Lassan minden ötödik szegedi kerékpárral közlekedik, holott a kétezres évek elején alig volt erre példa. Ennek ellenére továbbra is éles a helyzet az autósok és a biciklisek között, többek a megkülönböztetést látják a probléma gyökerének. A két keréken gurulók szeretnének folyamatosan haladni felesleges bukkanók és kitérők nélkül, az autósok a körültekintésre hívnák fel a figyelmet.
Szegedet éghajlata, domborzata, a körutas szerkezete és a széles útjai alkalmassá teszik arra, hogy kerékpáros város legyen. Az elmúlt években emelkedő tendenciát mutatott azoknak a száma, akik mellőzték a gépjárművezetést, és helyette inkább ezt a környezetbarát módját választották a közlekedésnek. Lassan minden ötödik ember két keréken járja a várost.
Ifjabb Csüllög Imre
a Magyar Kerékpárosklub szegedi tagja portálunknak elmondta: jelenleg sok kerékpáros létesítmény van, azonban ezek működési elve és minősége már eléggé problémás. A városban komoly tényező a bicikli használata, ez magában rejti a lehetőségét annak, hogy igazán kerékpárosbarát várossá váljon. Összességében már most sokkal előrébb jár, mint más alföldi nagyvárosok. Sok kerékpárút van, de a biciklis közlekedésnél nem kerékpárutakban kell gondolkodni. „Az egész várost átjárhatóvá kell tenni a gyors, a kényelmes, és biztonságos közlekedés érdekében. Van, ahol elég forgalmat csillapítani, mint a 30-as zónákban, vagy gyalogos-kerékpáros övezetet kijelölni, esetleg irányban használhatóvá tenni egy-egy utcát. Lehet kerékpáros nyomokat, vagy sávokat is festeni az úttestre. Sajnos sok helyen elkülönítették a biciklizőket, fölvezették őket a járdára. Mára kiderült, ezek a létesítmények nem biztonságosak, így a jövőben igény lesz a kiváltásukra is. Több fejlesztésre lesz szükség, egy részük már tervezés alatt áll. A szegedi közgyűlés által a nemrégiben elfogadott Kerékpárforgalmi Hálózati Terv részletesen foglalkozik a kerékpározással és sok megoldási lehetőséget kínál a jövőre nézve” – tette hozzá. Egy szegedi kerékpáros portálunknak azt mondta, problémának látja helyi szinten a látszólag nagyon kiépítettek utakat, amik változatos jellegűek. „A Csongrádi sugárúti kerékpárútra nem mernék kimenni egy 10 éves gyerekkel, mert veszélyes az autók közt szlalomozni. A felújítási munkálatoknál sem figyelnek a kétkerekűvel közlekedőkre, tipikus példa a Dóm tér, ahol hetek óta ott van egy óriási bukkanó. Olaszországhoz vagy a volt jugoszláv tagállamokhoz képest jobban vigyáznak az autósok a biciklisekre. Előfordul, hogy még akkor is elsőbbséget adnak, ha nincs elsőbbségük. Ugyanakkor lámpát még mindig kevesen használnak, a szükséges KRESZ által előírt felszerelések igen gyakran hiányoznak. Nem az a probléma, hogy képzetlenek a kerékpárosok, az autós az autóban még tudja a szabályt, kerékpáron korlátozottan, gyalogosan pedig totálisan elfelejti azt” – jegyezte meg a fiatalember. Egy másik biciklis ellenvéleménye szerint az autósok egyáltalán nem figyelnek, így közlekedés közben kénytelen azon aggódni, hogy ne üssék el. Még a biciklisek az autósokra addig a gyalogosok a kerékpárosokra bosszúsak. Többen is panaszkodtak szabálytalankodásokra. Egyikük kiemelte: gyakran a gyalogosoknak kijelölt helyeken is közlekednek, úgy kell elugrani előlük.
S. Ákos
szerint a biciklisek úgy közlekednek, ahogy kedvük szottyan. „Nem figyelnek a környezetükre, nem néznek a körül mielőtt elfordulnak”– fogalmazta meg problémáját a felháborodott autós. Ifj. Csüllög Imre nem tenne különbséget autósok és kerékpárosok között. Mivel sokakat érint a téma, ezért a feszültség egyik okának a megkülönböztetést tartja. Azt mondja, az egzisztenciáját féltő, a belső feszültségekkel küzdő társadalomban könnyen megindulhat a bűnbakképzés, az ellenségkeresés. „Az a biciklis, aki ma bevágott elém az lehet, a kollégám sógora, aki előző nap még autóval vitte a gyerekeket az óvodába. A közlekedésben mindenki részt vesz valamiképpen” – fogalmazott. Véleménye szerint inkább olyan intézkedéseket kellene hozni, amelyek nem nehezítik meg a biciklisek mindennapjait. Rendszeres és most is aktuális probléma, hogy a városi rendezvényeknél nem közlik előre a lezárásokat, terelőutakat sem jelölnek ki, így sok bringázó szegedi és turista keveredik bosszantó helyzetbe. Több balesetet okoznak az elavult elkülönített kerékpárutak, melyeknél a házfalak, a növények, a parkoló autók eltakarják a közlekedőket egymás elől, és így túl későn veszik észre egymást. Mint mondja a legutóbbi látványos intézkedés a Fekete sas és a Kiss Ernő utca kereszteződésében az elsőbbségi szabályok megváltoztatása volt. A közútkezelő nem áll túlságosan pozitívan a dologhoz, STOP táblát raktak ki a nagyobb forgalmú, túlnyomó részt biciklivel használt utcának, rendes indokolás nélkül. A fölgyorsított forgalmú Kiss Ernő utca ugyanakkor bevonzza az autókat a belvárosba, így véleménye szerint ez az intézkedés jó példája annak, hogy az átgondolatlan közlekedésszervezés hogyan rontja le az élhető városért tett erőfeszítéseket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.