Közélet

A karácsonyi tizenketted után: farsangidőbe értünk

A karácsonyi tizenketted után: farsangidőbe értünk

2022. január 9., vasárnap
A karácsonyi tizenketted után: farsangidőbe értünk

A tizenkét napos kisdedköszöntő ünneplés – amit a népnyelv karácsonyi tizenkettedként jegyez – január 6-án, vízkereszt napjával ér véget. És megkezdődik a tél búcsúját siettető, az erőgyűjtést segítő farsangibál-szezon.

A jeles nap neve, Vízkereszt arra utal, hogy a legenda szerint a vándorprédikátor János ekkor keresztelte meg a Názáreti Jézust a Jordán vizében. A nap más fontos biblikus eseményt is idéz: a napkeleti bölcsek, a „háromkirályok” betlehemi látogatását.

A néphagyomány ezt a Háromkirály-járás

ősi szokásával őrizte, amíg tudta. A pásztorgúnyát öltött és köszöntésre indult fiatalokat a dolog szellemisége mellett biztosan a sarkallták azok a földi javak is, amelyek szolgálatuk jutalmaként kolbász, hurka, szalonna, vagy épp édesség képében jelentek meg. Ez egyébként a vízkereszt-napi alamizsnagyűjtés évszázados szokását is felidézi. Jobbára csak az emlékezet őrzi ezt a régmúltból, de néhány helyen, jobbára a határainkon túl élő magyarok körében alkalmasint ma is megéled. A hagyományrendből kikopott szokásaink őrzői, a szellemi kármentők: az iskolai csoportok, tradícióőrző közösségek viszik tovább az egykori kántálók szavait.

iouhbziu

Hejj regö rejtem… – éneklik a sámánvilág nyomait is őrző szöveget,

ahogy kiadja az évszázadok óta ismert köszöntőének:Happ, happ, fássáng! / itt őtték az ártányt, / nem adják a máját, csak a szalonnáját.” Szegény ártány, sorsa szomorú, de ha nem ölték volna le, nem lenne se szalonna, se kolbász… Jókívánsággal folytatódik a köszöntő: „Adjon az Úristen ennek a gazdának / két szép ökröt, három véka árpát, négy véka rozsot, / hejj regö rejtem, azt is megadhatja az a nagy Úristen.” Ahány tájegység, annyiféle kívánság, és ahány köszöntőt mondó kisember, annyi szövegváltozat, úgymint: adjon az Úristen nyolc kis bérest. A gazdának arany ekét a kezébe. Arany búzát a földjébe. Meg persze kulacsába bort, mellé kalácsot. A ráadás: a gazda és mindahány családtagja „olyan egészségös legyön, mint a makk!” A farsang persze nem csak kis regösöket termett: kezdődtek a bálok és a maskarás vigadalmak.

Alakoskodók, maskarások ideje

volt ez egykor, főként a sejtelmességre fogékonyabb vidékországban, annak az igazságnak megfelelően, hogy az álarc mögé rejtekezés – ősi emberi vágy. Az alakoskodás játék, szórakozás. A farsang, az itt élők nyelvén fássáng Bálint Sándor szerint: „Már a középkorban a zajos mulatság, lakodalom ideje, amelyet kozmikus emberi igénye miatt az Egyház is tűrni volt kénytelen.” Az egyes korok farsangi báljainak lényege nem, de stílusa élesen eltért. Példaként - múlt század, 30-as évek: fegyelmezett, komoly, szertartásos „alakoskodók”. Ellentettje az 50-es évek pizsamás diák maszkabálja: a jelszó csak lazán! Elmúlt? El. Bár néhány éve Szegeden volt még maskarásbál, a Farsangi Cuháré…

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.