Közélet

Csépe Valéria: a köznevelés tartalmi megújításának fókuszában a gyermek áll

Csépe Valéria: a köznevelés tartalmi megújításának fókuszában a gyermek áll

2017. március 28., kedd
Csépe Valéria: a köznevelés tartalmi megújításának fókuszában a gyermek áll
pedagogiai_estek_csepe_valeria07_gs

A köznevelés tartalmi megújításának fókuszában a gyermek áll - hangoztatta a területért felelős miniszteri biztos kedden Pécsett.

Csépe Valéria

az Oktatási Hivatal (OH) Tavaszi pedagógiai napok című rendezvénysorozatának pécsi eseményeit megnyitó konferencia plenáris napján kifejtette: a 21. század eleje óta a társadalom és a munka világa által elvárt, megkövetelt készségek megváltoztak, amihez dinamikusan alkalmazkodni képes oktatási tartalmat, módszereket és szabályozást kell megalkotni. "Meg kell tanítanunk a gyermekeinket dinamikusan, konstruktívan, kritikusan gondolkodni", akár élethosszig - mondta a miniszteri biztos. A megfelelő eredményt - az átalakuló világhoz való alkalmazkodóképességet, a tanulni tudást - a gyermek, a pedagógus és a szülő "hozza" - fűzte hozzá. Kifejtette, a korábban alaptantárgyakból és azok értékelésből álló oktatási rendszer a 21. században a többi között életviteli készségekkel (life-skills), digitális kompetenciákkal - megfogalmazása szerint - digitális írástudással egészül ki. "Kis és nagy lépésekben készülünk fel a köznevelés tartalmi megújítására, s ezek fókusza a gyermek" - jelentette ki a professzor. Annak céljának nevezte, hogy a pedagógusok megfelelő gondozással a legtöbbet hozzák ki a gyermekekben élő - személyenként eltérő - képességtartományból. Csépe Valéria a problémák között említette az óvoda és az iskola közötti rugalmas átmenet, illetve a komplex fejlesztések hiányát. Utóbbira az olvasási és szövegértési képességeket hozta fel példának. A miniszteri biztos finn, angol, szingapúri és észt példák nyomán azt hangoztatta: e nemzetek alaptanterveiből a magyar viszonyokra azon részeket lehet alkalmazni, amelyek ezekben közösek, korszerűek és "illeszkednek a hagyományainkhoz". Ezek alapelvei, hogy mire és hogyan készítsen fel az iskola, és egységes rendszerként kezeli a köznevelést az óvodától a felsőoktatás végéig - fűzte hozzá. A korszerű alaptanterv jellemzői között említette a stabil tudást, a rugalmas ismeretalkalmazást, a generalizálható készségeket, a természet- és társadalomtudományok egyensúlyát, a nyelvtudást, a gondolkodás magasabb szintjeinek beépítését és a többkomponensű tanulást. Az olvasás gyermekekkel való megszerettetésének fontossága mellett szólt az "elképesztő motivációs és érzelmi bázissal" bíró számítógép alapú tanulásról is. Erről megjegyezte, a komoly számítógépes játékoknak, applikációknak pedagógia céljuk van, lényegük pedig az ismeretszerzés, a kapcsolati tapasztalati tanulás, az összefüggések feltárása és a dinamikus gondolkodás. A köznevelés tartalmi megújításához szükség lesz pedagógiai megújulásra is - összegzett a miniszteri biztos, aki távlati célként egy web alapú e-tanterv megalkotását említette. Csépe Valéria pszichológus 2005-től 2008-ig az Eötvös Loránd Tudományegyetem kognitív pszichológiai tanszékének vezetőjeként dolgozott, majd 2008 és 2014 között a Magyar Tudományos Akadémia főtitkárhelyettesi posztját töltötte be. 2007 óta az akadémia levelező tagja. Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere március elején nevezte ki miniszteri biztossá. A Baranya Megyei Önkormányzat Papnövelde utcai dísztermében rendezett keddi konferencián - mások mellett -

Brassói Sándor

, az OH köznevelésügyi elnökhelyettese a köznevelési rendszer új feladatairól és együttműködési lehetőségeiről,

Urbán Ferenc Ábel

, a hivatal főosztályvezetője a lemorzsolódás által veszélyeztetett tanulók korai jelző- és pedagógiai támogatórendszeréről beszélt.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.