Közélet

Fokker a szántóföldön: felderítőgép katasztrófája, 1931

Fokker a szántóföldön: felderítőgép katasztrófája, 1931

2021. szeptember 26., vasárnap
Fokker a szántóföldön: felderítőgép katasztrófája, 1931

Az ország hadi képességét jórészt lenullázó békediktátum csak június 4-e után lépett életbe, mégis, kockázatos volt a februári lépés. Ezért hozták létre a gazdaságinak tűnő Magyar Aeroforgalmi Rt.-t. Egy virtigli fedőcéget a valós cél elrejtésére. Az első járat épp Szegedre indult: Albertfalváról hozott 1600 darab újságot.

A francia tábornoknak hála

A megszálló erők a repülés minden formáját irtani igyekeztek, így a városokat felügyelő katonák szerepe megnőtt. Szeged szerencsésnek mondhatta magát: Pusztai János 2002-es tanulmányában olvashatjuk: „A nagy műveltségű városkormányzó, De Tourne tábornok igyekezett emberségesen közeledni az aviatikusokhoz. Nem tiltotta azt, amire nem volt parancs. Engedélyezte a futár-, a postarepüléseket, a katonai légi felderítéseket, a ’szegedi kormány’ katonai bázisának létrehozását, benne egy repülő csoporttal.” A tilalom ellenére 1921-ben repülő-meteorológiai állomás is létesült. Állástalan pilóták gyülekeztek a városban.

A pilótasorskönyben írva van

A katonarepülők málhazsákjában mindig volt imakönyv. Bár a végzetes pillanatban imára már nem futotta, soha. És olykor békeidőben is megtörtént a katasztrófa, kivált a repülés korai idejében. Szeged sem kerülhette el az áldozatot. 1931. április 24-én ezt kopogták a távírók: Pénteken súlyos szerencsétlenség történt a repülőtéren. Vitéz Bessenyey Lajos és Szénási Imre pilóták fölszállás közben szenvedtek balesetet. A szerencsétlenség okát a vizsgáló bizottság kormányhuzal-szakadásban állapított meg. A két pilóta súlyosan megsérült. A legendás repülő, a felderítés kulcsmodellje, a Fokker javíthatatlanul összetört. A szemtanúk szerint a földet érés előtt a pilóták kiugrottak. Az másnap derült ki: csak egyikük volt szerencsés. Bessenyey Lajos belehalt a fejsérülésébe. Búcsúztatóján a ravatalon lezárt cinkoporsó feküdt. Virágeső hullott rá. A repülőgépek törzsére fekete fátylat feszítettek.

Egy katonatiszt-vándorfotós

A 20-as évektől a tiltott katonai repülés egyik álcája volt: a vízirendészet a katonai irányítású Királyi Folyamőrség kötelékében legalizálta a tavak és folyóvizek légi szemléit. A pilóták fedőneve „folyamőr” volt. Egyikük a háború kitüntetett tisztje, Szent-Istvány Dezső felderítőpilóta. Küldtetéseire vitte a fényképezőgépét, és nagy gyűjteményt hagyott ránk – köztük a szegedi Fokker-katasztrófa képeit. Aztán őt is elérte a pilótasors. A legutolsó fotót már más csinálta…

*

A képek forrása: Fortepan, Szent-Istvány Dezső

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.