétben oldja fel a darab feszültségét.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.