Közélet

Maróth Miklós: az iszlám kockázatként tekint a többi vallásra

Maróth Miklós: az iszlám kockázatként tekint a többi vallásra

2017. szeptember 27., szerda
Maróth Miklós: az iszlám kockázatként tekint a többi vallásra

Az iszlám törzsi vallás, tagjai egy 7. század eleji törzsi szokásrendszert követnek, és kockázatként tekintenek a többi vallásra - mondta Maróth Miklós orientalista, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja szerda este Budapesten, a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen tartott előadásában.

Maróth Miklós

kiemelte: a Mekkából Medinába menekülő Mohamed vallási közösségét törzsi alapon szervezte meg. Ilyen törzsi alapú törvény az iszlámban az egymás iránti végtelen szolidaritás vagy az idegenekkel való szövetkezés tilalma a törzs tagjaival szemben. Egy ilyen közösségben a más vallásúak idegen testnek bizonyulnak, és biztonsági kockázatot jelentenek - tette hozzá a Széchenyi-díjas tudós. A kutató beszélt arról, hogy mivel a muzulmánoknak kötelességük Mohamed utánzása, az iszlám egész történelme alatt hasonlóan viselkedett a más vallásúakkal, mint Mohamed. A meghódított keresztény területeken a muszlimok rátelepedtek a keresztényekre, akiknek adózniuk is kellett, amiért nem követik az igaz hitet. Valahányszor pedig "fölfordulás támadt a világban", a muszlimok mindig hazamentek, és jókora vérengzést rendeztek valamelyik keresztény közösségben. Mivel azonban a keresztényeket be tudták építeni saját társadalmukba, magukról azt az önképet alakították ki, hogy toleránsak. Ez a kettősség - toleráns énkép és keresztényüldözés - mindvégig benne van az iszlám történetében, és szép lassan a keresztény közösségek felszámolásához vezet - jelentette ki. A keleti keresztényekről szólva Maróth Miklós úgy fogalmazott: ha nem a római katolikus egyházhoz tartoznak, "hajlamosak vagyunk ezekre a keresztény közösségekre mint eretnekekre tekinteni, és levenni róluk a kezünket". De ezek az emberek megőriztek olyan gondolkodást, mentalitást a kereszténységből, amelyik a "mi kereszténységünkre is jellemző volt a korai korszakban a Római Birodalomban. Ekkor a keresztények közössége szeretetközösség, szolidaritási közösség volt" - fogalmazott. A tudós példaként említette, hogy ha egy római katona fogságba esett a barbárokkal folytatott háborúban, akkor rabszolga lett, a római állam pedig nem törődött többé vele. Ezzel szemben a keresztények utánamentek a keresztény hadifoglyoknak és kiváltották őket. Hozzátette: egyetlen más vallás sem törődött híveinek evilági jólétével, csak a kereszténység. Ez az európai kereszténységben megváltozott, a kereszténységből feudális egyház lett. A keleti keresztény közösség azonban megőrizte a kereszténység kezdeti vonásait. A közel-kelet keresztényekben nem az eretneket kellene látni, hanem a "lelkünkbe kellene nézni", szolidaritást mutatni velük és példát venni róluk - mondta Maróth Miklós.

Fülöp Attila

, az Emberi Erőforrások Minisztériumának egyházi, nemzetiségi és civil társadalmi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkára köszöntőjében kiemelte: a közel-keleti keresztények tragédiája és Európa keresztény önfeladása között hiba lenne nem észrevenni az összefüggést. A helyettes államtitkár

Szent II. János Pál

szavait idézte, aki 1991-es magyarországi látogatásakor azt mondta: ".azoknak az ideológiáknak az összeomlása, amelyekkel néhány európai kormány az evangéliumot próbálta helyettesíteni, légüres teret teremtett". Ez a légüres tér ma még inkább érezhető, maguk az európaiak idézik elő azzal, hogy feladják saját kultúrájukat, identitásukat. A légüressé vált teret azonban idővel mindig betölti valami más - mondta. Az előadás előtt levetítették

Jordan Allott

Our Last Stand című dokumentumfilmjét azokról a Mezopotámia területén élő keresztényekről, akik az állandó üldözés ellenére sem hagyják el szülőföldjüket.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.