Kultúra

A nemzet színésze egy igazi tiszai „gyerek"

A nemzet színésze egy igazi tiszai „gyerek"

2009. február 26., csütörtök
A nemzet színésze egy igazi tiszai „gyerek"

Beszélgetés Király Leventével, Kossuth-díjas színművésszel

Van egy szegedi színész, aki otthon érzi magát az operettben, vígjátékokban, de olyan komoly szerepekben is leveszi a közönséget a lábáról lélegzetelállító játékával, mint a Galilei, vagy a Lear király. Az ötvenes évek végén fogadott örök hűséget Szegednek Király Levente, Kossuth-díjas színművész, a nemzet színésze, a város díszpolgára.

- Azt mesélik, hogy kalandos úton keveredett a napfény városába.

- Negyedéves főiskolásként játszottam a Nemzetiben, mikor

Ladányi Ferenc

, a Madách igazgatója, az előadás vége felé odajött hozzám és megkérdezte, volna-e kedvem a színházába szerződni. Persze - mi mást mondhattam volna végzősként? Csakhogy közben érvényben volt egy rendelet, miszerint minden végzősnek először vidékre kell szerződnie. E tényről csak a későbbi fegyelmi tárgyaláson szembesültem, mikor a bizottság kérdőre vont, hogy miért tárgyalok én egy igazgatóval a diplomám átvétele előtt. Így hát nem voltam túl jó hangulatban, mikor a Fészek klubban a vidéki rendezők mustráltak. Ezért amikor Komor István megkérdezett, volna-e kedvem Szegedre jönni, flegmán odavetettem neki: miért, van ott víz? Komor pedig lelkesen bólogatott: 'te hülye, ott folyik a Tisza.' Később már Vaszy Viktor levelét tartottam a kezemben, melyben örömmel értesít, hogy sikerült megállapítani a fizetésemet 1400 forintban.

- Végül aztán szó szerint tiszai „gyerek" lett.

- Az első társulati ülés után a titkárságon közölték velem, hogy nincs színészlakás. A nem túl kellemes hírt megemésztendő, lementem a Tisza-partra. A múzeum előtt állt akkoriban a Szabadság úszóház. Egy barnára sült férfi kedvesen köszönt, majd megkérdezte, kit keresek. Én meg mondtam, hogy a vizet. Behívott, a kabinjában átöltözhettem, majd bemutatott egy baráti társaságnak. Ő

Wirth István

volt, aki azóta is az egyik legjobb barátom, és őt követve én is úszóházi „gyerek" lettem.

- Akkor lehet, hogy ön vetette el a magvát a színész és az úszóházas baráti körnek? Hiszen ha jól tudom, sok művész jár az úszóházra, és sok pecás látogatja a színészbüfét.

- Lehet, hogy volt némi közöm hozzá, akkoriban mindenesetre egy nagy, tíz-tizenöt fős baráti társaság járt össze az úszóházon. Előtte nem volt sok közöm a horgászathoz. A hagyományos pecázáshoz semmiképp. A Duna mellett gyerekkoromban viszont találtunk második világháborús kézigránátokat, és azokat dobáltuk a folyóba, s mint a filmekben: feldobta a víz a halakat. De ez egy másik történet.

- Ha jól tudom az ön felesége egy igazi királynő.

- Nyáron a Tisza-parton, messze a várostól sátortábort vertünk. Friss házasként ragaszkodtam hozzá, hogy

Judit

feleségem is velem jöjjön. Kapott ő is egy kis botot; szerény úszósat. A férfiak komoly készséggel próbálkoztak fenéken. Egyszer csak kedvesen szólít, hogy Levente, valami viszi az úszót. Mondtam: húzzad, én pedig bementem a vízbe és megöleltem a halat. Igazi kapitális példány volt. Később mondták, hogy egy domolykó, az egyik legóvatosabb hal, ha a víz fölött csak megmozdul a fa, már el is úszik, nem könnyű horogra akasztani. A feleségem három ilyet is fogott, mi pedig alig néhány keszeget. Akkor nevezték el Juditot domolykókirálynőnek. Hát így éltünk mi akkor. Sajnos az idő kegyetlen múlása folytán már kihalt a társaság, ha jól tudom Wirth Pista,

Horváth Karcsi

és jó magam maradtunk még.

- Beszéljünk a szakmáról is, rögtön a diploma után Szegedre került és itt is ragadt, milyen útravalóval érkezett?

- 1959-ben végeztem. Nagyon tehetséges osztályfőnököm volt

Szinetár Miklós

, aki épp, hogy elvégezte a rendezői szakot, megkapott bennünket. Egy fiatalember világmegváltó aktivitásával szállt be a munkába. Vele

Sztanyiszvlaszky-módszer szerint tanultunk, és ezt vallom ma is alapállásnak. A színészet embernek ember által való ábrázolása. A fejből indul, átmegy a szívemen, majd a zsigeremen. Fontos a folyamat. Nem lehet lilára festeni az eget, mielőtt át nem préselem önmagamon a figurát, de ha ez megvan, akkor nálam az égbolt nemhogy lila, hanem hupikék is lehet. Meg kell érteni az embert, aki vagyok a műben, majd hitelesen eljátszani. Mindig szituációkból indulunk ki. Mint az élet maga. Csak a darab néhány óráig tart mielőtt legördülne a függöny, míg a valóság jó néhány évtized.

- Mit is jelent ez a lilaság?

- Talán

Zsótér Sándor

rendezéseinél tudnám érzékeltetni. Ő egy rendkívüli tehetséges ember, aki egyre letisztultabb rendezésben szeretne színpadra állítani darabokat. Az ügynök halálában például engem leküldött a büfébe, mikor a „lilás" instrukcióit adta. Persze ismert, hogy, ha nálam a fent említett elv teljesül, akkor jöhet akár a hupikék is. Szóval, amikor visszamentem, hogy az őrülési jelenetemet próbáljuk, bejött

Tímár Éva,

a szerepbéli feleségem, akinek a fején Totó kutya fülek voltak, és látom, hogy föl van festve a sárga téglás út a földre az "Óz"-ból, érzékeltetvén, hogy az ügynök milyen képzelt világot teremtett magának. Mindemellett nagyon szeretek Zsótérral dolgozni. Az ő tisztulási folyamatai például nekem is igazi próbatétel, a mesterség magas fokát követeli. A Galileinél például megtiltotta a gesztusokat. Egyre jobban arra törekedett, hogy csak a gondolat éljen. Nehéz volt. De fontos, kiemelt szerepet kapott a szem. A szemmel való játék. Amely egyébként a hétköznapi ember életében is nagyon sokat elárul, hiszen nem hiába a mondás: a szem a lélek tükre...

- Mi a legfontosabb önnek, ha felgördül a függöny?

- A színház attól színház, hogy mikor felmegy a függöny, ott élet van. És mikor lemegy, akkor azon aggódok, hogy vajon sikerült-e ebben maradéktalanul megformálnom a figurát. Így teljes az egész. Ezért a legfontosabb, hogy az eljátszott életet is megtöltsem hitelességgel.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.