A történésszel, az SZTE volt oktatójával a trianoni traumáról, az 1920-as és az 1947-es békeszerződések különbségeiről beszélgettünk. A magyar és az európai kisebbségek sorsa mellett az MTA akadémikusa arról is szót ejtett, hogy miként tartja lehetségesnek a határon túli nemzetrészek problémáinak megoldását.
- „Vesszen Trianon!” – mondják még ma is sokan, miközben rengeteg álhíroldal ír arról, hogy 90, 95, 100 évre kötötték az 1920-as békeszerződést, s ezután hatályát veszti. Pedig valójában az 1947-es párizsi békeszerződés az, ami meghatározza napjaink országhatárait. Miért mégis a korábbi békeszerződést ismerik az emberek?
- Mert az emberek tájékozatlanok, s ezt a médiumok is elősegítik, nem szólnak a hetven évvel ezelőtti békeszerződésről.
- Miben volt más a párizsi békeszerződés a trianonihoz képest?
- A határok tekintetében majdnem megegyezik a kettő, leszámítva a pozsonyi hídfőt, ahol három falut Csehszlovákiához kapcsoltak 1947-ben. A trianoni békeszerződés elgondolása a jövőt illetően különbözött a párizsitól. Az 1919 és 1920 között megkötött Párizs környéki békék abból indultak ki, hogy a különböző népcsoportok egymás mellett élése lehetséges egy államon belül, ha a kisebbségek megfelelő kollektív jogokat kapnak. Ez azonban nem működött olyan mértékben, mint ahogy elgondolták, mint kiderült Csehszlovákia és Románia sorsából.
A II. világháború alatt és után a döntnökök arra jutottak, hogy a multietnikus államok stabilitása Európának ebben a térségében nem biztosított, ezért etnikailag lehetőleg homogén államokat kell létrehozni, s akár a kisebbségek áttelepítését is támogatják, ami megtörtént a németekkel, illetve részben a csehszlovákiai és jugoszláviai magyarokkal. Bizonyos esetekben ez viszont lehetetlen volt, Jugoszláviából akkor mindenkit ki kellett volna telepíteni - Belgrádot leszámítva! A II. világháború után az egyéni jogokra helyeződött a hangsúly, a kollektív jogok csupán az 1975-ös helsinki egyezményben jelentek meg először. Ennek ellentmond a háború utáni székely autonómia Romániában, de ennek külön története van, mert a román-magyar határ az utolsó percig vita tárgya volt.
- Miért nem bírjuk feldolgozni a trianoni traumát?
Ez a figyelem persze nem volt azonos minden időszakban, más volt a Kádár-korszakban, s más napjainkban, de létezett és létezni fog, míg lesznek határok, s ott nagyszámban élnek kisebbségi sorsban magyarok. Ez az úgynevezett trianoni trauma továbbélésének gyökere, vagyis a többség és kisebbség együttélésének ügye, valamint határkérdés. Ha az Európai Unión belül még tovább csökken a határok szerepe, s egyben az államok szuverenitása is, párhuzamosan viszont nő a régiók és a helyi kisközösségek jelentősége, akkor az ezzel kapcsolatos feszültségek is enyhülni fognak.
- Miért ment könnyebben a megbékélés Elzász és Lotaringia esetében Németország és Franciaország között, mikor e tartományokban is élt német kisebbség? A híres francia külügyminiszter, Robert Schuman anyanyelve is német volt…
- Igen, könnyebben ment, csak éppen nem ugyanarról nagyságrendről beszélhetünk, mint Trianon után. Ma legalább 70 millió német él Németországban, korábban is volt 50-60 millió. Ehhez képest az Elzász-Lotaringiában élő németek száma egymilliónál alig valamivel több volt. Egyre kevesebben vallják magukat igazán németnek, a kétnyelvűség válik meghatározóvá.
- A történész nézőpontjából működőképes volt az olasz-osztrák megegyezés Dél-Tirol ügyében?
- Ez megint egy másik kérdés. Egyrészt egy kicsiny területről van szó, másrészt az az autonómia sem magától jött létre. Kellett hozzá az anyaország határozott támogatása Ausztria részéről, a nemzetközi közösség jóindulata és szükséges volt Olaszország hozzájárulása, amiben a dél-tiroli terrorakciók is jelentős szerepet játszottak. Ne felejtsük el, amíg idáig eljutottak, éveken keresztül robbantások és villongások voltak! Ezt a feszültséggócot sikerült az autonómiával leszerelni.
- Mi lehet az, ami segíthet abban, hogy a románok mégis elfogadják a székely autonómiát?
- Abban bízom, hogy az Európai Unió, de félek, nem abba az irányba vezetik. Az én álláspontom eltér a mainstreamtől, vagy a magyar kormányétól, amely a nemzeti önállóság erősítésében hisz. Ez azonban úgy gondolom, hogy nem veszi figyelembe azt, hogy a magyar állam önállósága mellett Románia önállósága is nőni fog, amivel párhuzamosan pedig a kisebbségek lehetőségei csökkenni fognak. Magyarország soha nem lesz olyan erős, hogy a Kisantant államok utódaival - Szerbiával, Romániával, Szlovákiával – szemben hatékonyan felléphessen. Ez a két világháború között sem sikerült, csak nagyhatalmi támogatással értünk el revíziós eredményeket. Emiatt is tartom az Európai Unió továbbfejlődését egy ígéretesebb megoldásnak, mint a nemzetállam szerepének növekedését, mert ebben az esetben az erdélyi magyarok újból túszok és bűnbakok lesznek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.