Elektronikai gondok – Típushibásak lehetnek a szegedi trolik? (FRISSÍTVE)



A másfél éve vásárolt piros trolik típushibásak lehetnek a Népszabadság szerint. „Drága rossz termékről beszélhetünk” – nyilatkozta az ügy kapcsán a Hír TV-nek Nógrádi Tibor, a Fidesz–L.É.T. frakcióvezetője, hozzátéve, a szegedieknél kiverte a biztosítékot, hogy drágán rossz járműveket vásárolt a város. A KDNP szegedi szervezete a városlakók nevében intéz kérdéseket a városvezetéshez.
Mintegy
másfél hete tűntek el a piros trolik Szeged útjairól, információnk szerint műszaki hiba miatt. Akkor az SZKT arról tájékoztatott, hogy kötelező garanciális felülvizsgálat keretében vizsgálják át a teljes troliflottát. Ám a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezete (BTDSZ)
Népszabadságnakazt mondta, nem puszta ellenőrzés lehet szó, hanem súlyos problémáról, erre utal, hogy teljesen váratlanul, egyszerre vonták ki a forgalomból mind a 13 másfél éve vásárolt járművet. A BTDSZ rámutatott: amennyiben súlyos típushibát tárnak fel a Škoda-Ikarus közös fejlesztésében, a városnak vissza kell fizetnie a támogatást. A trolitender 2008-2009-ben bonyolították le, amikor még az MSZP által kinevezett
Dózsa Gábor
irányította az SZKT-t. A járművek egyébként darabonként 228 millió forintba kerültek, közülük11-et uniós támogatásból vásárolt meg a Szegedi Közlekedési Kft., kettőért a város fizetett. „Vannak olyan madárcsicsergések, amik szerint akár életveszélyes is lehet a jármű” – nyilatkozta az SZKT volt igazgatója,
Tóth István Tibor
a
-nek. Szerinte nem lett volna szabad olyan prototípust rendelnie Szeged városának, amelyet a forgalomban nem próbáltak ki. Tóth István Tibor arra is kitért, hogy mivel a flotta nem egyszerre, hanem egy év alatt érkezett meg a városba, nem is tudott minden jármű annyi kilométert és üzemórát teljesíteni, ami után át kell vizsgálni a trolibuszokat. A Hír TV információi szerint a gyártó mindössze 25 hónapig vállal teljes jótállást a piros trolikra, a szerződésben a későbbi javításokra vonatkozóan még az alkatrészekre sincs fix ár. A helyi Fidesz szerint indokolatlanul magas volt a beszerzési ár is. „Közlekedési árszakértők szerint körülbelül a 13 trolit egymilliárd forinttal többért sikerült megvenni, mint a realitás. De hogy drágán és rosszat vegyünk, az már egyébként kiverte a szegedieknél a biztosítékot. Nem véletlenül használom a biztosíték szót, mert tudtommal elektromos gondok vannak az új trolin. Drága rossz termékről beszélhetünk” – mondta
Nógrádi Tibor
, a Fidesz–L.É.T. frakcióvezetője a Hír TV-nek.
Tekintse meg a Hír TV összeállítását!Szegedi KDNP: veszélyben az EU-s támogatás?
Sajtóközleményt juttatott el szerkesztőségünkhöz
Haág Zalán
, a KDNP szegedi elnöke, amelyben összesen hat kérdéssel fordul Szeged városvezetéséhez a troliüggyel kapcsolatosan. "Még a szocialistákhoz közel álló Népszabadság cikke szerint is súlyos problémák lehetnek a szegedi „piros trolikkal”. A Kereszténydemokrata Néppárt szegedi szervezete már tavaly szeptemberben felhívta a figyelmet arra, hogy komoly aggályok merülhetnek fel a 2009-10-es – szocialisták által levezényelt – szegedi trolibusz-tenderrel kapcsolatosan. Már akkor világosan látszott: legalább egymilliárd forintos kár érte a várost a járműbeszerzés kapcsán, hiszen darabonként 800 ezer euróba, vagyis mintegy 250 millió forintba kerültek ezek a trolibuszok, miközben Budapesten 70 millióval olcsóbban szereztek be hasonló kategóriájú járműveket. Most kiderült, nemcsak az árban volt különleges a szegedi beszerzés. Nem elég, hogy drágán vették meg a járműveket, és ezen a bizniszen egyesek jól kerestek, de könnyen lehet, hogy a város még többet bukhat a gyanús ügyleten. Az MSZP-s városvezetés tavaly szeptember óta folyamatosan hárít, hazudozik vagy épp nagyokat hallgat troliügyben. Pedig a szegediek válaszokat várnak a következő kérdésekre:
1.
Igaz-e az, hogy – a szegedi szocialisták állításaival ellentétben – nem garanciális javítás miatt vonták ki egy héttel ezelőtt az új trolikat a szegedi forgalomból?
2.
Igaz-e az, hogy típushiba miatt kell javítani a trolikat?
3.
A trolik utóbbi fél évben történő használatukkor veszélyeztették-e a szegediek biztonságát? Ha igen, kit terhel ezért a felelősség? Ha nem, miért nem állították őket az ellenőrzések után újra forgalomba, ahogyan ígérték?
4.
Mennyibe kerül a városnak, hogy lakosai tíz napja nem tudják használni a korszerűnek mondott járműveket? Mennyibe fog kerülni a szegedieknek, ha kiderül, hogy a trolibuszok – műszaki állapotuk miatt – egyáltalán nem alkalmasak a biztonságos közlekedésre?
5.
Ha az ellenőrzések során kiderülne, hogy a járművek súlyos típushibák miatt nem futhatnak, és emiatt vissza kellene fizetni 2,5 milliárd forintnyi uniós támogatást, a szocialista városvezetés viselné-e ennek anyagi terhét?
6.
Levonja-e az MSZP-s városvezetés a szükséges személyi konzekvenciákat a trolibotránnyal kapcsolatosan?" - írja a közleményben Haág Zalán.
SZKT: garanciális felülvizsgálat miatt állnak az új szegedi trolik
Több mint egy hete áll az összes szegedi új trolibusz, a 2013-ban forgalomba állított flotta garanciális felülvizsgálata folyik - tájékoztatta a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója kedden az MTI-t.
Kojedzinszky Richard
felidézte, hogy az elektromos tömegközlekedés fejlesztését célzó projekthez kapcsolódóan Szeged 13 új, Ikarus-Skoda Tr187 típusú trolibuszt vásárolt. A gyártót teljes körű jótállási felelősség terheli, ezért a kötelező garanciális felülvizsgálat keretében átvizsgálja az új kocsikat. A vizsgálatok után a trolik zavartalanul folytatják napi munkájukat - olvasható a közleményben. Az uniós támogatással megvalósult projekt keretében Szeged 2011 januárjában rendelt 13 új, alacsonypadlós trolibuszt a tendernyertes - a székesfehérvári Magyar Trolibusz Kft. és a csehországi Plzen városában működő Skoda Electric alkotta - konzorciumtól, egyenként 800 ezer eurós (mintegy 228 millió forintos) áron. Az Ikarus-Skoda Tr187-es trolibusz prototípusának gyártása 2013 márciusában kezdődött meg. Az új járművek karosszériáját a Magyar Autóbusz Kft. gyártotta le Székesfehérváron, a villamos berendezést a cseh partnernél, a Skoda Electricnél szerelték és üzemeltették be. A klimatizált járművek alacsony padlósak, csuklósak, 18,75 méter hosszúak, 2,55 méter szélesek és 124 utast szállítanak. A trolibuszok önjáró üzemmódra képesek meghibásodás vagy áramszünet esetén. A szegediek szavazatai alapján az új járművek színe piros lett.
Megszólalt az SZKT troliügyben: garanciális felülvizsgálat miatt állnak az új szegedi trolik. Megnyugtató vagy sejtelmes? KLIKK: http://szegedma.hu/?p=534674
Posted by Szegedma Hírportál on 2015. május 5.