Nem véletlen és nem oktalan volt felháborodva Peller Károly, aki a közgyűlés kulturális bizottságának ülésén jelentette be, hogy visszavonja a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatói pályázatát. A népszerű színművész a döntését azzal indokolta, hogy hogy statisztának érezte magát a színházigazgatói pályázatban, amit színjátéknak nevezett, amelyben nem kíván részt venni, mondván, már korábban nyertest hirdettek, majd visszavonta a pályázatát.
A Szegedi Nemzeti Színház főigazgatói pályázatának kiírása óta egy dolgot szinte biztosra lehetett tudni: Barnák László élvezi a szegedi városvezetés bizalmát. A színházigazgatóként öt éve dolgozó színész-rendező annak ellenére fekszik jól a város vezetésének, hogy rengeteg kritika érte munkáját.
még akkor sem, ha rendezőként, vagy éppen színészként nem nagyon lehet belekötni a munkájába. Szilágyi Annamária, a szegedi színház művésze februárban éles kritikát fogalmazott meg a főigazgatóval szemben, amikor azt mondta: a társulat szakmailag nagyon le van maradva.
A színház főigazgatója 2021 óta a Szegedi Szabadtéri Játékok igazgatója is. A város egyik legrégebbi brandje az előző vezetés alatt fénykorát élte, de a váltás itt sem jött jól. A nézőszám tízéves mélypontra zuhant, amit egyre nehezebb a pandémiával vagy éppen a gazdasági helyzettel magyarázni, sokkal inkább a szakmai berkekben is sokat kritizált repertoár az oka ennek. De az emlékezetes esőnap botrány is azt mutatja, hogy nem biztos, hogy Barnák László a jó megoldás.
Persze azt sem szabad elfelejteni, hogy katasztrofális anyagi következményekkel járt a Szegedi Szabadtéri Játékok másfél évvel ezelőtti megszüntetése és a Szabadtéri „beolvasztása” a Szegedi Nemzeti Színházba.
Amikor a közgyűlés baloldali többsége megszavazta az egyesülést és megszüntette a szabadtérit működtetőt céget, ezt a forrást kidobta az ablakon. A városvezetés, szakmai berekben is hibánsak tartott döntéséhez pedig asszisztált és végre is hajtotta Barnák László.
A kritika ellenére Botka László igencsak kedveli a direktort. Ennek oka pedig egyszerű: szép csendben teszi a dolgát, nem szól, nem kér és nem ellenkezik. Pedig a folyamatos megszorítások miatt lenne oka jelezni: ez így nem fog menni.
Így inkább csendben maradt és igyekszik mindent megoldani, hogy a városvezető céljainak megfelelően a színház anyagi ellehetetlenülésével is ekézhesse a kormányt.
Hogy a pályáztatás csak látszatverseny volt, arra éppen Botka László világított rá, amikor március 6-án tulajdonképpen lezárta a pályáztatás folyamatát.
Némileg előreszaladt az időben Botka, aki nagyot hibázott ezzel. Ugyanis a vonatkozó jogszabály értelmében a döntés azt jelenti, hogy a bizottság kizárólag Barnák László pályázatát támogatta, mivel egyedül a jelenlegi főigazgató elképzelése kapott többséget a szavazáskor.
Amennyiben azonban a szakmai bizottság javaslatától eltérő döntést hoz, azt köteles megindokolni és az indokait nyilvánosságra hozni.
Erre egyébként a poszt alatt fel is hívták a figyelmét, természetesen hiába - sem a poszt, sem az eljárás nem változott.
Peller Károly azzal, hogy visszavonta pályázatát, belátta, hogy esélytelen. Nem szakmailag, mert az ebben a pályáztatási folyamatban keveset nyomott a latban. Azzal találta magát szemben, amivel a szegediek nap mint nap találkoznak.
Ne legyen illúziónk, a baloldal pénteken úgy szavaz majd, ahogy Botka László jóval korábban döntött és ahogy március 6-án azt nyilvánosságra is hozta. Cseppet sem gusztusos, de igen látható nyilvános nyomásgyakorlás.
A színház főigazgatói posztjára Barnák László mellett Tóth Péter is pályázott, a pénteki (04.28) közgyűlésen születhet döntés a kinevezésről. A megbízatás öt évre szól.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.