Ha el akarjuk kerülni a botrányokkal terhelt, rosszul megépített, fapados gyorsforgalmi utak, vagy épp meg sem épülő gyorsforgalmi utak elszaporodását, most kell észnél lennünk! - írja a magyarepitok.hu.
A Világgazdaság
értesülései szerinta Közgép az olasz Itinerával együttműködve újabb feltűnően alacsony ajánlatott tett egy hazai útépítésnél. Miközben a versenytársak 83, 84, illetve 87 milliárd forintért kiviteleznék az M4-es autópálya Berettyóújfalu és a román határ (Bors) közötti szakaszát, a Közgép és külföldi partnere ennek kétharmadát kitevő, 58 milliárdos ajánlatot vállalt be. Hogy miért elgondolkodtató egy irreálisan alacsonynak tűnő ajánlati ár,
azt már a Közgép másik most ismertté vált ajánlatánál is bemutattuk, kiemelve az EU-s projekteknél lehívható 50 százalékos előleget, mint kockázatot. A korábbi cikkünk témáját adó 813-as útnál szintén kétharmada volt a cég ajánlata (10,5 milliárd forint) rivális által megjelölt árnak (14,8 milliárd).
Az olasz vállalat a 90-es években sokak számára „emlékezetes” módon működött közre generálkivitelezőként a váci elkerülő út építésében. A 2-es út 1997-ben átadott, Vácot elkerülő szakaszának kivitelezésekor sem a technológai sem az időbeli elvárásoknak nem tudott megfelelni maradéktalanul. A 90-es években az irreálisan alacsony árajánlatoknak több negatív hatása is volt: közismert, hogy rengeteg jogi eljárást okoztak a gyenge minőségű kivitelezések és a ki nem fizetett alvállalkozók. Az akkori közbeszerzéskor az Itinera a mostanihoz hasonlóan irreálisan alacsonynak tűnő árral lépett fel, ami hozzávetőlegesen 60 százalékát tette ki a konkurencia árszintjének. Az akkori győzelmük ennek köszönhetően elkerülhetetlen volt, miután a közbeszerzési törvénybe csak később került bele az irreálisan alacsony árajánlatokat bizonyos esetekben kizáró rendelkezés. Ez a határozott rendelkezés információink szerint éppen az Itinera és a hozzá hasonló módon fellépő cégek miatt vált szükségessé, a 2015-ben elfogadott új közbeszerzési törvénynek ez a rendelkezés viszont már nem része.
A Vác mellett megépített 14,6 km-es szakasszal kapcsolatban birtokunkba került egy 1996-ban megírt hivatalos dokumentum, mely szerint az Itinera a mérnök szerepét ellátó cég többszöri felszólítása ellenére sem követett el minden, a hatáskörében elvárható intézkedést a lemaradások behozása érdekében. A jelentésből kiderül, hogy az átadás kitűzött időpontja 1996. november 30-ra módosult, ám az elemzés nem látja biztosítottnak még ennek az új határidőnek a betartását sem. Az is kiderül a levélből, hogy a mérnök havi jelentéseiben folyamatosan sürgeti a munkahelyi erőforrások megerősítését, illetve a heti munkaidő meghosszabbítását, de ezeknek nem sok foganatja látszik. A jelentés azt a problémát is bemutatja, hogy a kivitelezőnek számos pótlólagos és vitatott követelése van. Ezek a követelések akkor már meghaladták az 1 milliárd forintot, ám később ennek többszörösére nőttek. Lapunk értesülése szerint az Itinera az eredeti árhoz képest jelentős követelésekkel állt elő a projekt során, melyek által a beruházás összköltsége elérte volna a versenytársak árszintjét. Csak a beruházó kemény fellépésének, és a hosszasan elhúzódó jogi vitáknak köszönhető, hogy végül a követeléseknek csak egy töredékét sikerült érvényesítenie az Itinerának.
Információnk szerint az Itinera a legkülönbözőbb indokokkal próbálta meg behajtani a többlet követeléseit, eközben minden a beruházásban rajtuk kívül érintett félre rá akarta bizonyítani annak szakmaiatlanságát. Ugyanakkor olasz cég kivitelezési stratégiáján egyértelműen látszott, hogy kizárólag a saját költségeinek az alacsony szinten tartása érdekli, és ennek oltárán szívesen beáldozza a technológiai fegyelmet. Az általuk felmutatott szakmai színvonal nem is érte el az elvártakat, így végül a többi szereplő többlet munkája és többlet befektetése mentette meg a beruházást, és ez biztosította az új útszakasz megfelelő minőségét. Az olasz cégnek szinte minden területen a fenti hozzáállása mutatkozott meg a projekthez: sokat elárul róluk, hogy az alvállalkozókat újsághirdetés útján keresték, akiknek a kifizetése aztán csak rendkívüli botrányok árán történt meg. Egy az olasz céggel korábban kapcsolatba kerülő informátorunk a megkeresésünkre név nélkül csak annyit reagált, ha a beruházók 2016-ban szeretnének felvállalni egy konfliktus-sorozatot (jó adag többlet jogi és szakmai munkát), akkor nyugodtan bízzák meg munkával az Itinerát. Ha viszont ehelyett magára az útépítésre szeretnének összpontosítani, akkor inkább mással dolgoztassanak.
Közismert, egy olyan korszak indul Magyarországon, amiben
2022-ig 2500 milliárd forintnyi értékben mintegy 1000 kilométernyi gyorsforgalmi utat kell megépíteni, ami példátlan mennyiség az eddigi útépítésekhez képest. A projektek sűrűsége és nagysága egyaránt páratlan lesz. Miután a törvények nem zárják ki az irreálisan alacsonynak tűnő árajánlatok beadását, a döntéshozóknak óriási felelőssége lesz abban, hogy elkerüljék a botrányokkal kísért, rosszul megépített, fapados gyorsforgalmi utak, vagy épp meg sem épülő (!) gyorsforgalmi út-projektek elszaporodását.
Forrás: magyarepitok.hu
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.