Szedett-vedett ötletek, átgondolatlan tervezés és kellemetlen rakpartlezárás helyett mi, szegediek tegyük a Tisza-partot a város valódi főutcájává!
A múlt héten, aki a rakparton járt, élet nélküli forró betontengert láthatott – szegedi lakosok sehol. Ez lett az eredménye a rakpart szegediek meghallgatása nélküli lezárásának. A politikusok nem akarják és tudják megérteni a szegedieket! A Tisza-part vállalkozóit, a belvárosi lakosokat, a rakparton közlekedőket, a FOKA-n fürdőzőket, a Sárga üdülőtulajdonosait, a vízisportok szereplőit, a zöldturizmus látogatóit.
A szegediek két évtizede várják, hogy a „Tisza – Szeged főutcája” ne csak politikai propaganda, ne csak hangzatos kampányszöveg legyen. A Szegedet szerető és azért tenni kívánó vízügyi szakemberek, építészek, sportvezetők, egyszóval minden lokálpatrióta érintett 2005-ben már egyszer összefogott. Létrehoztak egy egységes, átfogó koncepciót a fejlesztés fő irányainak kijelölésével, az érdekeltek bevonásával.
Mindenkinek tudnia kell azt, hogy a Városháza akkor lesöpörte ezt a komplex városépítő projektet az asztalról!
Egy nagyvállalkozó kapta meg az erre szánt forrásokat, így épült fel a Napfényfürdő tornya, és így sorvadtak el a szegediek kedvelt fürdőhelyei: a Partfürdő, a Lapos, a FOKA, a Sárga. Itt a bizonyíték, hogy
sem erejük, sem tehetségük sincs a Tisza-part egységes, átfogó fejlesztéséhez!
Múlt nyáron színes rajzokkal ámították a szegedieket. Majd megirigyelték a Rotary-tanösvényt és a Felső-Tisza-parkot kialakító civileket, és egy gigakötőt építettek a Partfürdőn. A politikai haszonszerzés reményében minden szabályt áthágtak, de csak az uszadékot sikerült feltorlaszolni. Ezt követően is folytatták az ámokfutást: Budapestről importált ötletként a túllelkesült fiatalok lezárták a rakpartot a szegediek véleménye nélkül!
A Tisza valóban Szeged főutcájává válhat egy átfogó és egységes koncepcióval: kulturális és zöldturisztikai lehetőségeit úgy használhatnánk ki, hogy közben egy élhető környezetet termetünk a szegedieknek és a turistáknak, így megélénkítve a szegedi vállalkozásokat. Álkonzultáció ámító rajzokról, szedett-vedett ötletek, átgondolatlan rakpartlezárás és a szegediek véleményének figyelmen kívül hagyása helyett a következő alapvetésekkel lenne érdemes hozzálátni a Tisza-part fejlesztéséhez:
Fontos leszögezni, hogy a szegediek életminőségének, a város élhetőségének javítása legyen a projekt fő célja. Ehhez a szegedi vállalkozások megerősítésére van szükség, hogy munkahelyeket tudjanak biztosítani nekünk, szegedieknek.
A szegedi belvárosban és rakparton is az elmúlt két évtizedben méreteket öltött fesztivál- és buliturizmus helyett a fenntartható, igényes, környezetbarát ökoturizmus támogatásával is vonzó célponttá válhat Szeged, ha a Tisza-part fejlesztése végre megkezdődik. A természeti, vízi és kulturális értékeinek jobb pozicionálására, üzletileg eladható formában való megjelenítésére van szükség a környezetünk védelme mellett. A fesztiválok számára valóban nem a Széchenyi tér jelent megoldást. Jöjjön létre egy új Városliget a bulizóknak és fesztiválozóknak: megfelelően kiépített infrastruktúrával az újszegedi leendő déli hídfő alatt új, zöldmezős területen, a város szélén! (Ez szerepel Szeged városszerkezeti tervében is.) Maradjon meg a Tisza-part a nyugodt zöld- és kékturizmusnak. Ezen túl készüljön fel a belvárosi rakpart szállodahajók vonzására, a konferencia- és hivatásturizmus kiszolgálására is.
Rotary-tanösvény, Gergő-liget és a Felső-Tisza-park - néhány példa arra, hogy kis beavatkozásokkal, szabadtéri elemek kihelyezésével sokat tehetünk a szegediek öröme érdekében. A járványhelyzet is megmutatta, hogy a „kis távolságok városa” felfogásban érdemes gondolkozni: tehermentesíteni kell a Belváros zsúfoltságát. Erre megoldást jelenthet a Tisza-part hullámterének átgondolt parkosítása.
Egy egybefüggő, de karakterében részenként eltérő zöld folyó menti park nagyban hozzájárulna a szegediek életminőségének javuláshoz: csökkenne a sok stressz, egészségesebb életet élhetnénk. Ehhez a hullámtér körbejárhatósága hiányzik: rekortán futópályák, gyalog- és bicikliutak, tanösvények, kondiparkok, verseny- és terepkerékpáros útvonalak. A folyón is megélénkülne a vízi élet: csónakbérlés, evezés, vitorlások.
Zöld fák nélküli szürke betonmonstrum a belvárosban, hajléktalantanyák a hullámtérben, jövőképért kiáltó üdülőtelepek, építészetileg széttartó, kevésbé igényes városkép fogadja most a Tisza-partra látogatót. Átfogó fejlesztéssel megoldhatóak lennének ezen problémák: a Tisza-partnak nemcsak évezredes múltja, de prosperáló jövője is lenne.
Eldöntött tény, hogy Szeged rendezi az építés alatt álló új felső-Tisza-parti Pick Arénában a kézilabda-Eb csoportkörét. Azonban egy ide látogató számára nem lenne túl vonzó a Tisza-part a szegedi partja a nagyállomástól a kézilabdacsarnokig. Miért nem tűzzük ki célként, hogy a szeged egy sportfőváros legyen a Tisza mindkét partján? Evezős regatta, vízi karnevál, sárkányhajó-fesztivál. Ennek eléréséhez a rakparti út kiépítése szükséges megfelelő infrastruktúrával a Boszorkányszigettől, összekötve a leendő déli hídfővel és a vasútállomással, egészen a Belvároson át a közúti rakpart szélén gyalogos útvonallal (mert igenis szeretünk szegediként a rakparton sétálni!) a Vízitelepig, majd a Sárgán Tápé határáig. Ugyanígy a leendő Városligettől (az újszegedi oldalon) a Parfürdőn át a Maros-partig. Legyen nézőtérül szolgáló létesítmény is kialakítva a vízisport-bajnokságokra.
Egyszer, 2005-ben már sikerült az érintettek összefogása és egy átfogó terv kidolgozása. Most is erre lenne szükség: aktualizálva az anyagot a fő célok, beavatkozási pontok kijelölésével! A külső városrészeket is bevonva a Tisza hullámterének rendezésébe, minden érintettet meghallgatva! A fenti alapelvek mentén mik lehetnek a legfontosabb problémák és lehetőségek az egyes hullámtéri szakaszokon? Következő részeinkben folytatjuk.
Mayer Balázs
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.