Közlekedés

Az SZKT szerint sem koptatja a tram-train jobban a síneket

Az SZKT szerint sem koptatja a tram-train jobban a síneket

2023. március 27., hétfő
Az SZKT szerint sem koptatja a tram-train jobban a síneket

Lázár János építési és közlekedési miniszter korábban már kijelentette, hogy a tram-train nem terheli jobban a síneket Szegeden, mostanra pedig a Szegedi Közlekedési Társaság is kijelentette ezt.

A baloldal által mindennel is támadott vasútvillamos beruházásban az utóbbi hetekben a sínkopás került az élre. Miután kiderült, hogy több ívben is cserélni kell a síneket, rögtön ugrottak: ez bizony a tram-train miatt van. Még Vadai Ágnes is erről kérdezte Csepreghy Nándor államtitkárt.

Mint az SZKT közleményében kiemeli, a legtöbben a a hazai sajtóból tájékozódnak a vasútvillamosról. ,,A sajtó felerősíti ennek az újszerű üzemnek a problémáit és kihívásait, így az üzemeltetés objektív megítélését torzítja." - teszik hozzá. Megjegyzik, hogy a tram-traint fontos infrastruktúrának tartják, és hogy a kezdeti nehézségek óta sokat fejlődött.

- A vasútvillamos járatok Szegeden belül az SZKT által üzemeltetett meglévő pályahálózaton közlekednek. Pályahálózatunkon a legutolsó rekonstrukció 2011-ben történt. Hálózatunkra alapvetően jellemző, hogy hosszú egyenes pályaszakaszokat 25-30 m-es sugarú ívek választják el.

Ezek a villamosvasúti pályahálózaton kissugarú íveknek számítanak, ahol bármely hazai és külföldi villamosvasúti üzemben folyamatos és intenzív kopások tapasztalhatók, függetlenül az erre közlekedő vaskerekes járművek típusától

- szögezi le közleményében az SZKT. Hozzáteszik, a kopásoknak van egy elfogadható mértéke, amin túl az ilyen sínszálakat először felhegesztéses technológiával javítják, majd a síneket cserélik. Azt is megjegyzik, bár a vasútvillamos megjelenésével éri a sínpályát többletterhelés, de ettől függetlenül is egy ,,évtizedes, többször felhegesztett" pályaszakaszon közlekedik, aminek már eleve a felújítását tervezték, mivel többször felhegeszteni a jelenlegi sínpárokat már nem lehet.

Felteszi szakmailag a kérdés azonban a szegedi társaság, hogy terhelheti-e jobban a tram-train a síneket a szegedi villamosokhoz képest? A rövid válasz az, hogy nem. A bővebb válasz pedig, hogy a szegedi villamosokat jelentő PESA 120Nb típusú szerelvény 115 kN, a tram-train Stadler Citylink szerelvényei pedig 120 kN terhelésnek teszik ki a síneket.

- A Stadler Citylink vasútvillamos járműve miután nagyvasúti pályán is közlekedik, robusztusabb kivitelű, így átlagos utas-terhelés mellett is magasabb tengelyterhelésű és nagyobb tengelytávú a forgóvázon belül. Cserébe viszont nagyobb kerékátmérőjű és hagyományos forgóvázas kivitelű, ami csökkenti a pályára gyakorolt dinamikus hatásokat. A PESA 120Nb közúti villamos járműve kisebb átlagos tengelyterhelésű és kisebb tengelytávú; cserébe kisebb kerékátmérőjű és ún. multicsuklós kialakítású a 100 %-os alacsonypadlós kivitel elérése végett, ahol a futómű együtt fordul el a kapcsolódó kocsiszekrénnyel - írja le részletes megállapítását az SZKT.

Ezzel együtt pedig leszögezi, hogy nem jelenthető ki, hogy a tram-train jobban terhelné a síneket a PESA villamosoknál.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.