Próbavásárlásokkal értékeltek hét Csongrád megyei városban nyolcvan üzletet vakok és látássérültek, hogy kiderüljön, hol mennyire akadálymentes az adott bolt, illetve, hogy nyújtanak-e segítséget számukra a bevásárláshoz. A tapasztalatok vegyesek, van ahová nem engedték be a vakvezető kutyával érkezőt, holott évek óta törvény írja elő, míg másutt teljesen természetesnek tartották, hogy megkönnyítik a bevásárlást. A legjobb tíz üzletnek Vakbarát Üzlet tanúsítványt adtak át a húsz hónapos projekt zárórendezvényén.
„Vajon hogyan kérjek segítséget a bevásárláshoz, ha még az eladót sem látom meg?” – vetette fel
Ballai Anna Mária
, a Vakok és Gyengénlátók Csongrád Megyei Egyesületének és a Vakbarát Üzlet projektnek a vezetője. Kérdésünkre elmondta, a tagokban merült fel a boltok tesztelésének ötlete, sokan közülük ugyanis nem látnak vagy csak nagyon rosszul, ezért segítségre szorulnak a vásárláskor. Akik fehér bottal közlekednek, vagy épp vakvezetőkutya segíti mindennapjaikat, náluk egyértelmű a helyzet mindenki számára, ám azokról a gyengén- vagy aliglátókról, akik netán szemüveget hordanak, nem feltételezik, hogy még a bevásárlókosarat sem látják meg, nemhogy egy-termék összetevőjét elolvassák a csomagoláson. A 2014 októberében útjára indított
Vakbarát Üzlet projektegyik célja az volt, hogy az érintettek térképezzék fel az üzleteket, hogy igény esetén javaslataikkal is segítsék az üzemeltetőket, s ezen keresztül a sorstársakat. „Nem várhatjuk el, hogy az üzletvezetők vagy épp a dolgozók tudják, hogy mi lenne számunkra könnyebbség, hiszen ők jól látnak, s így nem kell azokkal a problémákkal szembenézniük, mint nekünk. Tudjuk, hogy nem lehet mindenki számára megfelelő körülményeket kialakítani, de egészen apró dolgokkal lehet segíteni a látássérülteket, vagyis nem a pénzen, hanem hozzáálláson múlik sok minden” – magyarázta a projektvezető. Példaként a lábtörlőt vagy rácsot hozta fel, hiszen ha a bejáratnál elhelyezik azt, akkor a látásában korlátozott tudni fogja, hogy megérkezett a bejárathoz, hiszen ha nem is látja, de érzi, hogy más felületen jár. A kontrasztos kiírások is segítséget nyújthatnak egyeseknek, illetve az, ha az üzletben fém vezetősávot helyeznek el a bejárattól például a pénztárig, ahol segítséget tud kérni a látássérült. De az is kiderült, hogy nem szeretik a bevásárlókocsit, inkább kosarat választanak, előbbi esetben ugyanis rátolhatják valakire, nem érzékelik ugyanis a kocsi kiterjedését.
Csongrád megye hét városában, Szeged mellett Hódmezővásárhelyen, Szentesen, Csongrádon, Makón, Mórahalmon és Kisteleken választottak ki összesen nyolcvan üzletet, melyek mindegyikét négy, Csongrád, Békés vagy épp Pest megyei tesztelő keresett fel: egy gyengén és egy aliglátó, egy fehér bottal, illetve egy vakvezető kutyával közlekedő személy, így a boltokról összesen négy értékelés született a 320 próbavásárlás során. A tapasztalatok vegyesek, több esetben nem akarták beengedni a vakvezető kutyát, holott egy 2009-es miniszteri rendelet előírása értelmében az élelmiszerboltokba is be kell engedni ezeket az ebeket gazdáikkal. „Sok segítőkész eladóval találkoztunk a tesztvásárlások során, de kialakított eljárásrend nincs sehol a látássérültekkel kapcsolatban, az adott dolgozó emberségén múlik a kiszolgálás. Jó lenne az is, ha a biztonsági őrök ismernék a jogszabályokat, mert akkor nem fordulhatna elő, hogy nem engednek be valakit vakvezető kutyával” – mondta el Ballai Anna Mária. Előfordult ugyanis, hogy csak akkor mehetett be a tesztelő,
Fóris Norbert
egy üzletbe, amikor elkérte a panaszkönyvet, de pozitív tapasztalatokról is beszámolt, akadt olyan bolt, ahol még a kutyáját is megitathatta volna.
Ádász Istvánnak
Vásárhelyen volt a legérdekesebb élménye, az egyik multinál még a pénztáron túlra sem kellett mennie, megkapta a segítséget, elbeszélgettek vele az eladók, sőt még a kijárathoz is elkísérték. A projektzárón átadott tíz Vakbarát Üzlet tanúsítvány három évre szól, logóhasználat is kapcsolódik hozzá, de az is elhangzott az Informatóriumban tartott rendezvényen, hogy bármilyen üzletnek szívesen segítenek tanácsaikkal akár az akadálymentesítésben, vagy Braille írásos feliratok elkészítésében, adott esetben látássérült vásárlói panaszok kezelésében. Vakbarát Üzlet tanúsítványt vehetett át
Vida János
, a Mars csemege tulajdonosa is, aki azt hangsúlyozta, ők leegyszerűsítették a kérdést, egyszerűen emberbarátok, így bár nem ismerte a vonatkozó jogszabályt, fel sem merült benne, hogy vakvezető kutyával ne mehetne be hozzájuk bárki vásárolni. „Ha az emberi oldaláról közelítjük meg a kérdést, sokkal könnyebben kezelhető minden, hiszen mindenki életében eljön az a pillanat egyszer, amikor mások segítségére szorul” – fogalmazott. Hozzátette, eleve kis üzletük van, így természetes, hogy folyamatosan igazodnak a vevők igényeihez. Nemcsak kisboltok szerepeltek jól a teszten, hanem több multi is, Szegeden többek között az egyik Spar üzlet is, amelynek vezetője,
Veszelovszki Tamás
elmondta, ők nem tesznek különbséget egy vagy vagy gyengénlátó és az átlagemberek között, és mindig tudnak biztosítani szakeladót, aki szükség esetén segítséget nyújt a vásárlásban. „Büszkék vagyunk az elismerésre, és próbálunk a többi üzletünknek is segítséget nyújtani abban, hogy miként tudják kiszolgálni azokat, akiknek gondot okoz a bevásárlás bármi miatt is” – tette hozzá. Ballai Anna Mária, a Vakok és Gyengénlátók Csongrád Megyei Egyesületének elnöke reméli, hogy projektjükkel ötleteket adnak, és elindul egy szemléletváltás is, melynek eredményeképpen javul a látásukban akadályozottak kiszolgálása.
Nyolcvan Csongrád megyei üzletet próbavásárlásokon teszteltek látássérültek egy projekt keretében.KLIKK: http://szegedma.hu/?p=618408
Közzétette: Szegedma Hírportál – 2016. március 16.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.